Behöver stöd

K

Kristallery

Rider ett halvblod som är uppstallad på en gård, har ridit honom i ett år snart. Denna sommaren är vi två stycken som hyr honom annars är vi fyra. Vi har en hästansvarig på denna gård, och vi lät även hästen få vila i 3 veckor i sommar då jag tog honom till en riktigt härlig sommarbeteshage som är stor och härlig för att han skulle få må bra. När stallansvarige kommer tillbaka efter sin semester flyttar hon genast honom till en hage som är så liten ca 100 m i omkrets där han har gått tillsammans med 3 andra hästar. Det var avbetat i den hagen redan när dom kom dit, och nu består hagen mestadels av jord och lera. Jag har märkt på honom en stegvis försämring han tappar musklerna och har iofs en liten bukmage men inte något farligt. Jag pratar med ridansvarige och hon förklarar för mig att hästarna inte ska få någon som helst mat för dom bantar. Idag är det 18 dagar dom gått i denna lilla hage utan mat. Igår när jag skulle rida så var han smått psykotisk han bara stog och krafsade med hoven och kastade sig över allt gräs som fanns. Jag red honom i en kvart mest för att han skulle få röra sig lite men han snubblade mest hela tiden jag har nu bestämt att inte rida eller göra någonting med honom förrän han får mat.
Jag har aldrig i hela mitt liv hört något så dumt att man ska "banta" hästar genom att inte låta dom få någon som helst mat? Jag har gått med honom så han fått beta friskt gräs och även gett honom hö och lite havre. Men hon bestämmer foderstaten och ogillar att jag ger honom något alls. Hans hovar är som pulver vilket tyder på näringsbrist och hästarna i hagen försöker tränga sig ut när man ska hämta honom.
Jag har talat med henne men hennes svar var att hästar är stäppdjur så dom klarar sig på det som finns att äta?? Sen svarade hon att dom är feta? Vilket dom inte är, och jag sa det är väl bättre att rida lite hårdare eller göra en höanalys? Han får inga som helst proteiner, men hon svarade att han tar bara upp kalorierna i maten och blir fet?
Men det finns ingenting i hagen??
Vad ska man göra funderar på att anmäla, samtidigt som det känns fruktansvärt att ta till såna åtgärder.
Hon förklarade även att hon ska flytta dom till en annan hage om ett tag, proplemet är bara att i den hagen går det nu 4 hästar så där finns heller ingenting att äta?? Så det kommer inte bli någon förändring?
Mår så fruktansvärt dåligt av att det är så här.
Vad ska jag göra?
Vad hade ni gjort?

Sv: Behöver stöd

Jag hade dels pratat med ägaren till hästen och dels flyttat den till en hage med mat alternativ tagit in den och gett den mat på stall. Allt är bättre än att stå i den hage du beskriver.

Hade inte gått eller hjälpt hade jag inte sett någon annan utväg än att anmäla förhållanden till kommunen.

Ta kontakt med djurskyddet i din kommun, detta är inte en godtagbar djurhållning.

Vem äger hästen? Ngn borde väl ha det yttersta ansvaret? En "stallansvarig" låter inte som den som äger hästarna.

Det är en förening som äger hästen och hon är hästansvarig så hon bestämmer allt. Kan säga att det är inte så många hästmänniskor på denna gården, och alla litar blint på henne men jag tycker inte hon kan så mycket. Men hon har dock en jordbruksutbildning.
Jag får inte ge honom mat hon ogillar att jag tar ut honom så han får beta eftersom hon bestämt att dom ska banta??

Det är en förening som äger hästen och hon är hästansvarig så hon bestämmer allt. Kan säga att det är inte så många hästmänniskor på denna gården, och alla litar blint på henne men jag tycker inte hon kan så mycket. Men hon har dock en jordbruksutbildning.
Jag får inte ge honom mat hon ogillar att jag tar ut honom så han får beta eftersom hon bestämt att dom ska banta??

Vad väntar du på??? ANMÄL NU!!!! :mad:

När stallansvarige kommer tillbaka efter sin semester flyttar hon genast honom till en hage som är så liten ca 100 m i omkrets där han har gått tillsammans med 3 andra hästar. Det var avbetat i den hagen redan när dom kom dit, och nu består hagen mestadels av jord och lera.

Jag har talat med henne men hennes svar var att hästar är stäppdjur så dom klarar sig på det som finns att äta??

Hennes resonemang är ganska ihåligt. Hur kan hon jämföra en liten nerbetad hage med en oändlig stäpp?

Senast ändrad:

Nej absolut inte, på den tiden när hästarna var vilda så gick dom ju inte kvar när det inte fanns någon mat utan då vandrade dom till bättre betesmarker.
Men visst är det så att tarmar och allting inte mår bra av att helt bli avstängd från mat.
En annan sak jag reagerat på är att på vintern växlar hon mellan ensilage och hö hej vilt, ska det inte vara en försiktig övergång?

Jag har nu blivit uppsagd från mit kontrakt bara för att jag ifrågasatte varför inte hästarna får någon mat. Hon menar att jag utsatte honom för onödigt lidande när jag släppte honom i den stora hagen, och hon säger att han fick stryk av en annan häst. Jättekonstigt!!

Men herregud, vilket AS till människa:mad:

Finns det inte en form av styrelse i en förening?
Jag menar, hon har väl blivit vald av någon/några till hästansvarig?
Tror väl inte att styrelsen skulle bli sååå glad över att bli anmälda och kanske uthängda i lokal press??

Gå till de ansvariga först, tar dom inte tag i det så känner du dig "tvungen" att gå vidare till andra högre instanser.

Usch, vilket folk det finns:(

/J.

Men det går ju inte bara banta en häst smal. Den måste ju få näring/protein för att kunna bygga upp muskler och orka arbeta.
Att hästen är bukig behöver inte betyda att den är tjock. Är den nu så tjock så behöver den kanske inte kraftigt bete, men det måste ha grovfoder för att må bra i mage o tarmar som tidigare skrivit. Du kan ju föreslå att hon själv blir instängd i en litten 1:a utan någon mat i lika många dagar så kan hon se hur bra man mår.
Går det inte ordna ett foderstat till hästen? Är det inte minst 1- 1,5kg grovfoder per 100kg häst?

Nej hon har inte blivit vald, hon är anställd direkt av gården. Jag ska gå vidare med detta och lämna in en sk motion till styrelsen där dom måste ta upp detta som hänt i styrelsen.
Jag var hos honom i söndags och kollade, och han ser jätte konstig ut. Han har börjat sjunka ner i baken och musklerna har han helt tappat, hon har fortfarande inte flyttat dom från denna hage.
Jag hoppas hon flyttar dom idag det har nu gått 30 dagar som dom gått i denna lilla hage.
Han går ihop med ett russ, en shettis och en Haflinger det roliga är att hon hävdar att haflingern ska gå ner 100 kg till?? Halvblodet ska gå ner 50? Jag börjar verkligen ifrågasätta vad hon fått sin sk utbildning ifrån.

Håller helt med dig, man kan inte banta en häst som dessutom ska arbeta. Jag skulle ridit honom denna vecka med som var min sista, men jag blev uppsagd från kontraktet hon påstod massa saker som inte var sant..bl.a att jag utsatt honom för onödigt lidande då jag släppt honom i hagen med andra hästar i en vecka. Hon menar att han då skulle blivit attackerad men det har han inte blivit jag har ju kollat honom noga varje kväll. Den påstådda hästen som skulle attackerat honom är dessutom jättesnäll. Hon är bara så förbannad för att jag flyttade honm och jag frågade personal och rådgjorde med min medryttare noga innan. (Men anledningen till att jag flyttade honom var att dels tyckte jag han skulle få lite lugn och ro, och dels fanns det inget bete i den hagen han gick i då heller men den var ju stor iallafall).
Jag ångrar så att jag inte tog honom från denna gården, då jag faktiskt hade fått det. Men då skulle man bestämt det inna osv och hon skulle godkänt det andra stället. Då hade han varit jättefin nu uppmusklad och kanske lite lite mage, men han hade sett helt annorlunda ut.
Nu kommer det bli så här att jag blir ansvarig och min medryttare till att han ser så smal ut när dom andra kommer tillbaka efter sommaren. *suck*

Människan i fråga verkar ju inte riktigt klok! Ta genast upp situationen med övriga medlemmar! 30 dagar helt utan gräs är djurplågeri. 100kg viktminskning för en häst är otroligt mycket. Hur har hon då låtit hästarna blivit så tjocka i första taget? Det visar ju på en mycket bristfällig kompetens från hennes sida. Det är lika illa att en häst är överviktig som underviktig. Stå på dig och försök få stöd från övriga runt omkring dig. Kan du inte kontakta övriga ryttare på hästen och få deras synpunkt i det hela?
Du kan väl skriva hur det går. Sådant här får man ont i magen av:confused:

Människan i fråga verkar ju inte riktigt klok! Ta genast upp situationen med övriga medlemmar! 30 dagar helt utan gräs är djurplågeri. 100kg viktminskning för en häst är otroligt mycket. Hur har hon då låtit hästarna blivit så tjocka i första taget? Det visar ju på en mycket bristfällig kompetens från hennes sida. Det är lika illa att en häst är överviktig som underviktig. Stå på dig och försök få stöd från övriga runt omkring dig. Kan du inte kontakta övriga ryttare på hästen och få deras synpunkt i det hela?
Du kan väl skriva hur det går. Sådant här får man ont i magen av:confused:

Jag har pratat med övriga medlemmar, två av dom hörde vår diskussion om hur hon sköter deras foderstat och ingen av dom sa något. Dom är tyvärr inga hästmänniskor, och alla har fullt förtroende för hästansvarig, dessutom vet alla att ifrågasätter man henne så blir hon skitarg och man får lida i månader så ingen annan än jag vågar. Men jag blir ju så förb. att jag kan inte hålla tyst när jag ser djuren lida.

forts följer... jag kommer gå vidare med detta vet inte riktigt hur bara...

Stå på dig! Det måste väl finnas någon annan hästkunnig i stallet?
Att personen agerar med att bli förbannad när man ifrågasätter henne verkar ju visa hur långt hon tänker...
Det är viktigt att man prata med varandra och ta emot ev. kritik.

En häst som tappar alla muskler så snabbt och inte får någon näring kan få stora följdproblem. Hovar, mage/tarm, lång tid för muskeluppbyggnad etc. Är hästen dessutom till åren så kan det vara svårt att någonsin kunna bygga upp den igen.

Tragiskt när folk tror sig veta allt! :mad:

Mäniskorna i det stallet verkar ju inte bry sej, så jag tycker du borde anmäla nu. Du har försökt att få dom att lyssna, men det verkar dom ju inte göra så...Lycka till å ge inte upp! Jag hejar på dej! :bump:

Nu har hästarna blivit flyttade iofs till en hage där det mest växor skräpp (som hon aldrig åtgärdar). Så det blev en bättring för dom stackarna nu, jag har bestämt att jag inte kan fortsätta rida på denna gården av många olika anledningar. Framförallt för att sista veckan jag tänkt rida honom hade jag inte kunnat rida iallafall för jag anser så klart att det är plågsamt för honom att gå när han inte får någon mat. Han har ändå blivit riden (oklokt) av den andra tjejen som säger sig inte kunna så mycket. Nu på tisdag ska han gå lektion i 45 minuter ett riktigt hårt pass, för då kommer den tjej som (säger sig kunna rida men absolut inte kan) tillbaka och då sätter hon igång igen som ingenting har hänt... och jag lovar att hon är igång och hoppar redan i veckan.

Men hur eller hur så blir jag så ledsen och arg att hon utsatt hästarna för detta djurplågeri, jag tänker samtidigt att hon kanske gör likadant nästa sommar. Hon äger även egna hästar (trot om ni vill) men det är faktum.

Jag är ju dessutom väldgit förbannad för att jag blev uppsagd för att jag ifrågasatte hennes s.k foderstat och att jag blev då anklagad för att jag givit honom mat??

Jag känner hur det kokar i mig, och snart sätter jag mig nog i bilen och kör upp och förklarar för gårdsfeståndaren att så här behandlar man inte hästar....

Grrrr....

Vad tycker ni?? Hur hade ni gjort? Att anmäla är ju ändå ganska alvarligt...

Nej absolut inte, på den tiden när hästarna var vilda så gick dom ju inte kvar när det inte fanns någon mat utan då vandrade dom till bättre betesmarker.

Tom jag som förespråkar att ta hästens liv så nära det naturliga som möjligt ser brister i hennes tänkande.

Förvisso så kan vildhästar klara sig på lite mat, men då ser de ut som de gör också. Alla fina bilder på välmående tjocka vildhästar kommer oftast från årstider då god betestillväxt sker, dvs efter mycket regn tex.
En vildhäst är inte generellt sett alltid "tjock" (dvs inte mager) utan har många långa tider då det är ont om mat och de är magra, så magra att djurskydd skulle komma och hämta dom om de varit ägda av någon...

Så hennes argument att hästarna kan klara sig på lite mat bara för att vildhästar kan det är förkastliga.

Kan du inte lägga in en bild på hästen? Så får du fler ögon som kan bedömma hur hästen ser ut i hull.
Utelämna huvudet från bilden och se till att ha "natural" bakgrund (ex grönska eller en äng) så är det inte lika lätt att känna igen hästen (så behöver du itne oroa dig för att det ska bli smuttskastning av personen/gården)

Jag tycker du ska stå på dig, om det nu verkligen är lite gräs i hagen.
Jag vet inte vem du är, eller din knskap. Så jag kan inte heller säga att du har rätt... men jag säger deffinitivt itne att du har fel!

Senast ändrad:

Jag har nu blivit uppsagd från mit kontrakt bara för att jag ifrågasatte varför inte hästarna får någon mat. Hon menar att jag utsatte honom för onödigt lidande när jag släppte honom i den stora hagen, och hon säger att han fick stryk av en annan häst. Jättekonstigt!!

Hon får väll inte bara säga upp kontraktet hur som haver. Om du inte anmäler gården kan du iallafall anmäla henne (för det är väll hon + du som skrivit på kontraktet?) för kontraktsbrott.
Annars tycker jag att du ska försöka vara kvar på gården så länge det bara går och försöka övertala dom i styrelsen att se över om personen i fråga överhuvudtaget lämpar sig för att vara en "Stall Ansvarig".
Lycka till!

Herreguuud vad förbannad jag blir när jag läser det här!
DJURPLÅGERI!
Det låter nästan som en viss kärring (ursäkta språket) som vi hade som "hästansvarig" på våran gård :mad:
Jag har sån lust att åka upp till er och läxa upp kärringen så hon aldrig mer kommer kunna gå!
Man borde stänga in henne i en cell utan mat, så får vi se hur länge hon klarar sig..
Men hursomhelst, ANMÄL!
Vad har du att förlora på det? Du tycker ändå inte om henne och du är kickad från jobbet. Ge henne så det svider i år och dar!

Det låter som de flesta på gården har liten kunskap om häst.
Gör det som känns rätt för just dig och ditt samvete.

Jag hämtade hö på en gård en gång. Där stod en stackars ensam ponny inne i en gammal ladugård. Han fick aldrig gå ut och var helt apatisk när jag gick in till honom. Hovarna var ovårdade. Han hade säkert över 50kg övervikt.

Jag erbjöd mig att köpa hästen och hämta den samma kväll. Ägaren vägrade då deras dotter var så fäst vid hästen ( de var inte kunniga någon i familjen och dottern var rädd för hästen ). Då anmälde jag dom nästa dag.
Tyvärr är inte alla inspektörer kunniga verkar det som...
Enligt dom var det inga fel på hästen eller hästens skötsel.

Jag ångrar än idag att jag inte gick vidare. Situationen var rätt känslig då jag var nära bekant med släktingar till ponnyägaren.
Vad jag inte kan fatta är att min bekant är mycket hästkunnig men aldrig vågat yttra hur de med ponnyn skötte sin häst.

TRAGISKT!! :devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar