Behöver tips/förslag!

starcraft

Trådstartare
Jag behöver lite tips/förslag på vad man kan ge som extra för att:

*Någon som behöver mer energi, men är väldigt lättfödd

*Någon som behöver lägga på sig mer(är ngt bukig, men revbenen syns), men det får inte innehålla för mycket extra energi.

Någon som har tips på något fodermedel man kan ge till dessa hästar?

Sv: Behöver tips/förslag!

1. Även om hästen är lättfödd så ska den ju såklart ha mera mat/energi om den är under normalhull? En häst som anses vara lättfödd men ändå är i tunn får ju antagligen väldigt lite mat. Eller fattar jag frågan fel?

2. Om revbenen syns och hästen samtidigt är bukig behövs både energi och protein, så kanske lucern? Eller havre/korn + soja? En väl uträknad och balanserad foderstat är viktigast i vilket fall, så de beror ju på vilket hö man har.

pinky skrev:
1. Även om hästen är lättfödd så ska den ju såklart ha mera mat/energi om den är under normalhull? En häst som anses vara lättfödd men ändå är i tunn får ju antagligen väldigt lite mat. Eller fattar jag frågan fel?

Soryy för att jag skrev lite luddigt, men det är två olika hästar det handlar om och häst 1 blir lätt för tjock, men jag skulle vilja ha lite mer energi i honom i alla fall.

Jag tror det blir till att köpa lite luscern till den andra... :bow:

starcraft skrev:
Jag tror det blir till att köpa lite luscern till den andra... :bow:

Skulle köpa luscern idag, men blev tipsad om någon musli som kompletteringsfoder som verkar vara precis det min häst behövde (:banana: ) så vi testar och ser hur det funkar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka