Behöver tips ang rumsrenhet

Tink

Trådstartare
Min 13-veckors valp visar ingen som helst antydan på att vilja bli rumsren :(
Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre då hon hellre verkar vilja kissa och bajsa inne än ute. Nu är det ju visserligen extremt kallt så det kan ju bidra kanske...

Sen hon kom till mig vid 8 veckors ålder så har jag tränat så gott jag kan på detta, varit ute med henne ca en gång i timmen och berömt varje gång hon gjort sina behov utomhus.

När jag hör med andra som har valpar i liknande ålder så verkar alla ha kommit mycket längre med detta än vi.
Saken är den att vi kan gå ut och rasta henne och hon gör ingenting, men så fort vi kommer in igen så sätter hon sig och kissar.

Hon bajsar ca två gånger varje natt, på golvet, det är ju svårt för mig att hålla mig vaken för att kunna passa henne då.
Jag skulle ju såklart föredra att hon tog sig vanan att bajsa på kvällen när vi går ut sista gången istället.
Ger jag henne sista målet mat för sent kanske?

Det är min första hund... Vad gör jag för fel? Behöver tips!

Sv: Behöver tips ang rumsrenhet

Med valp får man tänka mer:
Vaknat - ut
Lekt - ut
Ätit - ut

... än klockslag.

Oftast visar de att de kommer att kissa eller bajsa genom att gå runt och nosa, eller få iväg en bit. De brukar ha sina favoritställen.
Beröm jättemycket när hon bajsar eller kissar ute, och ignorera henne helt om hon gör det inomhus.
Du kan även luras lite genom att gå ut, gå in och snabbt gå ut igen.

Jämför inte med andra hundar, all utveckling är individuell.

Vi fick hem Billy för ett år sedan. I mellandagarna var det 27 grader kallt ute. Det var inte lätt, och vi valde att ha viss förståelse för att han inte ville kissa ute, men vi fortsatte att jubla varje gång han gjorde det och ignorera varje gång han kissade inne.
I början av januari får vi en ny valp, så jag misstänker att det blir en hel del upprepning då :)

Blueberrys tips är jättebra.

Glöm inte heller att det tar ibland längre tid än vad man tror att få sin valp rumsren, min hund var först runt 7 månader innan han var helt rumsren och vi körde på metoden som Blueberry beskriver :)

Jag håller med föregående talare. Tänk inte så mycket på det där, din valp kommer att bli rumsren tids nog! 13 veckor är ju ingenting ju :) Jag har en goldenvalp som blir 5 månader den 9 januari, och han är inte heller "rumsren".

Så länge jag håller mig till rutinerna och tar ut honom så kissar/bajsar han ute. Men om jag glömmer bort/ är för seg så kissar han inne. Dom kan inte hålla sig när dom är så små, men jag tar det med ro :)
Han blir rumsren förr eller senare.
Det gäller att vara envis, ta ut varje gång hunden sovit/busat/ätit och lära sig sin hunds rutiner. Berömma när dom gör ute. Ignorera när dom gör inne. Så löser det sig, det vågar jag lova dig (om det nu är så att din hund är frisk och inte har urinvägsinfektion eller något liknande). Kämpa på!

Sover inte din valp om nätterna, eller hur kommer det sig att den bajsar på natten? Om den springer runt på natten skulle jag nog ordna någon form av hage att ha den i så den inte har samma möjlighet att härja. Se också till att vara ute tillräckligt länge sista kvällsrastningen så att valpen bajsar innan ni ska sova.

Lär dig din valps rutiner! Hur ofta bajsar h*n? När? Var?
Min valp brukar alltid behöva göra det när han har ätit. Så det är rätt smidigt att ge honom mat och gå ut med honom och räkna med att vara ute tills han har bajjat. Mycket bajsprat blev det nu :D

Lycka till med din valp och kämpa på!
Vad är det för ras förresten?

Lite skoj,
en kompis hade skaffat hund.
Och lärt den att kissa på tidningar eller ute.
Fungerade jättebra.
Orskan med tidningarna var att ofta var och seglade och då kunde det bli lite för många timmar innan landgång.
Nåväl
I somras kom de ner till båten efter en bilresa på en halv timme.
Han lyfte upp hunden i båten och jycken försvann ner i ruffen.
När kompisen kom ner såg han hunden kissat på en bunt nya oplastade sjökort som låg på den ena kojen.
12 nya sjökort förstörda a 130:-.
Men han kunde inte annat än skratta åt eländet.
Hunden hade ju gjort allt rätt.

Precis - det är rutinerna som är väldigt viktiga.
Och valpar sover mycket, men du får nog vackert lära den att man sover på natten och springer på dagen. ;)

Haha oops. Ja, inte lätt att veta alltid för små hundar.

TS: Ta det lugnt, ha ingen brådska. Det är få valpar som är rumsrena vid 3 mån ålder, och man ska som sagt inte jämföra med andra heller.

Vilken tid får han sista maten nu? Hur ofta får han mat? Och jag håller med någon annan, har han tillgång till stort utrymme på natten? Försök ordna en hage av typ kompostgaller eller så så blir det nog lättare för honom att hålla sig.

Tack för alla bra tips allihop!!

Sover inte din valp om nätterna, eller hur kommer det sig att den bajsar på natten? Om den springer runt på natten skulle jag nog ordna någon form av hage att ha den i så den inte har samma möjlighet att härja. Se också till att vara ute tillräckligt länge sista kvällsrastningen så att valpen bajsar innan ni ska sova.

Lär dig din valps rutiner! Hur ofta bajsar h*n? När? Var?
Vad är det för ras förresten?

Hmm nja... jo hon sover väl men inte så mycket jag trodde, hon vaknar ca var 3-4:e timme och då gör hon sina behov, efter det väcker hon mig och vill busa :crazy:
Ska försöka lära mig hennes rutiner bättre, men det ser ganska olika ut... hon bajsar väl ca 5 ggr dygn kanske, lite varstans där hon befinner sig för tillfället.
Kissar och går runt och skvätter gör hon varje timme.
Det är en amstaff :)

Lite skoj,
en kompis hade skaffat hund.
Och lärt den att kissa på tidningar eller ute.
Fungerade jättebra.
Orskan med tidningarna var att ofta var och seglade och då kunde det bli lite för många timmar innan landgång.
Nåväl
I somras kom de ner till båten efter en bilresa på en halv timme.
Han lyfte upp hunden i båten och jycken försvann ner i ruffen.
När kompisen kom ner såg han hunden kissat på en bunt nya oplastade sjökort som låg på den ena kojen.
12 nya sjökort förstörda a 130:-.
Men han kunde inte annat än skratta åt eländet.
Hunden hade ju gjort allt rätt.

Hahaha... så kan det gå!! Duktigt av hunden ju i alla fall :D

Precis - det är rutinerna som är väldigt viktiga.
Och valpar sover mycket, men du får nog vackert lära den att man sover på natten och springer på dagen. ;)

Ja jag tycker jag försökt göra det, det har väl gått sisådär måste jag erkänna :angel:
Jag har blivit mer bestämd på den fronten på sistone iaf.

TS: Ta det lugnt, ha ingen brådska. Det är få valpar som är rumsrena vid 3 mån ålder, och man ska som sagt inte jämföra med andra heller.

Vilken tid får han sista maten nu? Hur ofta får han mat? Och jag håller med någon annan, har han tillgång till stort utrymme på natten? Försök ordna en hage av typ kompostgaller eller så så blir det nog lättare för honom att hålla sig.

Ja jag får helt enkelt vänta ut tiden mer, men jag pratade med ett par av ägarna till hennes kullsyskon och det var då jag blev så himla fundersam när de sa att deras valpar började sätta sig vid dörren när de ville ut. Det gör inte min tjej än.

Nu äter hon sista målet vid åtta på kvällen.
Hon får mat två gånger per dag enligt uppfödarens inrådan.
Förut hade jag sovrumsdörren öppen på natten så hon kunde vara inne hos mig men även ute i vardagsrummet och köket.
Nu har jag dock dörren stängd så hon bara kan vara i sovrummet.
Vilket dessvärre leder till att jag vaknar av att hon går upp och bajsar på golvet så det luktar illa = trött matte som måste upp och torka för att kunna sova vidare.

Ge mat tidigare!
Klockan 18 är nog bättre.
Och busa mycket på kvällen, så att magen aktiveras - sedan gå ut och bajsa.
Då är hon förhoppningsvis ganska trött och sover bättre.

Jag tog bort vatten till min hund på nätterna, hade tidningar inne som han kissade på under natten (1 gång max). Jag var ute med honom minst 2 ggr i timmen, beroende på och så rastade vi precis innan vi la oss, så sent det kunde bli (jag var arbetslös och kunde sitta uppe längre tid) och så fick sambon rasta när han skulle till jobbet. Och var ute tills han kissat eller bajsat. Så du bör inte gå in om hon inte kissat eller bajsat utan väntat ute, lek mer o så :)
Sista målet fick han kl 18.

Han är 1 år nu så vi hade honom under feb/mars, då var ju snöfallet som värst också kallt. Jag vet hur jobbigt det är att klä sig varje gång man ska ut men försök undvika fler olyckor, ju färre olyckor inne desto snabbare lär hon sig. Sen när hunden känns redo kan man dra ut på tiden med en halvtimme bara. Osv.

Jag minns att han sov korta stunder, de stunderna blev längre när han blev lite äldre. Jag blev lycklig när han sov i 2 timmar! :p Då fick jag ha min rast!

EDIT: Om du hinner, lyft valpen när den uträttar sitt behov, då kniper den igen och låt den avsluta ute! Vaknar du av att hon bajsar så kvickt upp ur sängen o lyft ut henne. Gå inte in förrän hon är klar.
Lycka till med din valp, njut av valptiden *sugen på valp* :love:

Senast ändrad:

KL.
Jag har en amstafftjej hemma nu, hon är 11v nu om jag inte räknar helt fel ...

Hon hade innan hon kom hem aldrig varit ute så första dygnet blev det många olyckor inne.
Nu går hon och sätter sig vid dörren men ibland händer det att man hittar en pöl bredvid vardagsrumsbordet om man inte är uppmärksam.

Hon får ingen mat eller vatten efter kl. 18 och går sista rundan vid 21-22. Då brukar hon kunna hålla sig hela natten.
Hon har även börjat gnälla när hon är bajsnödig vilket är super på nätterna då man vaknar till snabbt!!

Det tar tid att få dom rumsrena och det är bara att kämpa på!
Min unghund som jag va tvungen att lämna bort var 8 mån och precis börjat vara helt ren....

Om hon bara äter två mål och bajsar fem gånger per dygn undrar jag vilket foder hon äter? För det låter inte normalt och hon äter ett bra foder. Varför får hon bara två mål föresten? Man brukar snarare ge så pass små valpar fyra mål per dag. Rumsrena blir en del hundar först när dom är kring 8-9 månader gamla, speciellt om det är vinter ;). Dom valpar jag har haft brukar söka upp en tidning för att göra sina behov på (om jag inte vaknar), brukar få lägga ut tidningar nattetid under flera månader innan det är "säkert"..

Okej, jag ska börja ta bort vattnet på kvällen och natten då och se om hon kissar mindre under natten.

Skulle vilja vara ute tills hon gjort sina behov, speciellt på kvällen, men det tar emot ibland för man ser att hon fryyyser :crazy:

Druvan: Hos uppfödaren fick hon RC men jag har dåliga erfarenheter av det fodret sedan tidigare (då det gällde mina katter) så jag har börjat byta ut det succesivt till StandardT.
Hon får den rekommenderade mängden för valpar med hennes vikt och ålder men det skulle alltså vara ett bättre alternativ att sprida ut det i mindre måltider fler gånger per dag?
Uppfödaren sa att jag kunde ge henne två gånger per dag men kanske ska ge henne tre gånger istället då.

Om hon bara får mat två ggr per dag är det inte så konstigt hon inte kan hålla sig på natten för det blir ju två stycken jätteportioner med tanke på hur mycket mat en valp ska ha. Kan vara svårt för valpen att ta upp all näring också på samma gång, därför man brukar dela upp maten på minst fyra mål. Säkert bajsar hon dessutom mindre när du byter helt och hållet till Standardt (färre kolhydrater och bulk)..

Att ta bort vattnet på natten låter som ett idiotiskt förslag. Speciellt om man ger torrfoder. Förutom att valpen löper stor risk att bli uttorkad kan det utveckla beteende som att okynnesdricka hysteriskt när vattnet väl finns där. Tog över en omplaceringsvalp som råkat ut för en sådan ägare, den drack som en galning under flera veckor tills den insåg vattnet alltid kommer finnas där :crazy:. Nej ush, torrfoder är extremt uttorkande och vatten ska ALLTID finnas! Det är dessutom på natten många hundar väljer att dricka när dom väl dricker.

Jag har en liten som blev 11 v idag. Hon kom som 8 v gammal, och har sammanlagt haft 9 olyckor inomhus nu.

Rutinerna ser ut som så att varje gång hon vaknar släpps hon ut, efter maten samt vid alla lekstunder. Ibland avbryter jag mitt i en intensiv lekstund också för att ta ut henne, eftersom jag vet att massor av rolig lek kan få dom att bli akut kissnödiga = hinner inte visa mycket tecken alls.

Hon sover i sängen, och har då hela tiden valt att ligga och mysa med oss + dom vuxna hundarna istället för att gå ner. Och så länge som hon inte vaknar, börjar leka eller liknande så blir hon inte kissnödig.

När hon kissar inne - och jag vet att hon precis varit ute, inte gjort något speciellt osv - så säger jag hennes namn, typ "Hillevi, inte så!" men utan att låta arg liksom. Då avbryter hon sig, jag ropar superklämkäckt att vi ska gå uuuuuut istället och då rejsar hon till dörren. väl ute får hon massor av beröm! Då blir det lite kontraster, och efter det så lärde hon sig jättesnabbt att det är roligare/positivare att kissa ute.
Så jag ignorerar inte, men skäller inte heller ut valpen - och sen mycket beröm på det. Och man får vara riktigt alert! Visar den något tecken på att den är nödig, så ge beröm även INNAN den kommer ut - så att den lär sig snabbare att denne är duktig som visar dig vad den vill.

Jag berömde Hillevi överdrivet mycket varje gång hon visade tecken på att närma sig dörren när hon var nödig, och rätt kvickt så började hon att markera mycket tydligare då = fick beröm och få komma ut till ännu mer beröm. Då blev det ju kul liksom :)

(Hon får för övrigt mat 3 ggr/dag, vilket oftast är mycket mer lagom för en sådan liten valp.)

Att ta bort vattnet på natten låter som ett idiotiskt förslag. Speciellt om man ger torrfoder. Förutom att valpen löper stor risk att bli uttorkad kan det utveckla beteende som att okynnesdricka hysteriskt när vattnet väl finns där. Tog över en omplaceringsvalp som råkat ut för en sådan ägare, den drack som en galning under flera veckor tills den insåg vattnet alltid kommer finnas där :crazy:. Nej ush, torrfoder är extremt uttorkande och vatten ska ALLTID finnas! Det är dessutom på natten många hundar väljer att dricka när dom väl dricker.

Vår hund började aldrig okynnesdricka och han åt torrfoder som valp. När han var riktigt liten så fick han uppblött torrfoder. När han slutade kissa på nätterna så hade han fri tillgång till vatten.
Har man en hund som gärna kissar mycket inne kan man ta bort vatten på natten, aldrig hört att det skulle vara dåligt. När man vaknat och varit ute med hunden på första kisserunda ska man ge vatten direkt, då skall det inte bli problem.
Har till och med sett folk här på buke som tipsat om detta också. Så ren idioti kan det ju inte vara!

Men å andra sidan så visste vi att han sov på nätterna, vaknade för att kissa en gång och gick o la sig igen. Eller så försökte han väcka husse genom att gnälla men oftast hann han inte ut innan han behövde kissa.

Okej, jag ska börja ta bort vattnet på kvällen och natten då och se om hon kissar mindre under natten.

Skulle vilja vara ute tills hon gjort sina behov, speciellt på kvällen, men det tar emot ibland för man ser att hon fryyyser :crazy:

Fryser hon - köp ett täcke till henne och håll henne i rörelse så ska hon inte frysa. Lek jättemycket med henne så hon blir nödig :D

Fryser hon - köp ett täcke till henne och håll henne i rörelse så ska hon inte frysa. Lek jättemycket med henne så hon blir nödig :D

Men viktigt att samtidigt tänka på att stanna upp och lugna ner det hela, för en uppspelt och busig valp glömmer ofta att kissa för att det är så roligt att leka.

Ett litet tips är att alltid rasta henne på samma ställe, då blir det ett ställe hon känner igen, och är "trygg" på.
Och sen kan man gå en sväng om man vill.

Min valp hade lite svårt att göra ifrån sig om mna gick nära en bilväg, då han tyckte att bilar var läskiga, och hade fullt sjå att hålla koll på dom.

Jag gjorde som så att rastning skedde på tomten, och sen gick vi en sväng.
Nu kan han göra ifrån sig var som helst.

Han ville även ut nattetid, och "alla" sa att "nä, valpar ska sova...", men jag sket i vad alla andra sa, och tänkte, det ger sig, och nu sover han.

Sista maten får han kl 18, och han hade vatten nattetid, men inte en full skål, utan så att han kunde släcka den värsta törsten.:D
Han får 1a maten kl 4, sen kl 11 och sista kl 18. (jag börjar jobba kl 5 och han är med på jobbet, jag städar på ett äldreboende)
Bajsar 2 gånger/dag, ibland 3.

Tänk på att alla valpar är olika, precis som med barn, så du kommer att få en rumsren hund! Du kommer att kunna se när det är dags för att kissa, för oftast så beter dom sig på ett speciellt sätt och det lär man sig att se till slut, min börjar trampa runt lite och kanske småpipa, då är det bara att gå ut!

Senast ändrad:

Har till och med sett folk här på buke som tipsat om detta också. Så ren idioti kan det ju inte vara!

Idioti eller ej kan man diskutera i all oändlighet, men det är hur som helst olagligt. Hundar SKA (alltså inte bör) enligt lag ha tillgång till vatten 24 timmar om dygnet.

Liknande trådar

Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor...
2
Svar
34
· Visningar
5 094
Senast: Sel
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 594
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka