behöver råd...!!!!

zazza girl

Trådstartare
vet inte vad jag ska göra , de är så här att jag och min sambo skaffade en liten vovve , ungefär innan midsommar , och allt ha funkat bra och han är helt underbar och snäll...
men vi ha ett litet problem ...
han kissa inne hela tiden ...

vi ha testa allt som vi kan komma på , men han sluta inte.
och utvistelse ha han mycket och motion få han mycket ..
han gå ut på morgon första gången vid 4 tiden när min sambo åker till jobbet och sen vid 7 tiden när jag vaknar , och är mycket ute på dagen och gå , två gånger gå vi en runda på ca 1 timme ..

sen på kvällen få han sin runda runt 11 tiden ..
men även att han är ute så mycket så kissa han inne minste 6 gånger på en dag...

hur ska vi få han att sluta med detta , e det någon som ha några bra knep????

tacksam för hjälp..!!!

Sv: behöver råd...!!!!

Hur gammal är hunden?

Är det en liten valp kommer den ut för sällan. Valpar behöver få kissa varje gång de ätit, sovit eller lekt. Det kan ibland bli flera gånger på en timme. De är inte fysiskt utvecklade att hålla sig ännu. Det kommer med tiden. Det är bara att springa ut och in första tiden.

Är det en valp ska den inte heller ut på långpromenader om en timme. Det är alldeles för mycket. Låt den hellre utforska omgivningen i sin egen takt. Man kan gott vara ute en timme, men man ska inte gå och gå och gå. Bättre då att sitta på en stubbe och låta valpen tumla runt i skogen och upptäcka vad som finns där.

Hur gammal är hunden?

Är det en liten valp kommer den ut för sällan. Valpar behöver få kissa varje gång de ätit, sovit eller lekt. Det kan ibland bli flera gånger på en timme. De är inte fysiskt utvecklade att hålla sig ännu. Det kommer med tiden. Det är bara att springa ut och in första tiden.

Är det en valp ska den inte heller ut på långpromenader om en timme. Det är alldeles för mycket. Låt den hellre utforska omgivningen i sin egen takt. Man kan gott vara ute en timme, men man ska inte gå och gå och gå. Bättre då att sitta på en stubbe och låta valpen tumla runt i skogen och upptäcka vad som finns där.

hunden i säg är 2 år , så motionen tycker jag är lämplig till hunden .. eftersom han ha jack russel i sig med och ,kräver mycket motion....

Vid flytt och miljöombyte/ägarbyte så är det faktiskt inte helt ovanligt att vuxna rumsrena hundar gör inne en period i början.

var hunden rumsren hos föregående ägare, så kommer det att gå över av sig själv när han acklimatiserat sig till er, de nya rutinerna, nya miljön etc. Ge honom mer tid helt enkelt och begränsa ytan han har till förfogande när han är ensam till ett rum/hallen.

Vid flytt och miljöombyte/ägarbyte så är det faktiskt inte helt ovanligt att vuxna rumsrena hundar gör inne en period i början.

var hunden rumsren hos föregående ägare, så kommer det att gå över av sig själv när han acklimatiserat sig till er, de nya rutinerna, nya miljön etc. Ge honom mer tid helt enkelt och begränsa ytan han har till förfogande när han är ensam till ett rum/hallen.

nej hunden va inte rumsren hos föra ägaren heller men hon sa att han kunde skvätta lite i bland , men inte ca 6 gånger om dagen ...

så hur ska jag få han att sluta ..
han trivs här och ha börjat känna sig redigt hemma här , det märks på han ...

Aha..

Ja, då är det ju ett annat läge och då skulle jag nog påstå att han helt enkelt pinkar revir inne hos er.

Beväpna dig med vattensprutflaska med hård stråle och lurpassa på honom och minsta tendens till benlyftande, så får han en stråle och ett bestämt "Nej".

Det funkar för de flesta faktiskt.

Aha..

Ja, då är det ju ett annat läge och då skulle jag nog påstå att han helt enkelt pinkar revir inne hos er.

Beväpna dig med vattensprutflaska med hård stråle och lurpassa på honom och minsta tendens till benlyftande, så får han en stråle och ett bestämt "Nej".

Det funkar för de flesta faktiskt.

oki, det ha vi inte testat men det få vi göra , de är bara det att man märke inte när han försvinner och gör de , varken jag eller min sambo ha kommit på han någon gång ... men det bli en utmanning att passa på han ...

finns det några mera tips om inte detta skulle funka ..??

Allt man kan göra är ju baserat på att man kan "ta" honom i precis rätt ögonblick. Dvs precis när han tänker lyfta på benet och då korrigera med "Nej" + ev någon form av obehag, såsom en dusch av blomsprutans hårda stråle :)

Är det svårt att se när han smiter iväg skulle jag vacker ställa ett kompostgaller i dörröppningen och låta hunden vara i det rum där ni är. Då kan han inte smita och pinka!

Stäng in honom i de rum som ni är i och passa honom så mycket ni bara kan.An vänd ett skarpt nej när ni ser honom lyfta på benet.Min tik pinkade inne ett par ggr precis när vi fick hem henne(hon var runt 7 månader då) men där räckte det att säga med lite dov ton "Vaaad göööör duuuu,fyyyy."Hon kunde pinka typ en halvtimme efter att vi kommit in.

Ert problem tror jag faktiskt handlar om att ni inte har koll på honom när han gör det.Eftersom ni inte kan fya honom efteråt vet han ju inte att han gör fel när han kissar inne.
Lycka till!

Min älsta hane pinkade inne en gång då jag hämtat hem honom som 1åring. Han gick raka spåret fram till min öppna spis och lyfte på benet. Jag som bara haft tikar innan blev så paff att jag slängde mig fram och vrålade "vad göör du???". Benet åkte ned illa kvickt och sedan dess har det aldrig hänt igen...Som alla sagt. Ta honom på bar gärning och förklara att man inte pinkar inne hos er.

Min älsta hane pinkade inne en gång då jag hämtat hem honom som 1åring. Han gick raka spåret fram till min öppna spis och lyfte på benet. Jag som bara haft tikar innan blev så paff att jag slängde mig fram och vrålade "vad göör du???". Benet åkte ned illa kvickt och sedan dess har det aldrig hänt igen...Som alla sagt. Ta honom på bar gärning och förklara att man inte pinkar inne hos er.

Precis samma hände med Grima när vi fick hem henne, öppnade dörren och hon sprang rankt ut på balkongen och slog en drill..men det var ju iog utomhus för henne! :D

Jag har sonens lilla vattenpistol. Så pass liten att den ryms i handen vilket är perfekt då djuren inte ser var vattnet kommer från.
Upptäckte den metoden var bäst och minst stressande då jag istället har problem med att gammelkatten spöar hunden då hon får chans.
Ingen idé höja rösten där då det stressar upp båda parter.
Med vattnet separerar de direkt och man slipper ingripa själv med risk för egna skador då katten vaktar hemmet och mig och hunden tänker ungefär lika.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 188
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat