Behöver råd!!

G

Guldtassen

Min hovslagare säger att hon tror att min häst är halt på båda fram. Hästen brukar vara jätte snäll att sko, inga som helst problem. Den här gången så hade hon rest sig när hon skulle sko fram. Hästen ville inte stå på ett ben. Hästen har haft en hovböld för cirka 1 1/2 månad sedan i höger fram. Då blev hästen halt, men den kom ut efter 2 dagar och sedan dess har hon varit bra. Hästen har även haft blödningar från sulorna, fram, vilka inte är riktigt bra än heller. Hon visar inte någon hälta vid ridning. Vad skulle ni göra??

Sv: Behöver råd!!

kan en häst vara halt på båda fram utan att det märks vid ridning? Jag hade tänkte om man kunde börja med att göra böjprov och sedan kanske ta hästen till klinik

Jag skulle nog ringa veterinären med en gång, det låter som att det behöver kollas upp ordentligt så att det inte är något som blir värre när man försöker vänta ut det med ev vila osv. Hovbölden är inte på väg tillbaka då...?

Gott nytt år också :)

Enligt hovis så är det ingen ny hovböld, hon kan inte se något sånt.

Litar du på din hovslagare och tycker att denne är tillräckligt duktig att kunna avgöra något sådant, så skulle jag boka tid på klinik.

Hästen har även haft blödningar från sulorna, fram, vilka inte är riktigt bra än heller.

Och vad kan dessa blödningar i sulorna bero på?? Kan blödningar i sulorna även betyda att hästen är obekväm fram och ömmar i hovarna??

Jag tycker det låter konstigt att din hovis inte nämt att blödningar i sulorna tyder på att hästen är ömfotad och mkt troligt därför den är obekväm vid skoningen och visar hälta b.f.

kan vara svårare att upptäcka hälta vid ridning om det är liksidigt.
Kontakta din vet!

Min häst blir svårskodd då hon har låsningar i någon muskel eller har ont i någon muskel. Anledningarna kan vara många, trampat snett i hagen, gjort någon knyck i muskeln då hon sprungit med kompisarna i hagen .........................ja alternativen är många. Ta ut en massör el. fysioterapet som går igenom hästen.

Min fröken blir som ny efter en sådan behandling. Mend det är viktigt att du ringer någon som är erkänt duktig. Har haft sådana ute som inte lyckats lösa alla låsningar el. löst alla problem. Min plånbok har blivit tunnare & hästen har kvar enstaka muskelspänningar ! Det är billigare än att ta ut veterinären iaf...................

Lycka till Ewa

Eller så har din häst i själva verket tex kotledsinflammation och du åtgärdar hela tiden symptomen för detta och kör lite till. Vem vet, om man inte kollar upp det hos veterinären först.
Jag fattar inte att det ska vara så svårt för vissa att uppsöka en hästveterinär när hästen får problem, varför vänder man sig till behandlare först, utan att ha en ordentlig diagnos?

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30