Sv: Bekväma att sitta på, eller inte?
Ponnyn var väldigt storgångad och lägg därtill att han spände sig pga KS och allting. Att sitta ner var verkligen ingen lek, men jämfört med nuvarande halvblodet var han en dröm. Hon är stooor och rör sig stort. Dock är hon ändå ganska mjuk så det blir liksom guuung guuung istället för stöt-stöt. Men det suger i magmusklerna kan jag lova. Lyckas man "bara" samla henne går det riktigt bra dock faktiskt. Galoppen är också härlig, det är traven som är jobbig.
Mammas halvblod är en riktig dröm. Alltså man sitter helt stilla och bara flyter. Rider nästan alltid barbacka ute på henne och gärna dressyr också eftersom hon är så himla mjuk. Nu är hon 25 år och ganska stel men rör sig ändå supermjukt. Å andra sidan förlorar hon ju lite rörlighet med åldern så det blir ju inte samma stora som förut (även om hon alltid varit lite kattlik).
Fullblodet jag lånade var hemsk , mest för att hon hade så svårt med takten. Det var studs studs och även när hon slappnade av och började jobba rörde hon sig så stort och snabbt att det ändå blev ganska stötig och jobbigt.
Om man ska få ihop någon sammanfattning tror jag att det är lättast att sitta på en avslappnad, samlad och hyfsat "liten" häst. Takten har verkligen jättestor betydelse också. Kanske störst av alla.Gången har ju såklart också betydelse. Har du en häst med supergång och massor av schwung så blir det ju självklart jobbigare än att sitta på en häst med mindre gång och mer "katt".