Bekämpningsmedel på sto som ska betäckas?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mercedez
  • Startdatum Startdatum
M

mercedez

Hur gör ni, sätter ni på Switch pour on på sto som är på väg till hingst? Har t o m sett hingsthållare som uppmanar stoägare att göra detta. Kan inte det vara skadligt för fostret, ägget så tidigt i dräktigheten?:confused: Man vill ju inte heller att hästen ska ha det så jobbigt med knott m m hos hingsten om hon ska vara där en längre tid....Hur göra???:confused:

Sv: Bekämpningsmedel på sto som ska betäckas?

Hm det är en bra fråga. Jag undrar också, men det borde väl stå på Stitch om det skulle va farligt??

Jag fick ta på Switch på mitt föl, 5 dygn gammal pga mkt knott och ffa fästingar. Inget man gärna gör, men det var ett måste.

Switch ska inte vara farligt och jag har det alltså på alla hästarna. Knotten tycker jag inte det påverkar men sedan jag tog på Switch har ingen haft fästingar på sig.

Hm det är en bra fråga. Jag undrar också, men det borde väl stå på Stitch om det skulle va farligt??

Man får ju inte glömma att det ändå är ett bekämpningsmedel, och inte helt ofarligt för omgivningen.

Nä, helt farligt är det ju definitivt inte om det är bekämpningsmedel klass 3.......... Så vitt jag kan se står det inget på flaskan om dräktiga ston men det står ju att man inte ska använda det i närheten av vattendrag m m......
Usch jag har sån beslutsångest ang hur jag ska göra, stoet åker i dagarna och jag kan inte bestämma mig!
Hur gör ni andra på forumet?

Jag brukar använda det på både ston och föl. Hittills har det gått bra. Jag tycker att det är ett större problem att få fästingar på dem.
Fisk däremot mår inte bra av Switch, vilket är anledningen till att det inte ska användas nära vattendrag.

Jag hade det hela förra sommaren kontinuerligt på mitt sto.
Från det att hon åkte till hingsten i mitten på maj till i slutet på augusti.
Det verkar inte ha gjort något för hon har fött ett friskt föl.
Jag var med orolig, men att drabbas av en fästingsjukdom är ju inte heller kul.
Så det blev att väga för eller emot.
Och det blev för.

Kommer sen i år även att ta på fölet Switch när det är dags för bete.

Det står på förpackningen att det går att avnvända på dräktiga, digivande ston samt till föl.

Ok, vad bra att det står där!:laugh: Måste har läst slarvigt i morse på väg till jobbet:D
Då går jag ut och sätter på pållen det meddetsamma!:idea:

Tycker jag låter bra :laugh: Vi använde det på ett av våra ston hela förra sommaren, hon var då även iväg på betäckning ett par veckor och födde ett friskt föl för några dagar sedan.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 384
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka