Behöver tips och erfarenheter av bett till het häst

Pam

Trådstartare
Sitter och funderar lite på vad jag ska hitta på för bett till min ena häst.
Hon är som sagt extremt het, inte direkt stark men ligger på lite och drar ibland lite i bettet när hon blir "exalterad" vid hoppning.
Rider henne nu med ett novabett, som egentligen funkar ganska bra. Men skulle önska lite extra precision nu när vi ska upp på lite högre höjder.
Inte haft henne jättelänge, men hon är numera mycket välriden i dressyren och där sitter allt som en smäck. Utan problemen, om man nu ska kalla det problem, kommer vid banhoppning.
Tidigare ryttare red henne på gummipelham eller ponnyhackamore. Men gillar inte hackamore. Pelham tycker jag känns för skarpt (inte provat, men känslan är den).
Hur fungerar flippanbettet där?? För och nackdelar??
Andra bett som är milda, men ändå har lite extra att ta till??
Ska tillägga att hon inte verkar gilla ledade bett. Hur skulle det då funka med exempelvis Myler??

Tacksam för massor av råd, erfarenheter och ideer!

Sv: Behöver tips och erfarenheter av bett till het häst

Jag tycker många heta hästar funkar bra på gummipelham. Ha kedjan mycket löst. Prova, det är många gånger inte så skarpt som man kan tro.

Jag tycker många heta hästar funkar bra på gummipelham. Ha kedjan mycket löst. Prova, det är många gånger inte så skarpt som man kan tro.

Ja, kanske är värt att prova det då. Tänker du på ett mjukt gummipelham då, eller ett med stålkärna???
Har endast ett med stålkärna och det kan jag uppleva på de flesta hästar jag provat det på som något stumt.

Nej nej nej!!! Man skall INTE ha kedjan mycket löst. Bettet blir inte mindre skarpt för det!
Den skall spännas så hårt att det blir ca 45 grader när du tar i tygeln.

Din häst låter precis som min (bortsett från att min inte har alla pusselbitar på plats i markarbetet), men psyket låter lite lika och jag har aldrig kunnat rida henne på något annat än tvådelat gummibett, eller hack i vissa lägen.
Men sedan vi började träna på högre nivå ville jag också, som du säger, ha lite extra att lägga till om det behövs. Alltså om vi hamnar i en knivig situation vill jag ha kontrollen så att det inte händer något farligt.
Så jag provade ett pelham som ser ut precis som hennes vanliga tvådelade gummibett, men med babyskänklar. Det blev alltså inte en så stor förändring för henne, och det tror jag var bra.
Just nu rider jag med delta på det, och det fungerar, men jag tror det skulle fungera ännu bättre med två tyglar, då kan du/jag verkligen välja när man vill ha hävstången och inte... :)

Jag vet att många säger så, men erfarenheten sägar att hästarna reagerar på ett helt annat sätt.

Till TS:
Pelhamet jag har använt är med stålkärna, men eftersom din häst trivs med novabettet kan du prova med ett mjukt, eller även flippanbettet med den raka mjuka mundelen.

Din häst låter precis som min (bortsett från att min inte har alla pusselbitar på plats i markarbetet), men psyket låter lite lika och jag har aldrig kunnat rida henne på något annat än tvådelat gummibett, eller hack i vissa lägen.
Men sedan vi började träna på högre nivå ville jag också, som du säger, ha lite extra att lägga till om det behövs. Alltså om vi hamnar i en knivig situation vill jag ha kontrollen så att det inte händer något farligt.
Så jag provade ett pelham som ser ut precis som hennes vanliga tvådelade gummibett, men med babyskänklar. Det blev alltså inte en så stor förändring för henne, och det tror jag var bra.
Just nu rider jag med delta på det, och det fungerar, men jag tror det skulle fungera ännu bättre med två tyglar, då kan du/jag verkligen välja när man vill ha hävstången och inte... :)

Jo, kanske kan pelhamet vara ett alternativ. Fast jag är skeptisk det ska jag erkänna :angel:
Två tyglar i såna fall det håller jag med om.

Pelham oavsett hur hästen egentligen reagerar så ska kedjan vara så pass spänd att bettet inte vinklas mer än 45 grader tycker hästen om det med lösare kedja så kanske man får hitta ett annat bett som inte har kedja sen gör alla som dem vill, men hävstångsbett ska ha så.

Ett annat tips är kimblewick/jaktkandar, jag personligen och min häst föredrar det utan port alltså ett helt rakt sådant (detta också med kedja). Vad gäller pelham så kan det även där vara värt att ta ett som endast är i stål (ej gummi) då gummit också kan ge en obehaglig friktion i munnen.

Men om hästengår bra på nova som är ett vääldigt milt bett så kanske du bara ska prova rakt tränsbett!?

Jag vet att många säger så, men erfarenheten sägar att hästarna reagerar på ett helt annat sätt.

Till TS:
Pelhamet jag har använt är med stålkärna, men eftersom din häst trivs med novabettet kan du prova med ett mjukt, eller även flippanbettet med den raka mjuka mundelen.

Håller faktiskt med dig på den punkten med kedjan. Som gammal dressyrryttare var jag jätte noggrann med vinkeln på stångbettet. Överhuvudtaget när man har tungfrihet är ju vinkeln jätte viktig och även med ledat bett kan jag tycka. Men av erfarenhet har jag upptäckt att många hästar trivs bättre på lite lösare kedja JUST på gummipelham. Men självklart ska man vara medveten om att kedjan även gör betten delvis mildare.

Till ämnet.. svårt det där med bett. Provade på tävlingen nu i går en av sexåringarnas bett. Ett rakt "modell happy mouth" bett med bettplattor. Tyckte jag fick bättre kontakt, men skulle velat ha aningens hävstång i vissa lägen.
Men om man jämför gummipelham med ett rakt flippanbett. För och nackdelar med dom??? Skulle ni bedöma flippanbettet som mildare eller starkare än pelhammet??

Jag skulle nog bedömma det som skarpare men ska också låta det vara osagt då jag själv aldrig ridit på det. Men om du tyckte det fungerade bättre med bettskiva så kanske du skulle behöva ett bett med parerstång?

Pelham oavsett hur hästen egentligen reagerar så ska kedjan vara så pass spänd att bettet inte vinklas mer än 45 grader tycker hästen om det med lösare kedja så kanske man får hitta ett annat bett som inte har kedja sen gör alla som dem vill, men hävstångsbett ska ha så.

Ett annat tips är kimblewick/jaktkandar, jag personligen och min häst föredrar det utan port alltså ett helt rakt sådant (detta också med kedja). Vad gäller pelham så kan det även där vara värt att ta ett som endast är i stål (ej gummi) då gummit också kan ge en obehaglig friktion i munnen.

Men om hästengår bra på nova som är ett vääldigt milt bett så kanske du bara ska prova rakt tränsbett!?

Kimblewick är väl inte direkt nåt bett jag gillar. Har iof aldrig ridit med rakt sådant utan bara med tungfrihet. Tycker i alla fall inte att den känslan jag har fått har varit positiv.

Absolut värt att testa hur hon gillar stål istället. Har varit så helt inne på syntet... hmm. Det där med gummi håller jag helt med dig om, föredrar syntet då egentligen.

Jag skulle nog bedömma det som skarpare men ska också låta det vara osagt då jag själv aldrig ridit på det. Men om du tyckte det fungerade bättre med bettskiva så kanske du skulle behöva ett bett med parerstång?

Okej, då är det kanske lite fel ute att testa det. Får bara känslan när jag ser det att det kunde vara rätt.
Har bara testat det en gång. Då på en 180 cm häst som vanligtvis då gick på tvådelat pelham med två tyglar. Var helt fel på den i alla fall. Han vart lång och svår att få ihop. Upplevde det då som att det var för "milt" för honom. Så tänkte att det kanske skulle vara det optimala till den här lilla damen. Men det kanske är som du säger att det skulle vara för starkt.
Tror att det viktigaste är att hitta ett bett som hon har riktigt bra förtroende för. Hon får inte bli för studsig (inte för skarpt så hon knäpper av), bli aningen längre i halsen utan att bli stark.
Bettplattor är min nya upptäckt. Vad mycket mjukare och finare alla hästar blir på det. Men tror att det i detta fall mer berodde på bettets lite hårdare struktur som gjorde att hon inte segdrog lika mycket.

Testa ett rakt eggbett med bettskivor! Då får du ett mjukt fint bett som ändå går att "ta tag i" på ett bra sätt! :laugh:

Även "Straight Bar Nathe Butterfly Flip Bit" (Flippanbettet) är ett bra och trevligt bett! :laugh:

Testa ett rakt eggbett med bettskivor! Då får du ett mjukt fint bett som ändå går att "ta tag i" på ett bra sätt! :laugh:

Även "Straight Bar Nathe Butterfly Flip Bit" (Flippanbettet) är ett bra och trevligt bett! :laugh:

Håller med om eggbettet! Har också en häst som är het i hoppningen, men som inte blir så jättestark. Hon funkar super på det :)

Märker att många tipsar om raka bett...
Tycker inte ni att det blir cykelstyre-effekt med det?
Jag kan till exempel inte rida med raka bett på min häst (förutom det mjuka novabettet) eftersom det är svårt att hålla jämn kontakt i alla lägen förutom rakt fram med rakställd häst.
Tar man till exempel en förhållning på innertygeln lättar bettets inverkan på yttersidan - och då kan yttertygeln inte fungera mothållande/reglerande?
:crazy:

Har du någon erfarenhet av flippanbettet, hurpass skarpt blir det?? Nackdelar??

+ Ek3n

Rakt eggbett kan ju vara en ide.. ska testas.

Jag kan till exempel inte rida med raka bett på min häst (förutom det mjuka novabettet) eftersom det är svårt att hålla jämn kontakt i alla lägen förutom rakt fram med rakställd häst.
Tar man till exempel en förhållning på innertygeln lättar bettets inverkan på yttersidan - och då kan yttertygeln inte fungera mothållande/reglerande?

Det bör ju stämma rent tekniskt det du säger...
Min erfarenhet är att vissa hästar ändå går mycket bättre på raka bett. Men det ligger en del i det du säger... värt att tänka på.

Hara bara ridit på Flippanbettet ett par ggr då en kompis har det till sin häst som liknar det du beskriver med din.

Tycker att det är ett bra och mjukt bett som man kan ta tag i om det behövs. Du kan även flytta tygeln för mer eller mindre hävstång. (Min kompis har ludd på kedjan så att den skall ligga emot mjukt)

Det där tycker jag bara händer om man är väldigt stum i handen. Har man en mjuk jämn kontakt ligger bettet bara som ett lätt stöd och då spelar det ingen roll om det är rakt eller delat. MEN rakt bett ligger oftast bättre och har du dessutom fasta ringar (eggbett) blir det mjukt och fint för lanerna.

Tycker du ska testa med flippanbett. Det bästa jag har provat! :love:

Jag har en häst som är het och lite känslig, hon kan bli ivrig i hoppningen och liksom du beskriver dra mycket i bettet, utan att egentligen vara stark. Jag rider min häst på novabett på marken och har flippanbettet i hoppningen. Det bästa med flippanbettet är att förhållningarna går igenom utan att min häst blir studsig, vilket hon lätt blir på andra bett.

Jag har provat en hel del del varianter av bett på oilka hästar men flippanbettet är en av de bästa lösningar jag ridit på. Har bara haft det till denna häst ännu men tror nog det kan passa rätt många olika hästar då det är lätt att anpassa styrkan på det.

Skulle absolut säga att flippanbettet är mildare än ett pelham. När det gäller att jämföra med ett kimblewick så kan man väl säga att flippanbettet i princip är en variant av det, så det ger väl ungefär samma iverkan, fast det blir lite mildare med flippan eftersom det är en mjuk stång i munnen.

Plussar lite för att flippanbettet går att anpassa i flera olika varianter, både genom placeringen av tygeln och genom hur hårt man spänner remmen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 606
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 052
Senast: Gimlan
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat