Behöver tips ang rumsrenhet

Sv: Behöver tips ang rumsrenhet

Det tar olika lång tid för olika hundar.. De mognar olika fort, vissa blir rumsrena efter några veckor och vissa tar det längre tid med. Det är inte ovanligt att hundar blir närmare året innan de blir helt rumsrena. Min malle är 7 månader och det blir vanligtvis alltid en pöl om dagen fortfarande. HUndar är olika, de kan komma in i perioder då dom av någon anledning tycker det kan vara jobbigt att gå ut t.ex. Dom hinner inte tänka på att man ska ut, det är ju en massa bebis hormoner ;) Det kommer, följ bara de andra i trådens tips så kommer allt gå vägen ha tålamod :D lycka till

Tack igen för alla tips!
Igår gav jag mat tidigare på kvällen, hon bajsade pyttelite vid halv två på natten, men inte alls lika mycket som hon brukar.
Sen var vi ute klockan 6 imorse och då hade hon hållt sig ända tills dess :) Så det kändes som om det blev lite skillnad i alla fall.

Jag har märkt att hon dricker inte särskilt mycket på natten ändå så vattnet får stå kvar... Det har inte minskat nämnvärt i skålen på morgonen. Hon dricker massor på morgonen och under dagen dock så det är ju jättebra!!
Skönt att höra från er andra att det har tagit tid med era hundar så jag slipper känna mig stressad ;)
God Jul på er :laugh:

Ville bara dela med mig av en liten historia...

Min valp var Klockren nar det kom till rumsrenhet, jag korde inte med nagra tidningar utan vi var helt enkelt ute. Sallan sallan hade vi olyckor...

som dryga aret gammal var vi och halsade pa en van, som hade en liten shitzu valp... och tidningar pa golvet dar den lille skutten kunde kissa.... Jamen, vad hander?

Jo... man tar seden dit man kommer sa min SCHAFER och kissade pa tidningarna >.< Alla andra gjorde det ju, o det luktade ju toalett, sa... tja.... kan ju saga att en schafer kissar bra mkt mer an en liten shitz :rofl: bara o skura golv o se glad ut ;)

Talamod, det blir bra, lat det ta den tid det tar - du har fatt jatte bra tips i traden. Jamfor inte med andra valpar, som sagt i traden, det ar sa individuellt.

/Bewwan, som just nu "are housebreaking" en 16arig hund och ranner ut minst en gang i timmen "for sakerhets skull".

om man verkligen inte lyckas få hunden att bajsa och kissa ute nu när det är kallt så kan man ju prova tidningspapper eller kattlåda. Bara tillfälligt och jag anser att det är bättre att de gör sina behov i en kattlåda (som man kan flytta närmare och närmare dörren) än att kissa och bajsa rakt på golvet. Du skulle också ha en chans att snabbare ta ut henne om hon hade ett specifikt bajsställe. För då hinner du se när hunden rör sig dit och kan ta ut henne innan hon hinner göra sina behov.

Din valp är, som alla andra sagt, en bebis. De har svårt att hålla sig och behöver rutiner. Min är nu 18 v och ännu inte rumsren på riktigt, men hon kan hålla sig ca. 2,5-3h åt gången nu om man tar ut henne regelbundet. För bara några veckor sedan så var det ett helvete och hon kissade inne HELA TIDEN :eek: men nu verkar hon börjat kräkas istället , bebisar alltså ;) :D

kl

Att ta bort vattnet kl 6 på kvällen är som några sagt dels olagligt, och dels innebär det att valpen blir utan vatten större delen av dygnet. Inte okej!

Man kan oxå lägga ut kisstidningarna utomhus så lär sig valpen att toaletten är utomhus.

kl

Att ta bort vattnet kl 6 på kvällen är som några sagt dels olagligt, och dels innebär det att valpen blir utan vatten större delen av dygnet. Inte okej!

Nej det skulle jag aldrig göra heller.

Vi tog undan vattenskålen när vi gick och la oss = sova.
Så fort vi vaknat ställde vi fram den. Han var utan vatten 7 timmar som max.

Att ta bort vatten mer än så är inte ok i mina ögon.

Sen går det ju att rucka på lagar och regler, hur många har inte sin hund i en bur olagligt?

Idioti eller ej kan man diskutera i all oändlighet, men det är hur som helst olagligt. Hundar SKA (alltså inte bör) enligt lag ha tillgång till vatten 24 timmar om dygnet.

Jag är olaglig nästan varje dag, och tror nästan alla är det. Och då menar jag inte just med hund och vatten.

Om det hjälper en hund att sluta kissa på natten, så struntar jag i lagar och regler. Bara man har sunt förnuft.
Att ta bort vattnet när man lägger sig och kanske i en veckas tid, vad är det mot att få ordning på problemet..
Självklart ska djur ha tillgång till vatten. Men under en kort tid så tycker jag man kan göra på vissa sätt för få ordning på problemet som sagt..

Jag är olaglig nästan varje dag, och tror nästan alla är det. Och då menar jag inte just med hund och vatten..

Nej jag vet, men just i såna här sammanhang där folk envisas med att förvara sina hundar i bur, inte ger dom vatten etc. är det bra att kunna ta till dessa lagar som argument (för djurens skull) :angel:.

Nej jag vet, men just i såna här sammanhang där folk envisas med att förvara sina hundar i bur, inte ger dom vatten etc. är det bra att kunna ta till dessa lagar som argument (för djurens skull) :angel:.

Inte ger vatten?
Nu handlar ju inte svaren om att inte ge vatten, utan ta bort det under några timmar på natten.

Inte så många hoppas jag, burförvaring är en styggelse :crazy:.
Håller med, jag känner ingen som bryter mot burlagen.
Själv använde jag bur, på den tiden det var lagligt, när tiken löpte, hanen o tiken fick turas om att vara i buren när jag sov, eller inte hade ögon i nacken.

Då undrar jag, som aldrig har använt bur, vad är skillnaden mot att använt bur förut mot nu..?
Dom lär väl ha lidit lika mycket i buren förut även när det inte fanns en lag om burar?

Du hade dina hundar i den nattetid, och då var det ok... Är det JUST lagen som ändrat synsätt?

Då undrar jag, som aldrig har använt bur, vad är skillnaden mot att använt bur förut mot nu..?
Dom lär väl ha lidit lika mycket i buren förut även när det inte fanns en lag om burar?

Du hade dina hundar i den nattetid, och då var det ok... Är det JUST lagen som ändrat synsätt?

Undrar precis detsamma..

Vad är det som säger att lagen alltid är det rätta? Nu ska man självklart följa den. Men vissa lagar är så korkade så man undrar om de som bestämt lagen sett en hund eller vad det nu må vara.
Om jag kan hjälpa en hund mot att bryta lite mot lagen och jag ser det på rätt sätt. Så bryter jag hellre lite för hunden ska ha det bra.

Jag har inte funderat på det faktiskt, enda gången jag använt bur var just när tiken löpte o mina hundar inte skulle ha avkomma.
De var lösa tillsammans mest hela tiden, åkte jag iväg så var en hemma o en med i bilen, gick jag på toa eller duschade var en med mig, med låst dörr.

Jag tyckte att bur var snällare än att låsa in en av dem i badrummet när jag sov (bodde i en etta, fanns bara dörr till badrummet). Ingen av dem led vad jag upplevde.

Hur jag skulle göra i framtiden om jag nu mot förmodan skulle skaffa en tik igen har jag inte reflekterat över.

"Några timmar". Mig veterligen sover folk minst åtta timmar per natt. Tycker inte det är ok.

Jag har till och med blivit rekomenderad av veterinär att ta bort vattnet på nattetid för att förhindra att valpen gjorde inne och jag tror inte veterinären skulle rekomendera det om det var farligt. Men då fick ju valpen uppblött foder. Jag tror inte att valpen dör av att vara utan vatten under natten, om den druckit ordentligt under dagen.. Du överlever ju utan vatten på natten så varför skulle hunden må dåligt av det?? För jag antar att du inte är uppe och dricker stup i kvarten?;)

"Några timmar". Mig veterligen sover folk minst åtta timmar per natt. Tycker inte det är ok.

På den tiden jag var ung och dum och oerfaren och inte visste bättre, med andra ord hade valpen i sängen, den var ju liten och vägde bara 6kg, innan den var vuxen och vägde 45 och man själv knappt fick plats:D

Då låg den där hela natten och sov, inte bar jag upp den och gav den en skvätt vatten på natten, den sov ju.

Och ville den ut, så gick vi ut, men sen gick den raka vägen till sängen, utan att passera vattenskålen.

Så visst klara sig en valp utan vatten på natten, jag har aldrig väckt en sovande valp på natten för att den ska dricka.

Min 4mån-valp har tillgång till vatten nattetid, men när vi lägger oss på kvällen, så dör valping på golvet bredvid och sover där hela natten(ja, jag vet, otroligt lättväckt är jag)

Ibland känns lite div råd ganska hysteriskt här på Buke!
Klart hundar ska ha vatten, men många dricker inte nattetid.

Håller med, har aldrig varit med om att hunden går upp och dricker på natten om det inte är något speciellt, på natten sover man ju :D

Liknande trådar

Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor...
2
Svar
34
· Visningar
5 094
Senast: Sel
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 594
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka