Behöver verkligen tipps nu asså!

M

Matilda_o_Bonita

Behöver tips på hur man får hästarna att inte äta när man rider och leder dom. :confused: Tidigare var det bara min ponny som skulle äta hela tiden, men nu är det även mitt 4 åriga sto. Är tvungen att leda båda två i repgrimma till och från hagen på sommaren eftersom dom tar varje tillfälle att dra iväg ut i närmaste åker, dike eller vägkant. Börjar ärligt bli ganska trött på att behöva använda skarp repgrimma och ibland även ett dressyrspö för att kunna ta dom till hagen. :( Att rida dom i gruspaddock är däremot inga problem eftersom det inte finns något att äta, men när man ska ut och rida i vinterhagarna, som används som gräspaddock på sommaren, är det tvärstop vid första grästuva för båda två. :crazy: På det 4 åriga stoet räcker det med, när man rider, att lägga till skänklarna och ta lätt i tyglarna, men på ponnyn är det en riktig dragkamp och man får ofta gå på ganska hårt med både spö, skänkel och röst innan han behagar flytta sig några steg, för att sedan försöka äta igen. Vill inte behöva slåss med dom för att kunna rida normalt. Någon som har några tips? Vill verkligen få ett slut på dethär, eftersom det är jobbigt för både mig och hästen när jag ska behöva dra allt vad jag orkar i repgrimman och ibland gå på med ett spö eller en bruten kvist, vilket ofta brukar sluta med att hästen i fråga sparkar eller sätter iväg i frisk trav med mig hängande efter, vilket inte är kul. :(

Sv: Behöver verkligen tipps nu asså!

Såna här problem är inte lätta att lösa.. :crazy:
Men träning är nog det bästa, ut och gå med dem och försök få dem att förstå att man inte ska äta under en transportsträcka.
Gå MITT I vägen där det inte finns något gräs och när du känner att de börjar dra iväg huvudet får du ju kna knacka till med spö/kvist vid skänkelläge så hästen fattar att den ska FRAMÅT.
Jag vet, detta är inte lätt men man måste nog faktiskt visa sin dominans här, man kan inte bara jämt låta de ta sig en tugga här, och en tugga där. :crazy:
Kul och se vad andra kommer med för förslag, jag har själv aldrig haft en sånhär häst... ;)

Jaa, väntar ivrigt på de svar du kommer (förhoppningsvis) att få.

Min häst stoppar inte ner huvudet o äter, det vet han att han inte får, men han skulle vilja! Har också försökt rida på olika vallar, är ju lagom mjukt och fint , men han samarbetar inte kan man ju säga om man vill vara snäll :smirk: Stretar emot, bänglar och kanske går det att få honom att göra något litet en sekund eller så. Har gett upp och rider på grusvägarna samt har putsat av en hage där vi alltid tränar. Där har han gett upp och samarbetar bra men tji andra ställen.

Så alla proffs; fram med tipsen till oss, vi väntar!

Det är nog bara "jobba jobba jobba" som gäller :smirk: Det fick iaf jag göra, med senaste hästen... Rida HELA tiden och inte "sitta och åka", halvhalter, skänkelvikningar mm. Trägen vinner :cool:

Kan du inte prova att ge dem mat innan så de inte är utsvultna? :D Förlåt, jag kan tänka mig att det är jobbigt!
jag har nog inga jättebra tips tyvärr, men nåt jag kom att tänka på(iaf när du leder) Kan du inte sätta en lös achenrem (eller vad det nu heter) runt mularna? Nä, jag vet faktiskt inte! Hoppas iaf att det ska lösa sig!! :)

Tror nog inte att det är någon ide att ge dom foder innan, eftersom dom har bra gräs i hagen och inte svälter på något sätt, faktum är att båda är ganska runda :smirk: Att sätta en achenrem runt mulen på dom är nog inte det första jag skulle göra, dessutom är ponnyn extert på att få av sig saker, värsta utbrytarkungen. :angel:

Jag har en häst som är bra på det och varit med om flera hästar som drar ner huvudet.
Det hjälper ju inte att dra i repet/tyglarna om hästen redan har huvudet nere.
Jag brukar sparka dem i nosen i rätt ögonblick, svårt att förklara så här när rätt ögonblick är. Det kanske låter hemskt att sparka dem men det har funkat, får göra det några gånger sen märker de att de tar ont att sätta ner huvudet. Har jag spö så använder jag det.
Jag är hellre hård från början än och sitta och mes slå och hästen lär sig inte.
När jag rider så sitter jag inte och drömmer mig bort utan är vaken och så fort hästen har en tendens att sätta ner huvudet så rycker jag hårt i tyglarna.

Detta har funkat för mig i 8 fall av 10.Det gäller att vara kncekvent tycker jag.

Matilda_o_Bonita skrev:
Tror nog inte att det är någon ide att ge dom foder innan, eftersom dom har bra gräs i hagen och inte svälter på något sätt, faktum är att båda är ganska runda

Jag tror dig, skojade bara ;) *dålig humor*
Nä, jag vet faktiskt inte, men jag tror ju inte det är ett bra sätt att sparka på dem iaf som "lovehorses" tycker... :mad:

På ridskolan i stan har de läderremmar som fästs i bettet och i sadeln som är såpass långa att de inte påverkar ridningen, men tillräckligt korta för att ponnyn inte ska nå ner till gräset. Vet inte vad dessa heter, men det verkar fungera väldigt bra! När de förstår att det inte går att äta ger de liksom upp.. Sådanna inspänningstyglar som man har när man longerar fungerar ju på samma sätt, se till att de är tillräckligt långa bara (ska som sagt ej påverka ridningen).

annars är det ju det här med att visa vem som bestämmer... Var bestämd, ge dig aldrig och försök komma på ponnyn innan mulen är nerkörd i gräset. Ta gärna med dig ett spö när du leder, bättre det än att han ignorerar dig. När du rider slappna aldrig av, som sagt halvhalter osv, pocka på uppmärksamhet hela tiden. Beröm när de gör rätt, säg ifrån när de gör fel..

Ta små extra svängar så fort du har tid bara för att träna på att gå i grimma. Är de för starka är det bättre att du leder ut dem med trräns, så du inte blir hängandes efter.

Lycka till!!! :)

Ja, jag vet vad du menar!! Har sett annons på dem i Hästfocus! Kanske värt ett försök!

Ska tillägga för alla som visar något intresse, att jag idag, i vinterhagen, ledande 4 åringen gick på henne EN gång med spöet, en lätt snärt, varpå hon blixtsnabbt vänder rumpan till och ger mig en fet lårkaka. Så nu har jag ett fint stort flammande rött hovmärke på ena låret. Så lagom kul, men hon åt lugnt vidare utan att bry sig mer om spösnärten efter lårkakan.

:cry: Stackars ben..aj aj. Hoppas det läker ut snabbt, och att du kommer på hur du ska göra för att få "matvraken" att gå utan att äta :smirk:

Det kan vara knepigt ibland.
Enda tipset jag kan komma på när du ex rider eller leder till hagen är att hålla ett bra tempo, när du känner/vet att hästen kommer dra i väg smackar du massor, hästen får gärna falla in i trav bara den inte drar iväg.

Sen skulle jag även träna lite ledarskapsövningar

Tränar supermycket ledarskap med båda, och det går jättebra, men dom äter iaf. Att hålla ett högt tempo går bra med ponnyn eftersom han är van vid att jag springer med honom, men ungflickan drar iväg i galopp när man börjar springa.

Jag tycker det låter som din häst inte respekterar dig, jag skulle aldrig någonsin tillåta mina hästar att äta med bett i munnen... Skulle heller inte acceptera att de slår tillbaka mot mig... Kan låta som man är lite hård, men det är ju stora djur och de kan inte få ta överhanden på dig, då kan det gå illa. Försök att visa att det är du som bestämmer, även när det inte är gräs i närheten... om du inte kan leda i grimma ta träns eller en kedja som du lägger under käken, så du får lite mera effekt när du ska ha upp huvudet, inte dra upp huvudet utan ryck snabbt så hästen känner att det är allvar. Beta ALDRIG hästen för hand kan vara svårt för den att veta när det är rätt och när det är fel.
Om hästen lärt sig från början att inte äta när man rider är allt mkt enklare, men nu är det ju tyvärr inte så... skulle rekomendera att testa remmarna som man kan köpa, jag har travare så när jag får någon ponny som har lärt sig tidigare att det går att äta medans man rids/körs så sätter jag på en låååång chek ( den som håller huvet uppe på travarna) sen kan man så småning om ta bort den när de respekterar en när man leder dem. Jag lär alltid mina hästar att man inte äter med bett i munnen och det funkar fint för mig. Jag tror att problemet inte skulle verka så stort om du tagit tag i det direkt när gräset gror, då vore det mera naturligt för hästen att lyssna på dig, nu blir det mera som att försöka hindra en unge från att inte äta godis när man ställer fram en skål.... inte så enkelt,,,, men skam den som ger sig.
Hoppas du kan lösa ditt problem, för det är mkt irriterande med hästar som äter när man går eller rider.

Matilda_o_Bonita skrev:
Ska tillägga för alla som visar något intresse, att jag idag, i vinterhagen, ledande 4 åringen gick på henne EN gång med spöet, en lätt snärt, varpå hon blixtsnabbt vänder rumpan till och ger mig en fet lårkaka. Så nu har jag ett fint stort flammande rött hovmärke på ena låret. Så lagom kul, men hon åt lugnt vidare utan att bry sig mer om spösnärten efter lårkakan.

:eek: :eek:
FRUKTANSVÄRD dödssynd anser jag, att ha hästar som försöker beta både när man leder och RIDER! Skulle heller ALDRIG tillåta mina detta, hur hårda medel det än krävdes för att markera att så gör man inte...
det är ju en annan sak för dig eftersom dina tyvärr redan har lärt sig ovanan och det är svårare att få bukt med då... men.... hur leder du hästen om hon hade möjlighet att "vända sig" och sparka dig på låret??? med kort rep och ståendes vid hästens bog ska hon inte ha så mycket frihet att hon kan göra så :confused:
jag skulle snärta henne med spöt på nosen och markera med NEJ om hon drar ner huvudet för att beta, för att snabbt få upp huvudet igen, och sen inte vika en tum, dvs aldrig göra ett endaste undantag när jag väl bestämt mig för denna metoden, utan vara konsekvent... förutsättningen att komma tillrätta med inlärd ovana......

Senast ändrad:

Gräsätartygel :idea: i alla fall vid ridning
Finns på h**ks.
jag har som regel att utanför hagen äter man inte.
Fast dom förösker såklart ändå ;)
Men var bestämd som attan. Håll koll på dom hela tiden och minsta ansats till att äta, driv på och ett bestämt NEJ! Det har funkat på min. Räcker numer med att bara säga nej lugnt men bestämt.
Var konsekvent, har du sagt nej en gång så ska det alltid gälla

Senast ändrad:

lovehorses skrev:
Jag har en häst som är bra på det och varit med om flera hästar som drar ner huvudet.
Det hjälper ju inte att dra i repet/tyglarna om hästen redan har huvudet nere.
Jag brukar sparka dem i nosen i rätt ögonblick, svårt att förklara så här när rätt ögonblick är. Det kanske låter hemskt att sparka dem men det har funkat, får göra det några gånger sen märker de att de tar ont att sätta ner huvudet. Har jag spö så använder jag det.
Jag är hellre hård från början än och sitta och mes slå och hästen lär sig inte.
När jag rider så sitter jag inte och drömmer mig bort utan är vaken och så fort hästen har en tendens att sätta ner huvudet så rycker jag hårt i tyglarna.

Detta har funkat för mig i 8 fall av 10.Det gäller att vara kncekvent tycker jag.
låter inte som nån vidare bra lösning tycker jag att sparka på hästen eller rycka den i munnen

verkar inte som om dina ledarskapsövningar funkar...har du gjort dom på ridbanan endast eller även utanför banan/ridhus...min kille fattade inte först att jag va ledare även utanför ridbanan..så efter ett par duster utanför förstod han att jag bestämde även där....vad har du gjort gör ledarskapsövningar??

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270
Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 830
Senast: Nordx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV