Behöver tips!!

lillaP

Trådstartare
Skulle behöva tips på en bra och enkel bana för att sätta igång med hoppningen igen. Tänkte bygga en bana på ca 5-7 hinder imorgon, men vet inte riktigt hur den ska se ut. Någon som har tips? Kanske kan rita en fin liten bild eller något? Skulle vara jättetacksam!

(Avstånd oså fixar jag själv, behöver bara tips om hinderplaceringen!)

/lillap :smirk:

Sv: Behöver tips!!

"Huset" finns ju alltid. tanken är att det ska vara ca 21 m mellan hindrena på långsidan
huset.bmp

gör 3 linjer, dvs en långsida, en diagonal och en båge, placera ut dessa linjer på banan där de inte stör varandra och sätt hinder på linjerna..

Haha, min första tanke när jag såg rubriken på tråden ;)

Kolla på Hippson, där finns massa roliga övningar! :D

Hoppvningarenbana.jpg

"Ganska" kladdigt... Tre olika vägar uppritade, i olika färger.
Ja. Alltså fyra hinder på medellinjen, lite snett... Sen kan man hoppa på massa olika sätt. Antingen rider man låååånga vägar, typ ett halvt varv i ridhuset mellan varje hinder och ibland ännu mer. Eller också rider man mellanlånga vägar, eller om man vill träna att ta riktigt snäva svängar kan man träna på det också.

den gröna vägen verkar nästintill omöjlig att rida om man inte har en extrem vändbar häst, eller e det jag som ser fel:crazy: :d

när jag har lite tråkigt brukar ja sitte o måla upp bannskiser, alltid bra o ha om man ska hoppa bana på träning har har idetorka, härär iafa ett ex.
Hoppbana3.jpg

den blev lite liten, men man kanske ser hindrenas placering, sen har ja skrivit beskrivning av dem olika hindrena som är anpassad efter våran hinderpark.

Ja den är rätt svår, men min ritning är inte den bästa. Det ska inte vara 90 graders sväng EGENTLIGEN ;) :D

Man kan hoppa en rak linje över alla fyra hinder också! :D
Så nu får du allt rita dit det med! ;)

Tack för era fina ritningar och tips! Nu vet jag hur jag ska ställa hindrena nästa gång jag hoppar :D Hoppade förresten "huset" i söndags och det gick jättebra!

/lillaP

Här skall du få en jätte kladdig övning av mig som är skit bra om man vill träna på att hoppa på böjda spår men kanske inte vill att övningen skall vara jätte svår.

Meningen är att det skal vara 4 galoppsprång mellan varje hinder (även om man kommer på böjt)

Nu stämmer inte avstånden så bra här men jag tror du fattar vad jag menar:smirk:

th_painthoppvgar.jpg

En bra övning är att ställa tre hinder efter varandra, på rad liksom med hinderstöden mot varandra, hoppa sedan över dom som i en 8:a . bra böjövning och bra övning att byta galopp i . Prova på den iaf, inte säkert att du förstår hur jag menar men det är värt ett försök .

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar