Behöver tips!!

T

Tirre

Vet inte om detta inlägget passar här, men jag provar...:)

Har en hopphäst som är jättefin och känslig i munnen.
Enda problemet är att jag ibland kan uppleva han som "lite tom" när jag rider an ett hinder, dvs jag har "ingenting" i handen, vilket ibland kan göra att det blir lite svårt att se avstånd osv.

Hittills har jag inte provat så många olika bett, men kanske finns det nåt som kan "hjälpa till"..?

Någon som har varit med om nåt liknande och har tips på något bra bett? Eller kanske något annat tips som jag kan ha nytta av?

Sv: Behöver tips!!

Jag har samma problem med min häst. Eller, min häst har samma problem med mig :o Rider på vanligt tredelat tränsbett, men upplever ibland att jag inte har något alls i munnen, precis som du beskriver. Då händer det, i mitt fall, att jag bromsar lite för mycket (omedvetet) när jag istället skulle behöva rida på mer framåt för att få ett stöd i handen.

Lycka till.

Ullis

Hej! Ett litet tips ridmässigt :)
Rid på lite mer i "svängen" innan hindret så att du har något att fånga upp och ha i handen mot hindret!

Tack för tipsen!! :) Ska genast ut till pållen och testa!!

Ja gör det ;)
Skriv sedan här hur det gick :):angel: :banana:
Glöm inte att driva bara sedan mot hindret så att hästen kommer "in" i handen.

Har samma problem periodvis. Min erfarenhet är att det kan bero på en dålig grundgalopp eller att hästen inte är riktigt rakriktad i sin kropp, troligen "tappar den bettet" i svängen innan anridningen. Detta är de orsaker jag tror ligger bakom min hästs problem, kan ju vara annat för dig.
Har också mkt känslig, och rätt orolig mun på min häst. Jag rider med ett tredelat eggbett, som är snällt och ligger ganska still i munnen då ringarna är fasta, och tycker att det funkar OK, men jag tror inte att jag har hittat den optimala lösningen än.

Pållen och jag var och hopptränade igår och jag testade ditt tips: tt driva mer genom svängen så att man har nåt att fånga upp i handen sen mot hindret. Det fungerade ganska bra faktiskt!! :banana:

Tänkte att jag skule prova ett rkt gummibett också, och se om han "tar tag" i det ännu mer då!

Tack snälla för bra tips!!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 544
Senast: Hedwig
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka