Behöver tipps om westernbett

C

CindyLou

Nu vid köp av westernbett till min häst behöver jag nog lite tipps och råd av er här på buke. Hästen i sej är väldigt stark i skogen i gångarter över trav. På bana funkar det dock med vanligt tredelat klassisktbett i skritt och trav. (har ej börjat träna på galoppen ännu då vi tar det från grunden.)
Ev några av dessa på denna sida är jag intresserad av. Ngt att ha annars kom med förslag!!
http://www.hovotass.com/westernbett.html

(inte stångbetten iaf tror jag då han bara är 4 år.)

Sv: Behöver tipps om westernbett

Nu vid köp av westernbett till min häst behöver jag nog lite tipps och råd av er här på buke. Hästen i sej är väldigt stark i skogen i gångarter över trav. På bana funkar det dock med vanligt tredelat klassisktbett i skritt och trav. (har ej börjat träna på galoppen ännu då vi tar det från grunden.)
Ev några av dessa på denna sida är jag intresserad av. Ngt att ha annars kom med förslag!!
http://www.hovotass.com/westernbett.html

(inte stångbetten iaf tror jag då han bara är 4 år.)
D-rings snaffle betten ligger offtast mkt bra i hästens mun då de har en ngt böjd mundel. Billy-Allen betten ligger och trycker mer på tungan, om man har en ngt "hård" mun på sin häst så fungerar den inte så bra. Och ett litet tipps, om din häst är MKT hård i munnen rid den gjärna bettlöst ett tag med ex. Hackamore, sidepull så får den förtroendet tillbaka åt betten igen, och rid MKT lösgörande arbeten på banan , grusvägarna så mjuknar den upp lite mer.

Senast ändrad av en moderator:

Ska man ha tredelat-lr vad ska man ha för sort?

Nu är jag inte superduktig på just westernbetten och vad dom heter (kan ju vara det som inlägg nr. 2 menar).

Det finns ett bett som är tvådelat och sweet iron, när man tar ett tygeltag så blir bettet rakt...det fastnar i ett läge och viker sig inte och går upp i gommen.
Kom ihåg att ett smalt bett är milt för hästen.
Många hästar gillar också raka bett.

Vadför bett ska man andvända när man börjar vänja hästen vid bett? Och vilket vid senare inridning?

ett vanligt tränsbett/tredelat bett.

Tackar!! Jag har haft på honom bett 2 gånger ca 10 minuter per gång och då ett vanligt ledat tränsbett.

Vi andvänder oss alltid av ett checkbett för att sedan byta oss uppåt mot tjockare bett. Och till sist ett vanligt tredelat.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 027
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 766
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII