K
Kristallery
Rider ett halvblod som är uppstallad på en gård, har ridit honom i ett år snart. Denna sommaren är vi två stycken som hyr honom annars är vi fyra. Vi har en hästansvarig på denna gård, och vi lät även hästen få vila i 3 veckor i sommar då jag tog honom till en riktigt härlig sommarbeteshage som är stor och härlig för att han skulle få må bra. När stallansvarige kommer tillbaka efter sin semester flyttar hon genast honom till en hage som är så liten ca 100 m i omkrets där han har gått tillsammans med 3 andra hästar. Det var avbetat i den hagen redan när dom kom dit, och nu består hagen mestadels av jord och lera. Jag har märkt på honom en stegvis försämring han tappar musklerna och har iofs en liten bukmage men inte något farligt. Jag pratar med ridansvarige och hon förklarar för mig att hästarna inte ska få någon som helst mat för dom bantar. Idag är det 18 dagar dom gått i denna lilla hage utan mat. Igår när jag skulle rida så var han smått psykotisk han bara stog och krafsade med hoven och kastade sig över allt gräs som fanns. Jag red honom i en kvart mest för att han skulle få röra sig lite men han snubblade mest hela tiden jag har nu bestämt att inte rida eller göra någonting med honom förrän han får mat.
Jag har aldrig i hela mitt liv hört något så dumt att man ska "banta" hästar genom att inte låta dom få någon som helst mat? Jag har gått med honom så han fått beta friskt gräs och även gett honom hö och lite havre. Men hon bestämmer foderstaten och ogillar att jag ger honom något alls. Hans hovar är som pulver vilket tyder på näringsbrist och hästarna i hagen försöker tränga sig ut när man ska hämta honom.
Jag har talat med henne men hennes svar var att hästar är stäppdjur så dom klarar sig på det som finns att äta?? Sen svarade hon att dom är feta? Vilket dom inte är, och jag sa det är väl bättre att rida lite hårdare eller göra en höanalys? Han får inga som helst proteiner, men hon svarade att han tar bara upp kalorierna i maten och blir fet?
Men det finns ingenting i hagen??
Vad ska man göra funderar på att anmäla, samtidigt som det känns fruktansvärt att ta till såna åtgärder.
Hon förklarade även att hon ska flytta dom till en annan hage om ett tag, proplemet är bara att i den hagen går det nu 4 hästar så där finns heller ingenting att äta?? Så det kommer inte bli någon förändring?
Mår så fruktansvärt dåligt av att det är så här.
Vad ska jag göra?
Vad hade ni gjort?
Jag har aldrig i hela mitt liv hört något så dumt att man ska "banta" hästar genom att inte låta dom få någon som helst mat? Jag har gått med honom så han fått beta friskt gräs och även gett honom hö och lite havre. Men hon bestämmer foderstaten och ogillar att jag ger honom något alls. Hans hovar är som pulver vilket tyder på näringsbrist och hästarna i hagen försöker tränga sig ut när man ska hämta honom.
Jag har talat med henne men hennes svar var att hästar är stäppdjur så dom klarar sig på det som finns att äta?? Sen svarade hon att dom är feta? Vilket dom inte är, och jag sa det är väl bättre att rida lite hårdare eller göra en höanalys? Han får inga som helst proteiner, men hon svarade att han tar bara upp kalorierna i maten och blir fet?
Men det finns ingenting i hagen??
Vad ska man göra funderar på att anmäla, samtidigt som det känns fruktansvärt att ta till såna åtgärder.
Hon förklarade även att hon ska flytta dom till en annan hage om ett tag, proplemet är bara att i den hagen går det nu 4 hästar så där finns heller ingenting att äta?? Så det kommer inte bli någon förändring?
Mår så fruktansvärt dåligt av att det är så här.
Vad ska jag göra?
Vad hade ni gjort?