Behöver tips och råd ang otränad smal häst som stått i flera år och som nu ska ridas.

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

loowe

Hej.

Jag köpte en häst för ett tag sedan som gått som fölsto och sedan som sällskapshäst.

Det är en varmblodig travare på +160 i manke.
Hon är väldigt smal. höftbenen sticker ut väldigt mycket och även bärbensknölarna. revbenen syns lite men inte så man reagerar så det handlar mest om att hon är omusklad.

Nu tänkte jag börja träna upp henne och få henne i bra kondition så jag kan rida henne så småningom.

Men jag skulle vilja ha lite tips om hur jag ska bygga upp musklerna lättast. Mat, motion osv...

Just nu går hon på gräs, hö och har börjat fått havre så hon ska piggna till lite vilket börjar fungera.

Sen, när hon är i kondition och har muskler. Hur ska jag bäst gå till väga med ridningen? Hon har varit inriden men jag tror ingen har ridit på henne på minst 5 år. Ska jag börja om helt från början och "rida in" henne igen. Alltså "hänga och klänga"?

Hoppas på svar.

Sv: Behöver tips och råd ang otränad smal häst som stått i flera år och som nu ska ri

Är hon väldigt omusklad skulle jag börja med att skritta henne avsuttet.
Promenader och tömkörning. Undvik longering i början eftersom det sliter så på benen.

Ut och gå offroad i skogen så hon får lyfta på benen och jobba med kroppen.
Knata upp och ner i backar osv. Tänk dock på att börja sakta och låta det ta tid. Att bygga upp en häst i det skicket du beskriver tar lång tid och måste få göra det för att inte musklerna ska ta stryk.

Öka träningen succesivt och öka fodret allt eftersom du ser att det behövs.

Sv: Behöver tips och råd ang otränad smal häst som stått i flera år och som nu ska ri

jag skulle fodra på ordentligt med protein så hästen kan få massa....sen skulle jag eftersom det är en travhäst, börja med att köra henne så hon bygger muskler o får kondis( under förutsättning att hon är/har varit snäll o köra)..det går ganska fort att få hästen att få ok muskler....3-4 veckor med kontiunerlig träning så att det går att sitta upp o rida iallafall...skritta sedan och lägg n kortare travpass...en travare som gått mycket brukar komma igång rätt snabbt igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där...
Svar
14
· Visningar
2 061
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 388
Senast: Bobloblaw
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 833
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 454
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Secret Santa 2024