Behöver tips om min schäfferhane

B

Buckingham

När jag bodde med min mamma på ladet så skaffade jag en shäfferhane. Vi flyttade sedan där ifrån till en lägenhet och han trivdes inte där så han fick flytta till min farmor, kom dit då varje dag och hjälpte till med honom då han är min. Men nu på senaste tiden har hon inte kunnat gå ut med honom han blir agresiv mot andra hundar..:crazy: han gör inget mot domutan skäller och drar mot dom, han är osäker på vad han skall göra och jag tänkte om ni kan något knep så att han slipper göra sånna utfall, i dag så höll han nästan på att dra omkull henne..Vet inte riktigt varför han gör så han gör det inte när jag går med honom eller om min farfar går ut med honom.:confused: Vad kan felet vara med hunden??(är kastrerad för ca 1,5 år sen han blir 7 år i år)
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

När jag bodde med min mamma på ladet så skaffade jag en shäfferhane. Vi flyttade sedan där ifrån till en lägenhet och han trivdes inte där så han fick flytta till min farmor, kom dit då varje dag och hjälpte till med honom då han är min. Men nu på senaste tiden har hon inte kunnat gå ut med honom han blir agresiv mot andra hundar..:crazy: han gör inget mot domutan skäller och drar mot dom, han är osäker på vad han skall göra och jag tänkte om ni kan något knep så att han slipper göra sånna utfall, i dag så höll han nästan på att dra omkull henne..Vet inte riktigt varför han gör så han gör det inte när jag går med honom eller om min farfar går ut med honom.:confused: Vad kan felet vara med hunden??(är kastrerad för ca 1,5 år sen han blir 7 år i år)

Det kan vara så att din farmor inte är tillräckligt stark i sin ledarroll och hunden har tagit över och anser sig vara den som har hand om henne och inte vice verca. Jag tror att hunden gör utfall för att den anser sig vara den som ska hålla andra borta. Frågan är om hunden gått till angrepp om hon släppt kopplet? En hund som gör utfall kan ha diverse rädslor i sig men det behöver inte vara så, speciellt inte som du säger-att den inte betett sig så förut. Vad jag skulle gjort är att se till att hunden kommer tillbaka på sin plats som den "omhändertagne" och om man vill "undergivna". Hade jag varit din Farmor hade jag korrigerat hunden när den gör utfall och belönat den när den är lugn och harmonisk. En sak man kan göra om man tror att man kan fixa det själv är att när man möter andra hundar och det är dags för er hund att "spänna upp sig". Vänd då omedelbart och gå med hunden raskt åt andra hållet, vänd tillbaka och gå mot den mötande hunden. Med största sannolikhet kommer er hund försöka sig på den andra igen, men man får helt enkelt göra detta ex antal gånger tills det "sitter" om man vill hålla sig till mjuka metoder. Jag gissar på att din farmor blir rädd när hunden gör utfall och det känner hunden direkt och utjyttja rpå så vis situationen.
Så länge din farmor är självsäker och gör som hon vill kommer hunden tillslut fatta poängen... Är hunden lydig? Man kan komma undan med mycket vad gäller lydnad. Träna fotgående och träna även med störningar. (Känner ni andra som har hundar och kan vara "betet"?) . Schäfrar mår bra av hjärngympa oavsett om de är renavlade för bruks eller ej. Är hunden fullkomligt galen och ni tappat kontrollen helt föreslår jag att ni kontaktar närmsta bruksklubb för hjälp av en duktig instruktör.

Lycka till!
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

Vill tillägga att man givetvis ska berömma hunden när den går fint i kopplet förbi en hund.
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

Det beror ju på vad man tolkar in i uttrycket. Inte undergiven som att den kissar ner sig när den ser sin ägare, utan undergiven som att den accepterar att den inte är familjens ledare.
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

De som är skrivet är väl bra men tanken om att hon är äldre och han skyddar henne finns ju oxå, och genom att hon inte har styrkan eller att hon kanske spänner sig när det kommer andra hundar osv. gör ju honom orolig och fundersam på vad faran är och vad ska han skydda..:smirk:
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

Varenda människa som kan något om hund. Många hundar mår skitdåligt av att vara högst i rang och är som lyckligast när föraren styr skutan. I en hundflock är alla under ledaren undergivna och det är inget negativt.
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

Men förra året si har det gått bra för min farmor att gå ut med honom men nu gör det inte det och vi fattar inte varför det har blivit så, är det för att hon har blivit läge i rang eller vad då??
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

Jag förstår inte hur man inte kan vilja något som är naturligt för hunden. Strunta i mänskliga moraliska värderingar och tänk hund istället. Där ska någon vara högst och det ska inte vara hunden. Överens är man med andra människor, inte med hundar. Om du tänker efter så inser du nog att ni inte är jämlika partners, du och din hund. Du lär knappast tillåta den att hoppa på folk oavsett hur mycket den än vill. Det sista ordet är troligen alltid ditt. Med en mer dominant hund måste första och sista ordet alltid vara förarens. Där finns inget utrymme för kompormiser eller att vara överens.

Tanksättet att hunden ska vara jämlik och inte undergiven är vad som skapar många problemhundar.
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

Tydligen inte. För min del är det viktigt att vi är överens om vad som är ok o inte; men någon "undergiven" hund vill jag inte ha.

Jag tror faktiskt att du inte förstår innebörden av undergiven. Många hundar passar eller bör inte leda en flock , hamnar den i sällskapet av en människa som inte förstår dess tänkande och som enbart vill ha hunden som sin "vän" (läs vän som i mänskligt perspektiv) kan det skapa "oro" i flocken (hunden och människan) . Hundar är beroende av att någon styr och skapar ramar för den att leva i. Istället för att känna sig "fången" och olycklig i detta blir hunden istället trygg och harmonisk, den blir undergiven sin ledare.
Dvs att den behöver inte ha koll på allting, den behöver inte styra och ställa. Den kan leva sitt liv i ro , matte eller husse fixar alla problem.

Sen är det enorm skillnad på hund och hund. Jag har en dominant och en vek hund hemma. En vek hund behöver man oftast inte vara övertydlig mot vad gäller ledarskapet, dom är så pass veka att dom "vet sin plats" ändå. Trots det kan såklart en vek hund försöka "ta över" när den märker att det inte finns någon struktur. Ingen matte eller husse styr och guidar , den försöker då ta på sig ansvaret för att skapa "ordning o reda". Det behöver inte urarta sig i att den börjar bitas eller något riktigt allvarligt. Det kan vara en sån simpel sak som att den drar i kopplet. Den går ut med matte eller husse. Inte vice verca. Den guidar vägen. (Detta tycker jag mig se i de flesta småhundar jag stöter på på promenaden, de är ju så "oskyldiga" och söta att de inte behöver sägas åt när de gör utfall mot andra hundar etc. Man orkar ju hålla i dem:crazy:

En dominant hund behöver det mesta svart på vitt. Min andra hund är dominant men också en urusel ledare, jag skulle aldrig låta en hund leda mig så för min del är det lugnt. Han vet sin plats. Däremot försöker han sig på min veka gamla hund (har försökt) och där måste jag visa för honom att jag inte vill att han ska vara ranghögre än denna hunden heller, då den veka åtminstone är lugn och inte svarar på saker och ting med aggression. En dominant hund som inte har ramar och regler att följa blir helt och hållet odräglig. Den kan bli vaktig , den brer ut sig överallt och är allmänt tydlig med att "detta är mitt". Utgången för att inte ha en sådan hund undergiven kan bli riktigt illa.

Min poäng: En hund som är undergiven är lycklig och rofylld.
En hund som inte är det är den exakta motsatsen.
Undergiven betyder inte att vara rädd för sin matte eller husse. Det betyder bara att den respekterar denne.
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

Men förra året si har det gått bra för min farmor att gå ut med honom men nu gör det inte det och vi fattar inte varför det har blivit så, är det för att hon har blivit läge i rang eller vad då??

Det verkar så på det du beskrivit men jag kan inte säga att det är så till 100% då jag inte sett hunden. Hunden skulle inte haft ngn anledning att härja i kopplet om den vore trygg i sin roll som den ranglägste.
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

Han bor ju i lägenhet nu. kanske har något med det att göra åxå?

Han kanske är stressad?
som många säger så kanske han käner att han måste "försvara" din farmor. dvs han har för stort ansvar.
andra saker som bygger stress är: för lite sömn, för mycket hetsig lek, för mycket aktivering, smärta, otilfredsställda behov, rädsla för hot, för höga krav...

Han bor på ett nytt ställe med massa nytt folk och nya hundar osv. Men vad jag har förstått så är han bara sällskapshund och går bara promenader i stort sett?
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

...Tanksättet att hunden ska vara jämlik och inte undergiven är vad som skapar många problemhundar.


Det är möjligt att vi jobbar på samma/liknande sätt; men uttrycker oss olika. Naturligtvis ska man sätta gränser, lära vad som är accepterat o inte, hur man uppför sig etc. Det känner en hund sig trygg i, precis som ett barn. (Ja, jag jämför barnuppfostran med hunduppfostran; för mig är det ingen större skillnad, men det behöver vi inte debattera nu. ;) ) Detta kan man lära en hund på ett vänligt, kärleksfullt, respektfullt och enkelt sätt. Jag vill ha mina hundar glada, självsäkra, självständiga, beslutsmässiga, de ska kunna jobba o tänka o fatta beslut utan mig.

Däremot är jag allergisk mot uttryck som dominant, undergiven, auktoritet, ledare etc... eftersom det är så många som använder detta fel. Som tar genvägar o knäcker sina hundar istf för att bygga upp deras självförtroende... som får lära sig att slänga nyckelknippor på hunden, bita den i öronen, slå den med grejer, rycka i kopplet, slänga den i backen... :eek: listan kan tyvärr göras lång... :crazy:

Det som skapar många problemhundar (dvs hundar som har problem med sina ägare...) skulle jag tro är ägarnas okunskap; att man inte är konsekvent o medveten från början med vad man lär sin hund, utan "plötsligt" uppstår problem... hm.
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

Däremot är jag allergisk mot uttryck som dominant, undergiven, auktoritet, ledare etc... eftersom det är så många som använder detta fel. Som tar genvägar o knäcker sina hundar istf för att bygga upp deras självförtroende... som får lära sig att slänga nyckelknippor på hunden, bita den i öronen, slå den med grejer, rycka i kopplet, slänga den i backen... :eek: listan kan tyvärr göras lång... :crazy:

Men orden ha rinte förlorat sin innerbörd för det. Jag ser orden på ett positivt sätt, och det är inte andras fel att andra missbrukar sin makt.
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

...Undergiven betyder inte att vara rädd för sin matte eller husse. Det betyder bara att den respekterar denne.

Respekt... ömsesidig sådan, måste det ju finnas. Skillnaden är ju hur man kommer fram till den. Om man försöker få respekt från hunden på fel sätt, så knäcker man den psykiskt. Enligt min mening är respekt något man som husse/matte får från hunden för att man förtjänat den; för att man visat att man har gott omdöme o är pålitlig. Vi kanske menar samma sak, se mitt svar till Jadzia.
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

Respekt... ömsesidig sådan, måste det ju finnas. Skillnaden är ju hur man kommer fram till den. Om man försöker få respekt från hunden på fel sätt, så knäcker man den psykiskt. Enligt min mening är respekt något man som husse/matte får från hunden för att man förtjänat den; för att man visat att man har gott omdöme o är pålitlig. Vi kanske menar samma sak, se mitt svar till Jadzia.

Vi menar samma sak.
 
Sv: Behöver tips om min schäfferhane

Han bor ju i lägenhet nu. kanske har något med det att göra åxå?

Han kanske är stressad?
som många säger så kanske han käner att han måste "försvara" din farmor. dvs han har för stort ansvar.
andra saker som bygger stress är: för lite sömn, för mycket hetsig lek, för mycket aktivering, smärta, otilfredsställda behov, rädsla för hot, för höga krav...

Han bor på ett nytt ställe med massa nytt folk och nya hundar osv. Men vad jag har förstått så är han bara sällskapshund och går bara promenader i stort sett?


Det kan mycke möjligt vara så att det blivit anorlunda när dom flytta till lägenhet. Han får jobba ca varannan dag med att söka men är mest en sälskapshund. Kan det bero på att hon opirerade sig i november och hon gick inte ut med honnom fören nu i januari (farar har gått med honom eller så har jag) .
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 148
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 172
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp