Behöver tips och erfarenheter av bett till het häst

Sv: Behöver tips och erfarenheter av bett till het häst

En grej som fungerat för mig är faktiskt att rida med vanligt bett (i ditt fall Nova-bett då eftersom du säger att det fungerar bäst) och så tar du två tyglar, en med martingal och en som är utan martingal...

Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad det var som gjorde att det blev så ENORM skillnad...men det blev bara det! Jag var väldigt skeptisk till det men min tränare var som tur var väldigt envis och stod på sig tills jag gav med mig och vips, så var inte hästen stark/"huggig" längre...

Jag rekommenderar dig verkligen att testa detta. Om man vill kan man ju ha extra kort martingal då med eftersom du har möjligheten att länga just den tygeln med martingalen i så du "slipper" den om du så vill.

Det skadar ju inte att prova? Om du provar (vilket jag hoppas) så skriv gärna hur det gick :).

Lycka till!

Jag har en häst som ligger på i hoppningen men hon är samtidigt ganska känlig, jag provade en massa olika bett på henne,nu rider jag henne på gagbett och fullcheek (jag varierar mellan dom) Hon funkar jätte bra på båda dom,jag är väldigt lätt i handen och behöver inte alls ta mycket i henne med dom.

Tycker du ska testa med flippanbett. Det bästa jag har provat! :love:

Jag har en häst som är het och lite känslig, hon kan bli ivrig i hoppningen och liksom du beskriver dra mycket i bettet, utan att egentligen vara stark. Jag rider min häst på novabett på marken och har flippanbettet i hoppningen. Det bästa med flippanbettet är att förhållningarna går igenom utan att min häst blir studsig, vilket hon lätt blir på andra bett.

Jag har provat en hel del del varianter av bett på oilka hästar men flippanbettet är en av de bästa lösningar jag ridit på. Har bara haft det till denna häst ännu men tror nog det kan passa rätt många olika hästar då det är lätt att anpassa styrkan på det.

Skulle absolut säga att flippanbettet är mildare än ett pelham. När det gäller att jämföra med ett kimblewick så kan man väl säga att flippanbettet i princip är en variant av det, så det ger väl ungefär samma iverkan, fast det blir lite mildare med flippan eftersom det är en mjuk stång i munnen.

Plussar lite för att flippanbettet går att anpassa i flera olika varianter, både genom placeringen av tygeln och genom hur hårt man spänner remmen.

+ Fashionistan

Är inne på att faktiskt testa det bettet på henne i alla fall. Rent logiskt borde det vara ett bett hon skulle trivas på i och med att det är väldigt liknande mundel på de bett hon går på nu (och trivs väldigt bra på). Och känslan är att det inte borde bli för skarpt på henne. Bara att kolla upp var man kan låna och prova innan man i så fall skulle köpa ett.

En grej som fungerat för mig är faktiskt att rida med vanligt bett (i ditt fall Nova-bett då eftersom du säger att det fungerar bäst) och så tar du två tyglar, en med martingal och en som är utan martingal...

Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad det var som gjorde att det blev så ENORM skillnad...men det blev bara det! Jag var väldigt skeptisk till det men min tränare var som tur var väldigt envis och stod på sig tills jag gav med mig och vips, så var inte hästen stark/"huggig" längre...

Jag rekommenderar dig verkligen att testa detta. Om man vill kan man ju ha extra kort martingal då med eftersom du har möjligheten att länga just den tygeln med martingalen i så du "slipper" den om du så vill.

Det skadar ju inte att prova? Om du provar (vilket jag hoppas) så skriv gärna hur det gick :).

Lycka till!

Låter lite smått konstigt att det skulle funka om jag får säga min mening. Men absolut värt att testa. Återkommer med resultatet!

jag vet, det låter helskumt! Men jag är helt seriös! Jag var själv väldigt, VÄLDIGT skeptisk till det hela och det tog ett bra tag för min tränare att få mig att prova det...och det fungerade hur bra som helst. Väntar med spänning på resultatet :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 606
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 052
Senast: Gimlan
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka