Behöver råd...

_Eulalia_

Trådstartare
Det är så att jag har en blandras på 8år. Hon har alltid haft ett lite udda beteende, har varit extremt rädd/stressad för att i nästa stund(oftast på kvällen) vara översocial. Dock är hon överlag rädd och väldigt stressad. Vet inte vad det beror på, har haft henne sen hon var 12 veckor och beteendet har växt fram mer och mer. Hon har levt ett väldigt lugnt liv som innekatt i en lugn familj utan barn.
Hon har alltid tytt sig enbart till mig, alltid kommit när jag ropat, legat i min säng hela nätterna, om jag är i ett annat rum sitter hon utanför dörren och skriker osv. Någon annan går hon helst inte till.
När jag inte varit hemma har hon legat gömd bakom min soffa på mitt rum. Startar någon dammsugaren så är det nära döden för henne...

Nu är det så att jag har flyttat hemifrån till ett hus som vi renoverar, just nu har vi bara två rum(kök och tvrum/sovrum) och det har inte alls känts passande att ta hit henne då hon inte har någonstans att gå undan när det kommer folk på besök eller när vi grejar med renoveringen.

Så nu ligger hon gömd hemma bakom min soffa hela tiden. Kommer fram på nätterna och äter när alla ligger och sover och går sedan och gömmer sig igen. Kommer inte heller fram lika mycket när jag är hemma, bara ibland.
Frågan är om hon någonsin kommer klara en flytt? Vad är humanast för katten? Det kommer dröja några månader till tills vi får ordning ett rum på övervåningen där hon kan gå undan, men frågan är, ska hon ligga gömma sig där hela dagarna i stället då?

Älskar min katt, vill helst av allt flytta med henne hit för jag saknar henne så mycket. Men jag vill inte se henne må dåligt :(
 
Sv: Behöver råd...

Du kan ju alltid førsøka med feelaway-spray, men det hjælper inte alla och inte mot allt. Min bror har en enmans katt som beter sig ungefær sådær också. Hon ær en ættling i rakt nedstigande led till en kattunge som vi fick før snart førtio år sedan. Och ingen annan i detta slækttræd har varit skygg, så jag ær rætt sæker på att det ær medføtt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 533
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 193
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 595
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp