Behöver Tips

ishmanda

Trådstartare
Ahhh sabla häst.
Har ett fullblodsto som är plattfot på framfötterna. Vilket gör att hon gärna lägger sina framskor i tid och otid.
Vi har satt skor med sidokappor på henne för dom sitter bättre och hon går med gummiboots ute.
detta har hjälpt lite men hon är väldigt sprallig i hagen och skorna flygger om henne =(

Har ni några tips om vad vi kan göra för att hon ska behålla skorna på??
Hon e så ömfotad så hon knappt kan stå på foten utan skor så vi behöver hjälp!!!!

Senast ändrad:
Sv: Behöver Tips

Har haft exakt samma problem och prövade även dina lösningar, men de hjälpte inte alls här heller, bytte till en annan hovslagare o nu e de inte en enda sko som lossnar, =), så, har du en bra hovslagare? :p

Har haft en plattfot, men han hade aldrig en enda tappsko.

Jag tror som ovanstående; att du ska byta hovslagare.

Hon var sådan även hos förra ägaren. Har även provat att byta hovlagare.
Inget hjälper.......får väl stå ut med det.
Är värst när det är blött ute så då får hon gå i paddocken.

Har hon dålig hornkvalité också? Funderar mest på varför skorna ger sig iväg, om det är för att hon kanar när det är halt, trampar av dem i obalans - kort sagt; varför de släpper...

Jag har ett stort tungt halvblod med plattfötter.

Den skos var 4-e v. o hovis är noga med att de inte flyter ut.
Kan numera ofta gå i 5-6 v, utan att de blir bredare.

Ger dock Steel Joint för kvalitén o smörjer ibland.

Nej, inte jätte dålig hovkvalitet.
Vad vi har kommit fram till i stallet är att hon oftast tappar dom när hon sprallar i hagen. Eller om det varit väldigt lerigt.
Hon skos var 4-6v.

Men att de tappar/ drar av sig av den anledningen- är inte unikt för just plattfötter

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 181
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ Vet inte hur pinsamt detta kommer vara, men riktigt mycket. Ni behöver inte svara någonstans men skulle varit sjukt skönt att äntligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 194
Senast: Silkisif
·
Utrustning Jag vet att min kuse är inkorsad med gnagare då han bokstavligt talat gnager av sig boots i hagen vid de tillfällen han har haft för att...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: KrullTroll
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 861
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka