Behöver tips!

B

Bellaflickan

hej jag och min syster har köpt två nordsvenskar, mor och dotter. Dottern är 4 år och dem har inte varit särade. Har inte ridit dem ännu men jag funderar på hur det ska gå att sära på dem. Ni som har mer kunskap än vad jag har vad tror ni, ägaren säger att dem är tyiga till varandra. Men det kan väl inte vara omöjligt att vänja av dem vid att alltid vara med varnadra?

Tacksam för någons åsikt=)

Sv: Behöver tips!

inte alls omöjligt. har en häst som gick med mamman tills hon var fem - hon är en häst som jag nästan får bevaka för att ingen annan ska "ta" henne (mycket populär häst som många frågar om de får låna om man säger så). man får ta det som alla andra "skilsmässor". varligt och snällt och träna bit för bit så att de inte blir stressade.
det är klart att dom tyr sig till varandra om de aldrig haft andra att ty sig till, men det går ju att ändra med ett stadigt och vänligt handlag där man ger akt på hur mycket man kan öva varje gång. Har de andra kompisar också är ju problemet mindre. då tyr de sig ofta till de andra i flocken.

lycka till!

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 408
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 259
Senast: Bulldoozer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar