behöver tips från experterna...

bumbigris

Trådstartare
Jag har ett stort grovt kallblod som jag köpte för ca 7 mån sen som är gudasnäll i all hantering men inte så energisk som jag hade velat i ridningen. Han är 6 år men kan ingen ting ridmessig han accepterar dig men sen är de inte mer. Han trivs inte med bett i munnen så jag har ridit med grimma och de fungerar kanon så jag ska köpa ett mer ordentligt bettlöst träns sen typ de som finns på h***s bara de passar och inte är för litet han drar ju x- full :crazy:.

Men nu till mit problem han förstår inte mina framåtdrivande skänklar men får jag han väll att ex trava så stannar han bestämmt efter ca 10 steg och vill inte fortsätta precis som om han tycker / är lärd att stanna då:confused: Som sagt han greppar verkligen inte framåtdrivande skänkel utan ignorerar eller om jag skänklar till ordentlig så skuttar han fram ett steg och sen stannar igen. De ända som funkar är att knacka (löst ) med ett dresyrspö på rumpan då lyssnar han fint men jag vill inte att de ska bli en vana att bahöva använda de för att få igång han även om de är väldigt löst..

Jag har ridit in mkt hästar förr men bara pigga halvblod och fullblod så jag har aldrig stött på de här bekymmret innan..

Mitt mål är att få han frammåt ta för sig och vara känslig och lyhörd..
De värsta jag vet är att sitta och gnata med skänklarna så nu bearbetar jag detta genom att tömköpa mkt och longera mkt och få fram han i en bra taktmessig trav där han skuter ifrån ordentligt och han bibehåller den och de går sakta men säkert framåt..

Hur skulle ni hantera detta ni som har erfarenhet av detta??
Jag tror att hans reaktion beror på en blandning av okunskap ( han vet inte vad jag vill ) och att han är lite bekväm av sig han skyndar långsamt :grin:.

Han är vet besiktad så han har inga fysiska hinder jag rider barbacka eller med bomlös. Jag har en bra stabil sits och hand,

Han är inte inkörd..

Riden väldigt lite men jag har jobbat honom mkt på backen / ledarskap m.m.

Tacksam för all hjälp jag kan få :bow:

// bumbigris

Sv: behöver tips från experterna...

Om han tuffar på när du arbetar honom från marken så förstår han antagligen inte vad skänkeln betyder. Jag hade "börjat om". Alltså, lär in skänkelns betydelse på nytt.

Sv: behöver tips från experterna...

Hej!

Ingen expert men...

Bra läge skulle jag säga - att han lyssnar på ett lätt dutt på rumpan och går fram då utan problem. Jag skulle utnyttja detta.

Mitt tips är att använda hjälperna i en skala. Först ger du skänkel för trav - ingen reaktion? Förtydliga med skänkel och ljud (smackning eller annat ljud du använder) - fortfarande ingen reaktion? Förtydliga med dutten på rumpan - och då går han fram. Det ska inte vara lång tid mellan dessa moment. Får du inget direkt svar på hjälpen så förstärker du. Kör du med den stegen några ggr så borde han snart förstå vad du vill redan vid skänkelhjälpen.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 722
Senast: Karminnie
·
Islandshäst Jag misströstar nått så in i... snälla hjälp! Min islänning, 10 år i år, kunde tölta rent (men efter slit och tandagnisslan, perfekta...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Senast: Gry
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 478
Senast: raggsock
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 193
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka