Bekväma att sitta på, eller inte?

Sv: Bekväma att sitta på, eller inte?

i allmänhet så kan min pålle vara studsig att sitta på, mest tror jag pga att han skjuter på ganska mkt med bakbenen (ingen direkt bärkraft alltså..). när han väl jobbar med bakbenen o kroppen rätt så blir han mer gungig o shcwungig. så jag har problem med att sitta alltid i princip :o speciellt i traven.
galoppen var förut nästan omöjlig för mig att sitta i, det var väldigt stötigt o det kändes som om hans ben gick överallt :p men nu börjar han få upp lite styrka o den börjar bli riktigt bekväm! känns mer som om han tar runda galoppsprång. när vi rider ut har jag varit med om att han galoppar nästan på stället jättefint :love:
skritten har nog alltid varit ganska bekväm, utom när det går räserfart hemåt :angel:

hästen i fråga är förresten en kallblodstravare. ;)

Lille Grå har en vidrig stutts trav om han inte är inne i ramen och helt loss...är han det så är han hur fin som helst men att ta sig dit är:eek:

Galoppen däremot är wonderful! Mjuk, balanserad och jättelätt att reglera!:love:

Svarta Faran är mjuk som hejsan att sitta på oavsett om hon jobbar eller ej...det sistnämnda är väl det som sker mest tycker jag...:angel:

Min häst är väldigt bekväm att sitta på. Han är islandskorning med riktigt dåligt steg. Så det är därför. Han rör sig också loss och genom kroppen för det mesta. Då är han mjuk och finatt sitta på. Annars kan han bli stum och stötig.

I skritten så känns det som att han tar väldigt korta steg fast han egentligen tar långa med mkt övertramp.. vet inte vad det beror på men tkr att det oftast är ganska bekvämt.. Traven är den gångarten som jag för tillfället är mest nöjd med och ibörjan när så tyckte jag att han var väldigt skumpig men nu äre inga problem så länge han inte bara springer då det kan bli lite halvskumpigt xD Heh^^ Galoppen är än så länge inte så samlad och mjuk så den behöver vi jobba på men jag tkr fortfarande inte att den på nåt sätt är obekväm. (: Kommer bli ännu bättre med tiden :D

Min häst är riktigt bekväm att sitta på. Även om hon rör sig bra.
Skulle hon inte vara bekväm att sitta på så skulle jag inte kunna ha henne på grund utav min dåliga rygg.

Ponnyn:
Galoppen är inga problem, rejäl uppförsbacke och är lätt att sitta i.
Men traven är inte så enkel, hon rör sig så mycket över ryggen så det krävs mycket magmuskler.
Nu har jag lärt mig/ fått stryka nog att sitta ner och inverka, men det tog tid.

Stora:
Galoppen är den bästa jag någonsin varit med om, underbar att sitta i.
Traven, även om hon också rör sig mycket över ryggen så är det inte svårt att sitta ner på henne. Eller det VAR inte det, hon är konvalecent på obestämd tid.
Skritt NU:Ibland mjuk och behaglig, men ibland är den svår att sitta i, då kan diverse luftsprång och levader komma ;) fast det får man väl räkna med när en 4 åring har stått på boxvila med enbart skrittmotion i 5 månader.

Min har helt underbar trav när han jobbar som han ska.. när han inte gör det är han olika svår beroende på hur mkt han spänner sig, höll på att skumpa av han en gång när han sänkte och spännde ryggen..
Kompisar som ridit han tycker han e svår att sitta på, men de har nog inte riiktigt kommit till ridning på han heller..

Syrrans häst är bland det värsta jag suttit på, red han jämnt på ridskolan när han gick där och hade då ingaa större problem med att sitta ¨på han, mest i den ökade traven som det var svårt att sitta snyggt.
Red han nu för lite drygt en månad sen och höll på att skumpa av ett flertal ggr. Ska väl tilläggas att han inte har det största/bästa steget, han har sin kroppsbyggnad mot sig tyvärr. Men i övrigt en riktigt trevlig "liten" prick. :p

kl

Skritten är rätt mjuk och flyter fram.
Traven är de värsta jag suttit i, nästan! :crazy: Dock blir de bättre och bättre hela tiden så jag tror nog att jag ska lära mig sitta ned på honom.
Galoppen är helt underbar, rund och fin med mycket luft och den blir bara bättre och bättre! :love:

Min 05:a (arab/travare) e gudomligt mjuk i alla gångarter =) e så nöjd å rida henne efter man ridit sin gamla pålle (travare) =) hon har go skritt, skumpig trav som attan å galoppen e gudomligt mjuk.

Samma här, har oxå en häst med stor gång och ibland så känns det som att, men nu!!!!
Så inser man att man sitter å "fjes-rider" och inser att man måste rida frammåt, så är man tillbaka till verkligheten....att skumpa runt:p
Det krävs sina magmuskler och balans för att komma i harmoni men ibland så går det:grin:

Frida har en lång rygg vilket gör att det blir en hel del rörelse i den...
Skritten: Skön, väldigt mkt gung dock om hon skrittar på riktigt energiskt (har stor skritt).
Traven: Med min gamla sadel med slätt läder - svårt! Nej, inte studsigt, men du blir helt enkelt "iväg-svingad" :angel:. Med min nya childericsadel - inga problem :love:
Galoppen: Underbar när den e bra

Forsythia har lagom rygg
Skritten: Trevlig
Traven: Lätt att sitta i. Och hittar hon sen sin trav med stort T så vill man inte sluta trava :D.
Galoppen: Trevlig i grunden, men har mkt mer i sig och när det då & då tittar fram så är hon häftig att rida :D (fått 9:a på galoppökning när vi hade tur att pricka in det till tävling!).

Victoria lagom rygg
Helt ljuvlig känsla i alla gångarterna, man bara sitter o ler. Inte svårt att sitta i någon gångart, även om traven är rätt bra, galoppen mittimellan (finns mer att jobba fram).

Senast ändrad:

I somras när vi skulle rida program så skulle min tränare hoppa upp och visa, hon hann inte rida långt innan hon skrek "nä fy för att sitta ner på den här det är bättre du fortsätter rida själv!" :D

Han spänner sig lätt, men när han är avslappnad och med mig så tycker jag faktiskt inte det är några problem alls att sitta på honom i någon gångart, han har ju inga stora gångarter att tala om.

KL
Vallacken: Härlig vägvinnande skritt, underbar galopp. Traven är överjävlig. fy f*n rent ut sagt.

Syrrans stora sto: härliga långa kliv i skritten, bekväm trav, galoppen obalanserad och älgig. Ännu inte klarat att gå i ett tempo som är sittbar. Tror den är bra.

Gamla fullblodet: UNDERBAR galopp. *dregla* Kort mjuk trav och bra skritt. Hennes galopp är nog något av det mest lättsuttna jag varit med om. Men vallacken jag har nu har en mycket bättre mekanik i galoppen och är skön att sitta med i den.

När min häst är avspänd är hon väldigt bekväm att sitta ner på i alla gångarter!

Min pålle har väldigt bekväm trav att sitta ned i OM det är torrt på marken! :angel: Är det blött så är han nästan omöjlig att sitta ordenligt på, jag vet inte varför han gör så :confused:
Höger galopp = Bra och rund.
Vänster galopp = Har en förmåga att på nått vis bli tvåtaktig. Vi håller på och jobbar med tränare och eq för att förbättra den.

Hur är era hästar att rida, dvs sitta ner på.
Upplever ni eran häst som "studsig" att sitta på eller känns det "bekvämt och lätt" att sitta i sadeln? Tror ni att det är av en viss anledning ni har den och den känslan eller vad anser ni det kan bero på?

Hej!

Min häst är en häst för Kungar. Otroligt, härlig, ja helt enkelt underbar :love: Till och med när han är som obekvämast är han bekväm och när han är bekväm ja.... det är underbart :d

Jag tror att mer än 100 års avel är orsaken till min hästs ridbarhet och bekvämlighet.

jag läste i boken Balans till häst: "När hästens rygg och ryttarens rygg fjädrar i samma frekvens, blir nedsittningen i trav oproblematisk..." Och att alla slags kroppar har en favoritfrekvens som den är mest bekväm med. Men det är ju oxå en smaksak, antar jag. :)

Häst 1 är väldigt studsig att sitta på och det beror på att han rör sig mer upp och ner med benen, man måsta ha magmuskler och bålstabiliteten allan.

Häst 2 och 3 är enkla för att dom rör sig mer framåt med benen och är inte lika luftiga i gångarterna.

Allt det här i trav då, i skritt och galopp är det ingen skillnad direkt på dom 3

Mitt gamla fullblod är "studsig" när han blir "fullblods springig" i traven, alltså när han travar kort och stötigt. När man lyckas rida till en bra takt så är han helt okej. I ökningarna får man koncentrera sig på att sitta i sadeln, han gör väldigt stora, luftiga ökningar.
Galoppen är ridbar även om han har ganska dålig grundgalopp i höger varv, där måste man börja med att rida fram så han börjar galoppera genom hela kroppen.

Unghästen har inte utvecklat någt trav-register än så han har bara sin arbetstrav när man rider och den är helt okej att sitta i även om han håller på att vänja sig vid att släppa ner ryttaren på ryggen. När han spänner ryggen så blir han helt omöjlig att sitta på, man kommer inte ner i sadeln för fem öre. Galoppen är bra.

Min häst har från början varit väldigt lätt att sitta på eftersom hon har en medelmåttig trav och lång rygg. Men i takt med att jag har kunnat komprimera henne mer och mer i kroppen och utveckla traven så har den krävt mycket mer av mig som ryttare. Samtidigt som det är en väldigt mjuk rörelse så blir det väldigt MYCKET rörelse i kroppen på henne när hon börjar arbeta bättre genom kroppen. Just nu när hon är på väg tillbaka efter en skada så påminns jag om hur mycket hennes trav faktiskt har utvecklats när jag återigen måste bygga styrkan för att hon ska orka bära sig bättre i en mer uttrycksfull och samlad trav.

Hennes galopp har alltid varit hennes bästa gångart och den är väldigt lättsutten och mjuk. Den blir bara lättare att rida ju mer genom kroppen hon kommer.

Skritten är en smula svår däremot, men det sitter lika mycket i mig som i henne. :)

Överlag är det en väldigt rolig häst att jobba med. :love:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka