Behöver råd!

S

SaraM

Hej,
Har nyligen fått hem min lilla valp, han är 4 månader,foxterrier, (har haft honom en vecka) Finns det någon som kan ge mig tips om hur jag får honom mer intresserad av mig, han bryr sig inte när jag lockar på honom, godis är han inte intresserad av.
Kan det vara pga separationen från mamman och övriga i kenneln? Behöver han mer tid? Tacksam för tips.

Sv: Behöver råd!

Inkallning är nåt man lär dem, det kommer liksom inte med på köpet. Rekommenderar en valpkurs på närmaste klubb.

Varför är han levererad så sent?

Behöver han mer tid?

Ja.

Umgås kravlöst med hunden, låt den söka kontakt och belöna med glad röst, klappning + ev. godisbit när den gör det och aktivera den med lite inkallningsövningar, lek och annat kul ute när den är kopplad.

Att gå valpkurs så snart efter att du fått hem den och innan den fått nån form av relation med dig kommer nog inte att ge så mkt tror jag. Bättre att planera in en sådan lite längre fram i sommar om det går.

Jag fick också hem min valp vid fyra månaders ålder och tyckte också det tog lite längre tid än väntat. Kanske det beror på att när de har blivit lite äldre så är de också mer självständiga. Samtidigt är de fortfarande väldigt unga och det tar tid för dem att landa i en ny miljö. I en ny miljö så finns det så många nya saker som stjäl uppmärksamhet och som ska undersökas. Människor är å andra sidan oftast skåpmat, vilket gör att en ny husse och matte inte är lika intressanta att upptäcka som en ny omgivning. Jag tyckte det tog lite mer tid med med äldre valp än när jag har fått hem en som är 9-10 veckor gammal. Men det var inget som jag hetsade upp mig över. :)

Håller med Gnist om kravlöst umgänge, lek och belöning vid kontakt. Eva Bodefälts bok Kontaktkontraktet ger många bra tips om hur man får fin kontakt med sin hund! :)

Hej! Har själv en amerikansk bulldog som nu är 7 månader. I början brydde hon sig inte så mycket. Jag började med att ta på mig slittåliga kläder som det inte gjorde något om dom gick i sönder. Jag la mig helt enkelt på golvet och började leka med henne, och busa lite. Jag gick upp tidigt på morgonen ca 6 och gick ut med henne. Jag gick ut så tidigt för att jag ville vara ute med henne själv i början:rofl:

Gör dig intressant genom att tex sätta dig på golvet med ryggen mot hunden så den inte ser vad du pysslar med, sedan kan du prassla med en påse eller någon rolig pipleksak.. Ha tålamod, när hunden sedan kommer nyfiket fram och vill titta så börja busa och beröm hunden.

Öva inkallning utomhus, och hellre att det blir bus när hunden gör rätt än godis. För då blir du en rolig person, och inte bara någon som ger godis.
Det ska vara roligt att göra rätt typ, och du ska vara världens roligaste att vara med :p

Såklart jag vet att inkallning ska läras in, var mest ute efter tips på hur jag blir mer intressant.
Valpkurs är vi anmälda till, men den börjar om en månad, vill ju gärna lära känna honom och få honom trygg med mig först.

"godis" är bara en del av berömm/uppmuntran för en lite krabat som din. Att kampa, att bli kliad, glada tillrop är andra. När min hund gjort något riktigt bra i utemiljö så tar vi en springsträcka. Han älskar att springa/tävla/hinna före mig utomhus. Konstig form av god betingelse men det funkar för oss. Det finns så mycket som hundar tycker om, det gäller bara att lista ut dem. Sen använda dem i rätt syfte för att skapa relationer, rätt beteende, etablerar kontakt.

Ge valpen tid. Ni har många år på er att lära känna varandra. Och kom ihåg alla valpar är olika och vissa är mera tillgängliga än andra. Min kille vill inte bli klappad, eller gosad med. Trist för jag hade en bild av att han låg intill mig i soffan och jag skulle klappa honom lite förstrött men icke då. Han är absolut ingen knähund, men jag får ändå bra kontakt med honom. I vårt fall har det ena inte uteslutit det andra.

Liknande trådar

Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 769
Senast: Nota
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 764
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
491
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V