Behöver tips ang rumsrenhet

Sv: Behöver tips ang rumsrenhet

Jamen vad är då vitsen med att ta bort vattnet :D. Låt vattenskålen stå kvar- alla nöjda :banana:.

Men de som går upp och kissar mycket under natten kanske dricker mycket och blir kissnödiga. Det är varför man tar bort vattnet så hunden kanske behöver kissa en gång per natt vilket vår hund gjorde. Han dricker ibland på kvällar och nätter idag men han är rumsren så han har vatten dygnet runt.

Vissa hundar behöver bur för att kunna vara ensamma och jag tror inte att många använder bur för att vara elaka och stänga in hunden. Vi har inte ens bur hemma, eller jo en har vi men den ska vi elda upp eftersom den är för liten och nerspydd av en annan valp som var i den när vi åkte bil.
Jag hade hunden i buren (olagligt enligt lagen) när jag var i stallet och behövde kunna fixa saker utan att behöva ha uppsikt över honom. Inte dog han för det. Han var i buren som mest i 2 timmar, han kunde vara själv i bilen men det var vinter när han var valp = kallt. Bättre att ha honom i bur med leksaker och tuggben än lös i sadelkammare där han kunde röja och tugga sönder saker.

Lagar är inte allt, man får anpassa behoven efter DJURET som en individ. Jag skiter fullständigt i lagar så länge hunden är välmående och får sina behov tillgodosedda. Skulle en kompis stänga in sin hund i en bur så fort hon åker bort, har hon inte hunden i buren förstör den möbler osv då tycker jag att det är ok med bur om den är lugnare därinne.

Skulle en kompis stänga in sin hund i en bur så fort hon åker bort, har hon inte hunden i buren förstör den möbler osv då tycker jag att det är ok med bur om den är lugnare därinne.

I det exemplet borde väl hunden inte lämnas ensam eftersom den mådde dåligt av det, där handlar det ju om ensamhetsträning...

Vissa hundar kan inte vara i ett för stort utrymme. Jag vet folk som stänger in sin hund i ett rum eller minskar på utrymmet just av den anledningen att de blir lite nervösa av att vara ensamma i ett för stort utrymme. Men här är det en annan diskussion så jag tycker inte vi behöver ta det.

Jag tycker iallafall att det inte är fel att bryta mot lagen om hunden inte far illa av det och det är något som är bäst för hunden.

Vissa hundar kan inte vara i ett för stort utrymme. Jag vet folk som stänger in sin hund i ett rum eller minskar på utrymmet just av den anledningen att de blir lite nervösa av att vara ensamma i ett för stort utrymme. Men här är det en annan diskussion så jag tycker inte vi behöver ta det.

Jag tycker iallafall att det inte är fel att bryta mot lagen om hunden inte far illa av det och det är något som är bäst för hunden.

Fast ta bort vatten på natten, stänga in hunden i bur m.m. gör man ju inte för att det är bäst för hunden, man gör det för att det är bäst för ägaren. Allvarligt, skulle någon av mina valpköpare förvara valpen i bur (jag har sålt ett 40-talet valpar) skulle jag försöka hämta tillbaka valpen illa kvickt. Jag förstår inte var alla dessa knasiga råd och idéer kommer ifrån? För 15 år sedan var det ingen som förvarade hund i bur och annat trams. Tycker det är bra man uppmärksammar ofoget med dessa nya lagar.

Fast jag har inget vatten i mitt sovrum under natten, varför skulle jag ha det?Jag själv dricker inte under natten och de få gånger mina hundar varit törstiga har de faktiskt väckt mig. Sen att ta bort vattnet redan kl 18 som Mickis sa tycker inte jag är vettigt alls. Jag lägger mig runt 23 och går upp 06.

Så om du sålde en valp till mig och får höra att jag förvarade honom i en bur som han är trygg i med leksaker och tuggben och ställde honom i sadelkammaren i två timmar där jag kan titta till honom ofta istället för att bara lämna honom hemma så skulle du ha tillbaka honom?

Fast jag har inget vatten i mitt sovrum under natten, varför skulle jag ha det?Jag själv dricker inte under natten och de få gånger mina hundar varit törstiga har de faktiskt väckt mig. Sen att ta bort vattnet redan kl 18 som Mickis sa tycker inte jag är vettigt alls. Jag lägger mig runt 23 och går upp 06.

Våra rutiner såg ut så, dvs läggning kl 23 sen gick sambon upp ibland på nätterna för plogning eller så började han jobba senast 6 så han var uppe kl 5, jag var arbetslös men ställde klockan för att gå ut med hunden ett par timmar senare och sen somna om. Nemas problemas.

Det är en stor skillnad lagligt när det gäller bur eller litet rum. Du har rätt att förvara hunden i en hundbox. Måtten beror på hundens storlek och antal hundar men minsta möjliga storlek är 2 kvm för en liten hund.
Det är fullt lagligt att begränsa hunden till ett rum så länge det är lika stort eller större än en hundbox anpassad för hunden, vilket de flesta rum är (största hunden ska ha minst 5,5 kvm).

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Har man en liten hund så funkar en bur som är 2kvm stort, så länge den uppfyller kraven för box.

Så om du sålde en valp till mig och får höra att jag förvarade honom i en bur som han är trygg i med leksaker och tuggben och ställde honom i sadelkammaren i två timmar där jag kan titta till honom ofta istället för att bara lämna honom hemma så skulle du ha tillbaka honom?

Kompostgaller i sadelkammaren hade funkat också, så hade han fått en mycket större yta att röra sig på. Städa bort allt som han kan tugga på kan man även göra. Hundvakt finns även det med.
Har du inte tid att fixa något två timmar om dagen till en liten valp så skulle jag inte tycka att du skulle ha en från början.

Det låter hårt men så tycker jag. Har man inte tiden att avsätta till sin valp skulle jag inte sälja den.

Ett rum är stor skillnad mot en bur.
Hundar som inte kan vara ensamma på stort utrymme har inte tränats för det.

Jag begränsar min hunds utrymme (till ett rum) när jag är på jobbet, han kan inte hitta på så mycket mer än att sova, gnaga på något ben eller äta upp väggarna. Fast väggarna har han som tur är låtit bli, eftersom han är ensamhetstränad från scratch.

Kompostgaller i sadelkammaren hade funkat också, så hade han fått en mycket större yta att röra sig på. Städa bort allt som han kan tugga på kan man även göra. Hundvakt finns även det med.
Har du inte tid att fixa något två timmar om dagen till en liten valp så skulle jag inte tycka att du skulle ha en från början.

Det låter hårt men så tycker jag. Har man inte tiden att avsätta till sin valp skulle jag inte sälja den.

Diskussionen hör inte hit. Så lägg ner det där.
Kom med tips till TS ang rumsrenhet så får vi ta den här löjliga diskussionen per PM om nu det är så viktigt. Jag har ju erkänt inför ett helt forum att jag varit olaglig, ska nån anmäla mig? Tror inte att nån gör det för hunden lever och har det bra. Trots jag tog bort vatten till honom på nätterna när vi sov för att underlätta så han kunde hålla sig längre på nätterna, trots jag bevarade honom i en transportbur korta stunder (nej han var inte i buren i 2 timmar, aldrig!). Säkert har jag gjort nåt mer olagligt men jag tycker inte jag gjort fel fortfarande.

Så som sagt - Ta den här diskussionen med mig per PM (gäller er andra som tycker att det här är nåt att diskutera med mig om också.)

Vem har sagt att hon inte får vatten efter kl. 18?
Hon äter sista målet mat runt 18, vattnet står kvar tills vi varit ut på sista promenaden vilket är allt mellan 21 och 24.

KL.
Jag har redan gett mina tips, vilket funkar utmärkt här hemma.
Hon väcker en på natten när hon behöver gå ut (hon sover i sängen med mig, husse och storebrorsan) och har även börjat visa mer tydligt när hon vill ut på dagen. Det gäller bara att hålla koll och vara uppmärksam! Går vi ut och går så är vi ute tills hon kissat/bajsat och sen in igen.

Även om diskussionen har tagit lite andra vändningar nu (vilket jag inte tänker lägga mig i), så tänkte jag uppdatera att det går otroligt bra med valpen nu :)
Vi lägger oss runt 23 tiden, hon väcker mig en gång på natten eller tidig gryning och vill kissa.
Sedan sover hon till 9 tiden och då går hon ut och kissar och bajsar...
Jätteduktig har hon blivit, hon kissar fortfarande inne nån gång ibland men inte alls i samma utsträckning som nyss :bow:
Är sååå nöjd, stolt och glad över min duktiga vovve!!

KL.
Jag har en amstafftjej hemma nu, hon är 11v nu om jag inte räknar helt fel ...

Hon hade innan hon kom hem aldrig varit ute så första dygnet blev det många olyckor inne.
Nu går hon och sätter sig vid dörren men ibland händer det att man hittar en pöl bredvid vardagsrumsbordet om man inte är uppmärksam.

Hon får ingen mat eller vatten efter kl. 18 och går sista rundan vid 21-22. Då brukar hon kunna hålla sig hela natten.
Hon har även börjat gnälla när hon är bajsnödig vilket är super på nätterna då man vaknar till snabbt!!

Det tar tid att få dom rumsrena och det är bara att kämpa på!
Min unghund som jag va tvungen att lämna bort var 8 mån och precis börjat vara helt ren....

Ja inte var det ett påhitt iaf! Men jag antar att du råkat skriva fel? Sånt händer :)

Liknande trådar

Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor...
2
Svar
34
· Visningar
5 094
Senast: Sel
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 594
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka