M
Matilda_o_Bonita
Behöver tips på hur man får hästarna att inte äta när man rider och leder dom. Tidigare var det bara min ponny som skulle äta hela tiden, men nu är det även mitt 4 åriga sto. Är tvungen att leda båda två i repgrimma till och från hagen på sommaren eftersom dom tar varje tillfälle att dra iväg ut i närmaste åker, dike eller vägkant. Börjar ärligt bli ganska trött på att behöva använda skarp repgrimma och ibland även ett dressyrspö för att kunna ta dom till hagen. Att rida dom i gruspaddock är däremot inga problem eftersom det inte finns något att äta, men när man ska ut och rida i vinterhagarna, som används som gräspaddock på sommaren, är det tvärstop vid första grästuva för båda två. På det 4 åriga stoet räcker det med, när man rider, att lägga till skänklarna och ta lätt i tyglarna, men på ponnyn är det en riktig dragkamp och man får ofta gå på ganska hårt med både spö, skänkel och röst innan han behagar flytta sig några steg, för att sedan försöka äta igen. Vill inte behöva slåss med dom för att kunna rida normalt. Någon som har några tips? Vill verkligen få ett slut på dethär, eftersom det är jobbigt för både mig och hästen när jag ska behöva dra allt vad jag orkar i repgrimman och ibland gå på med ett spö eller en bruten kvist, vilket ofta brukar sluta med att hästen i fråga sparkar eller sätter iväg i frisk trav med mig hängande efter, vilket inte är kul.