Bekväma att sitta på, eller inte?

S

__Stilett__

Hur är era hästar att rida, dvs sitta ner på.
Upplever ni eran häst som "studsig" att sitta på eller känns det "bekvämt och lätt" att sitta i sadeln? Tror ni att det är av en viss anledning ni har den och den känslan eller vad anser ni det kan bero på?

Sv: Bekväma att sitta på, eller inte?

Har inte hästen kvar men minns det som:

I skritt - som att sitta på en överförfriskad kamel.
Arbetstrav - mycket bekvämt och lätt att sitta i, små rörelser
"Flängtrav" - sjösjuka... säger inget mer
Pass - som en skön fåtölj.
Galoppen - underbar... Helt underbar. Mjuk och rund och helt underbar.

Häst: oskolad f.d. travare. ;) Han hade ganska kort rygg för att vara travare vilket gjorde traven och galoppen rätt skön. I skritten tog han dock ut stegen och var tämligen obalanserad.

Min häst är extremt stuttsig. Fick sittträna i ett halvår innan jag kunde sitta bra på henne. Hon är ganska liten men har stor gång, särkilt när hon är i balans. Då är det som att sitta på en sån där hoppboll. Magmuskler och ett jäkla tålamod- då blir hon fantastisk.

Nästa häst ska inte vara stutsig, inte en till det orkar jag inte med.

:laugh:

Min är då korsningsponny, tänkt som dressyrponny 8)

Jag tycker hon är helt okej , ganska skön så länge hon jobbar, spec traven skiljer sig en del. inte som fåtölj med inte heller träpall om du fattar?

andra har dock sagt att dem "gungar av" henne när hon skrittar... alltid funderat på om det e en bra skritt om man känner det så? förknippat med bra tryck bak å skrit genom ryggen? vad tror ni?

Min rör sig med ganska mycket rygg och är mycket häst att sitta på. Men har varit med om betydligt värre. Jag är en "galoppmänniska" som älskar galopparbete, mycket behaglig gångart att rida i även om den är stor.

Ponnyn var väldigt storgångad och lägg därtill att han spände sig pga KS och allting. Att sitta ner var verkligen ingen lek, men jämfört med nuvarande halvblodet var han en dröm. Hon är stooor och rör sig stort. Dock är hon ändå ganska mjuk så det blir liksom guuung guuung istället för stöt-stöt. Men det suger i magmusklerna kan jag lova. Lyckas man "bara" samla henne går det riktigt bra dock faktiskt. Galoppen är också härlig, det är traven som är jobbig.

Mammas halvblod är en riktig dröm. Alltså man sitter helt stilla och bara flyter. Rider nästan alltid barbacka ute på henne och gärna dressyr också eftersom hon är så himla mjuk. Nu är hon 25 år och ganska stel men rör sig ändå supermjukt. Å andra sidan förlorar hon ju lite rörlighet med åldern så det blir ju inte samma stora som förut (även om hon alltid varit lite kattlik).

Fullblodet jag lånade var hemsk , mest för att hon hade så svårt med takten. Det var studs studs och även när hon slappnade av och började jobba rörde hon sig så stort och snabbt att det ändå blev ganska stötig och jobbigt.

Om man ska få ihop någon sammanfattning tror jag att det är lättast att sitta på en avslappnad, samlad och hyfsat "liten" häst. Takten har verkligen jättestor betydelse också. Kanske störst av alla.Gången har ju såklart också betydelse. Har du en häst med supergång och massor av schwung så blir det ju självklart jobbigare än att sitta på en häst med mindre gång och mer "katt".

Valacken: Hmm, underbar skritt, mysig trav men helt omöjlig att sitta i :eek:, galoppen, ojj underbart mysig och väldigt lätt att sitta i när han går lagom lungt:D
Ardenner/travare, men märks inte alls:)

Märren: Skön skritt, lätt sutten trav, dålig galopp, går bättre barbacka...Hon är ju dock ardenner så vad ska man begära?

Han är riktigt skön att sitta på.

Men har lite problem med ökad trav,
beror nog på dålig kroppskontroll och
brist på magmuskler och teknik.

Min häst är ganska jobbig att sitta på, ffa i trav.
Skritt är nemas problemas (har iofs aldrig varit med om en häst som varit svår att sitta på i skritt ;))
Traven är jobbigast, han rör sig ganska mkt ovanpå (tyvärr syns det inte alltid på resten av hästen :grin: ) så det krävs en del styrka och balans hos ryttaren.
"Problemet" är att traven är/var ganska dålig i grunden, ren men snabb takt lite /fullblods/springig helt enkelt, vilket kräver att man rider fram takten själv. Jag får jobba mkt med uppsamlingar i det dagliga arbetet för att förbättra traven, och när han verkligen hänger ihop kommer takten och han travar bra och då blir det ganska lätt att sitta även om det fortf rör sig en hel del (en orutinerad ryttare skulle tycka att det var hemskt jobbigt ändå).
I mellan- resp ökad trav är han vidrig, men det beror helt på avsaknad av takt och riktig bjudning.
Galoppen är inte direkt jobbig att sitta på i grunden, men får även där arbeta med mkt uppsamlingar för att förbättra och då krävs det förstås styrka och stabilitet i sitsen.

hästen jag rider nu är HEMSK att sitta på i traven! Fyfan!!! :eek:
han rör sig så mycket och det är riktigt svårt att hänga med o samtidigt lyckas rida honom, vilket man såklart måste för att inte tappa isär honom. :p
när man har igång och ihop honom blir det såklart väldigt mycket lättare, men det är fortfarande inte lätt. :p

han är inte studsig direkt men vääldigt guuungiiiiig. det går mkt upp och ner!! det krävs ganska mkt muskelstyrka/bålstabilitet för att sitta stilla, men jag är så van vid att rida honom så jag tycker det är skönt att sitta där och gunga upp o ner. ;)

min mamma tycker han rör sig jättemkt även i skritt och påstår att hon blir sjösjuk. :p hon tycker det rör sig tillräckligt uppe på ponnyn. han tycker jag knapt rör på sig, nästan som att sitta på en stol jmf med min stora.
så det är nog väldigt mkt vad man är van vid! :)

mitt gammla halvblod är ju pensionär nu men han har jättebekväma mjuka gångartar, verkligen så man kan rida i timmar utan att bli det minsta trött! :love: tycker det är idealisk, nästa häst ska vara precis som honom. förhoppningsvis en pre.

Senast ändrad:

Min valack har en underbar galopp. Man sitter klistrad i sadeln och kan verkligen komma till ridning.

Traven däremot är HEMSK.
Fisrider jag så är han skumpig, får jag igång bakbenen och ryggen så skumpar jag nästan av :eek:
Men min tränare garanterar att ju starkare han blir ju lättare kommer det bli, så jag försöker hålla ut ett tag till ;)

(Jag får bara planera min ridning så jag inte äter eller dricker 3-4 timmar innan och se till att inga kroppsdelar trillar ut/av)

Studsar jag så jobbar inte hästen med ryggen, sitter jag behagligt och kan gunga med med sätet så jobbar den, så jag studsar och gungar med.:D

Min är underbara att sitta på i traven, mycket mjuk och lugn i rörelserna. Dock beror det kanske till viss del på att han inte använder ryggen så mycket som han bör MEN när jag rider för tränare och kommer igång ordentligt så tycker jag att han fortfarande är mjuk så jag vet inte - han kanske bara rör sig mjukt?

Galoppen är mycket gunghäst och många har svårt att sitta avslappnat på honom i början, de börjar liksom klänga sig fast då första känslan är att man kommer att ramla av! Folk har faktiskt ramlat av honom, om de har haft för långa läder, tex.. :D När man är van galoppen är den underbar att sitta i!

Skritten är snabb och vägvinnande men också mjuk att sitta på.

/Camilla

Min stora har jättesköna gångarter. Han har mkt gång och stora rörelser men är ändå väldigt lätt att sitta ner på.

Ponnyn är hemsk så länge hon inte slappnar av för då flyter hon fram. Men det är tyvärr ofta för mkt i huvudet på damen.

Det andra halvblodet(mkt fullblod) har kortare steg och är därmed stötigare än den stora, men jag tror det kommer bli bättre ju mer styrka han får.

Mitt nu tvååriga halvblod ser ut att bli ganska skön, han har stora gungande gångarter. Men det återstår att se :)

Min är lite olika... I en fri, pigg skritt är det mkt rörelse men det är bara välkommet. Gillar inte när han såsar men älskar när han trycker på av egen maskin.
I traven tar det nog ett tag innan jag kan sitta ner i en bra arbetstrav :p Lättridning går bra men när han verkligen jobbar (han orkar inte hela tiden än) känns det som om han skjuter en ur sadeln. Kan sitta ner på honom utan stigbyglar tills min ork tar slut och det går rätt så fort för tillfället :p

Galoppen är jättehärlig men inte är bärig än. Brukar inte sitta ner i galoppen så vet inte riktigt men det lilla vi galoppjobbat har bara varit trevligt!

Sen får jag väl säga att jag inte tycker sadeln gör så mkt bra för min ridning. Är en allroundsadel som nog passar bättre till hopp än dressyr.

Min häst tycker jag är lätt att sitta på i skrutt och galopp. I traven har hon mycket rörelse genom kroppen och gör att jag skumpar på henne. Mina medryttare som varit vana vid andra hästar tycker hon har en stor galopp.

Skritten beror det på hur snabbt hon skrittar, skrittar hon på väldigt fort så känns det som att man följer med lite väl mkt med överlivet ibland.
Traven, sitter inte på henne än förutom nått steg i början ibland, och då känns hon ganska mjuk om hon är avslappnad :)
Hon kan bli väldigt studsig och spänner sig i galoppen och då är hon då verkligen inte mjuk, men brukar inte sitta då heller i och för sej. När hon fått galopperat igång lite och hon slappnar av så har hon en mjuk galopp som man lätt kan sitta i :).
Sen har hon någon konstig gångart, känns nästan som tölt, när hon skrittar med frambenen och typ travar med bakbenen, hon gör ofta så efter tat vi travat på hemvägen :grin: det är väldigt lätt att sitta då iaf ;)

På min häst beror det på om hon är avslappnad lr inte och om hon jobbar rätt, om hon är skön lr inte att sitta på.

Min häst går rätt ok att sitta på i traven, men bara ok och dessutom bara om han verkligen arbetar. Är inte ryggen med så är det omöjligt att sitta ned, iaf för mig. Galoppen är bättre, men han galopperar mig lätt ur sadeln. Jag vet inte vad det beror på, kanske har han en väldigt stor galopp...eller så är jag helt enkelt en väldigt usel ryttare :o

Har fått höra av många att min häst är som en gunghäst att rida på, och det kan jag nog hålla med om. :D
Han har ett bra övertramp i skritt, men skrittar väldigt avslappnat så den är väldigt behaglig att sitta och "sova" i. :angel:
Traven är det inga större problem att sitta i, men det känns i magen :cool:, då han använder ryggen rätt så mycket.
Galoppen är rund och fin och lätt att reglera och är den gångart matte föredrar då det inte kräver lika mycket magmuskler. :angel: Den är också lättast att arbeta honom i.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka