Behöver råd!

Sastra

Trådstartare
från folk som har (eller inte har) blivit blåsta gällande kontrakt.
Är så fräck att jag lägger ut tråden här också eftersom det verkar vara mkt folk här... Moderator får gärna säga till om det är emot reglerna så tar jag bort den!
Så här ligger det till: Jag har planerat att ta en foderhäst som jag haft hand om någon månad. Ägaren vill enligt egen utsago MYCKET gärna att jag tar hand om hästen då hon själv absolut inte har tid. MEN: hon vill inte skriva kontrakt på längre än ett halvår, dvs, till våren. Hon lovar i princip att inte ta tillbaka den innan ett år gått (och jag måste lämna tillbaka den pga studier) men vill ändå inte skriva kontrakt på hela året.
Jag står här i valet och kvalet, dels är jag och hästen redan lite "kompisar" och jag tror att vi kan lära oss mkt av varandra, dels är han inte riden på evigheter och kommer med andra ord knappt att var igång ordentligt innan jag ev. snart måste lämna tillbaka honom. Jag tror mig kunna lita på ägaren, men har å andra sidan extremt negativa erfarenheter av hästägare som villigt lånat ut hästen för att senare plötsligt kräva tillbaka den. Det finns ju andra foderhäster... Söker hjälp från er som varit med i "hästsvängen" längre och är några erfarenheter rikare. Vad skulle ni ha gjort? Hoppas på råd...
/Sastra

Jodå, kontrakt ska definitivt skrivas. Problemet är bara att jag vill ha honom ett år (dvs. även nästa vår och sommar när det är som enklast, utan snö och is och mörker :) medan hon bara vill skriva på ett halvår, trots att hon säger att hon inte kommer vilja ta tillbaka honom då... vill inte stå där i maj när hästen är i kondition och har fått lite muskler och vara tvungen att lämna tillbaka honom då!

Vill hon bara skriva på ett halvår så finns det med all sanolikhet en anledning, kan hon inte komma med något hållbart, vad det nu skulle vara :confused:, om hon inte vill ha tillbaks hästen, så skulle jag inte litat på henne.

Jo jag vet... och man kan väl knappast kalla "känslomässigt jobbigt att han inte står hemma" et vettigt skäl när han kommer bo ca 2 mil bort och ägaren mig veterligen inte ens går ut i hagen dagligen nu...
Kanske blir tvungen att släppa det här... :( men hästen är ju så fin!
hade bestämt mig för att vara stenhård med mina krav... nu känns det inte så enkelt längre.

Nå er jo et muntligt avtal lika bindande som et skriftligt et. Men nå vet man jo at det ikke er like enkelt i praktiken... :crazy: Men du kan jo i allafall påminna henne om det her...

:idea:Jag kanske kan se till att någon bevittnar (belyssnar? :)) den muntliga överenskommelsen? Det har min sambo i och för sig redan gjort, men jag kanske ska be att någon mer är med? Så kan de påminna henne fram i maj att hon lovade att inte ta hästen tillbaka?
vad tror ni? kanske hålle rrent moraliskt för vår del i alla fall?

Mmm, men du kan jo påminna henne redan nu at muntliga avtal er lika bindande- med lite tryck i orden borde det ju gå in hos henne. Skriftligt er sjelvklart det sekraste- men ofte får man ju ta the next best thing :)

Det har du ju rätt i. Det ska jag göra.
kan inte låta bli att kommentera att du bor på New Zealand! Drömmer om att åka dit nån gång! Håller du till och med på med hästar där kanske? Tack för ditt råd!

Nu er det tyvärr så at jeg ikke har endret min prifil senn jeg bodde der.. Kom hjem i december. Har liksom inte sjunkit inn at jeg inte bor der lenger..... Saknar det så hemskt mycket!!!! Alt der- ALT- var underbart!!! Studerade der, men hadde hand om tre hestar.. Du måste resa dit!!! Risken er at du blir fast!!! Jeg ångrer nesten at jeg åkte dit- nu vet jag at det INTE er HER jeg skal va... (I Oslo altså...) Usch, nå virrer jeg :)

Men du får ha lycka till med hesten, og si i från om det blir några juridiska problem :idea:

Lita inte på någon!!
Jag själv, och bekanta, har blivit "snuvade" på foderhäst trots att man både haft skriftliga och muntliga avtal och man har trott sig kunna lita på hästägaren.

Vad tråkigt! hur kunde de köra över dig/er trots skriftligt avtal? Du kanske har tips på om det är något som jag särskilt ska tänak på att få med i avtalet?
*suckar* jag har själv erfarenheter som gör att jag tvekar att lita på folk och avtal över huvud taget... vet faktiskt inte hur 17 jag ska göra! ska prova att prata med hästägaren (igen) så får vi se..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar