Behöver verkligen snabba råd ang. lugnande.

Empalie

Trådstartare
Hösten har idag behandlats i hovlederna bägge fram och nu dröjer det tre veckor innan återbesök. Min pålle är pålitlig annars men efter att ha haft ett antal perioder med denna typ av behandling så är jag kluven hur tusan jag ska göra. Jag har fått hem vetranquil som jag ska ge honom. Boxvila är ingen ide, han röjer runt därinne tills han får gå ut oavsett om han har sällskap inne. Sjukhage är också ett alternativ men han börjar vandra fram och tillbaka efter ett par timmar , i vanlig hage håller han sig mestadels väldigt lugnt ( när allt är som vanligt). Har använt båda metoderna i "konsten" att få honom frisk.
Imorgon har jag tänkt att släppa ut ca 6 sedan är jag på jobbet och hemma ca 3, hur ska jag lösa det? Vet assistenten sa att man kan reglera dosen på honom så han håller sig lugn längre, i alla hast missade jag att fråga hur jag skulle dosera. Hästen är halvblod och väger ca 550 kg.
Däremot sa hon att det inte är bra att ge för mycket för då kan de få svårt att äta, hur tusan ska man kunna reglera det då????

Promenera kommer jag inte göra då jag inte vill riskera mitt eller hans liv, hur funkar det då med vanlig hage???

Hur många gånger jag än gått igenom detta nu så känner jag mig så villrådig.

På vilket sätt är en sjukhage bra om han ändp bara hoppas och studsar i den??????????? Hmmm.....

Sv: Behöver verkligen snabba råd ang. lugnande.

Om han håller sig lugn i en lite större hage med ev kompisar som är lugna och snälla skulle jag i så fall föredra att ha honom där. Bättre lugn häst i större hage än vild, stressad häst i liten hage!

Har du ingen tillsyn under tiden du jobbar:confused:

då skulle jag inte släppa ut den om du inte har en annan lugn häst brevid som kan ridas ordentlig dagligen. Det är nästan bättre att se till att de andra håller sig lugna- ställas i sjukhage brevid.

när den får börja gå- tömkör!

Ang dosera vetranquil så det håller längre så är jag rätt tveksam till det, är nog högst individuellt det? Mitt ena fbl svarade på liten dos och var sederad lääänge, medan welshen nu svarar på högre dos och det går ur fortare. Ger jag mer så blir det mer effekt, men det går ur lika fort.

Utefter det du skriver skulle jag släppa den i så liten vanlig hage som den är lugn i, med en lugn kompis. Ser ingen anledning ha den på box eller sjukhage om den inte är lugn där. Det viktigaste är ju just lugnet.

Har en likadfan - fast han hoppar ur sjukhagen...
Han har gått med sina lugna kompisar i stor (inte allt för kuperad) hage även med senskada och den läkte som den skulle...

har använt samma preparat helt utan effekt.. det är så beroende på individ, men släpp inte ut honom utan uppsikt, det kan få förödande konsekvenser....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 850
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Någon med erfarenhet av patellaluxation? Vårt 20-åriga sto stod plötsligt halt i hagen en dag. Jag misstänkte hovböld men efter att...
Svar
9
· Visningar
1 383
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej. Undrar om någon varit in för behandling av hovled och kotled samt hasen? Hur lång tid har det tagit innan ni fått sätta igång? Hur...
2
Svar
24
· Visningar
3 998
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka