behöver råd...*långt*

G

goggoman

Min sambo har en golden retriver och en kines.
Golden har under sitt första år fått en hel del stryk och mycket obehag av min sambos förra tjej.

Saken är nu den att sambon har bott hos mig nu i 9 månader med sina hundar och golden är fortfarande sååååå nervös och stressad.
Hon vart bättre en period, men blev hemsk precis inann löp.. hon kröp fram över golvet och såg helt knäckt ut..
Efter löpet blev hon väldigt mycket bättre, man kunde tom gå förbi henne utan att hon blev stressad.
Så nu, helt utan någon som helst anledning så är hon livrädd... för mig!
Mår skitdåligt över detta, har aldrig slagit henne eller något sånt.
Både min sambo och jag har försökt allt med henne, gett henne massa extra egen tid, gosat och myst med henne, resultat av det blir bara att hon blir mer stressad.
Låtit henne vara och hon söker hela tiden närhet och kontakt..
Har prövat ignorrera henne, det gjorde bara saken värre...
Höjer inte rösten då hon är i närheten, för allt man säger till de andra hundarna, tex.. gå och lägg dig, det tar hon åt sig och kan börja skaka...
Hon älskar min sambo och har sin trygghet i henne tack och lov.. men varför i hela friden är hon så rädd för mig, helt plötsligt?
Har på helig sanning inte krökt ett hårstrå på henne.

Ute har hon varit som vilken hund som helst hela tiden.. glad och positiv, och jättemysig..tills igår då jag ropade in hundarna efter kvällspromenaden.. då kom hon krypandes mot mig..

Hon är tre år nu, kan det ha slagit runt i huvudet på henne efter all stryk hon fick som liten?
Hon är världens snällaste hund, glad i folk och alltid skötsam.

Känner mig helt maktlös... blir stressad och mår hemskt dåligt över detta.. de andra två hundarna är som vilka hundar som helst..

Vad ska man göra? någon som har något gott råd?

Hjälp!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: behöver råd...*långt*

ett ps..
Hon kommer när man ropar inne, dock kryper hon lite, tycker om när jag kelar med henne..tycker om när jag gör saker med henne.. lite apport o sånt.. det är när jag rör mig runt henne, drar ner rullgardin tex eller går förbi henne som hon blir stressad o rädd.. och det kom på nu helt plötsligt efter att ha varit borta i flera månader...
 
Sv: behöver råd...*långt*

Fy vilken jobbig situation, man vill ju inte att någon som man tycker om ska vara rädd för en :(

Men jag skulle nog fortsätta att bete mej emot hunden som jag alltid gjort, absolut inte försöka "smöra in mej", eller visa mej extra snäll.

Det blir bara falskt och fel.
Sedan skulle jag vara noga med mitt kroppsspråk när jag har med henne att göra. Att man inte tittar direkt på henne, står lite vänd bort osv.
Så belöna när hon kommer, var positiv och glad, så kommer det säkert att gå över eftersom att du aldrig gjort henne något! :)

Så kanske man ska låta bli att belöna så "lilla gumman, gull gull" utan lite mer "Arrrgh, stora duktiga tjejen" om du förstår vad jag menar :D
Så man verkligen inte pjoskar med henne..

Måste lägga till en sak!
Förstår att du känner dej stressad och att du mår dåligt över situationen, men gör inte det!!
Det hjälper varken dej eller hunden..
Att hon har haft det dåligt tidigare är inget du kan rå för.
Jag tror att om du river upp dej när hon blir stressad så blir situationen bara värre.

Så måste jag fråga, om din sambo säger åt hunden att gå och lägga sej när hon stressar upp då? Kan hon såsmåningom koppla av då?
Tänkte att hon kanske behöver lite hjälp på traven att varva ner..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: behöver råd...*långt*

Fy vilken jobbig situation, man vill ju inte att någon som man tycker om ska vara rädd för en :(

Men jag skulle nog fortsätta att bete mej emot hunden som jag alltid gjort, absolut inte försöka "smöra in mej", eller visa mej extra snäll.

Det blir bara falskt och fel.
Sedan skulle jag vara noga med mitt kroppsspråk när jag har med henne att göra. Att man inte tittar direkt på henne, står lite vänd bort osv.
Så belöna när hon kommer, var positiv och glad, så kommer det säkert att gå över eftersom att du aldrig gjort henne något! :)

Så kanske man ska låta bli att belöna så "lilla gumman, gull gull" utan lite mer "Arrrgh, stora duktiga tjejen" om du förstår vad jag menar :D
Så man verkligen inte pjoskar med henne..

Ahh.. låter hemskt bra... blir ju lätt att man gullar lite extra... Tack...
 
Sv: behöver råd...*långt*

[/QUOTE]Måste lägga till en sak!
Förstår att du känner dej stressad och att du mår dåligt över situationen, men gör inte det!!
Det hjälper varken dej eller hunden..
Att hon har haft det dåligt tidigare är inget du kan rå för.
Jag tror att om du river upp dej när hon blir stressad så blir situationen bara värre.

Så måste jag fråga, om din sambo säger åt hunden att gå och lägga sej när hon stressar upp då? Kan hon såsmåningom koppla av då?
Tänkte att hon kanske behöver lite hjälp på traven att varva ner..[/QUOTE]


Hon rusar alltid och lägger sig.. känns som hon tror att hon är i vägen.. men hon slappnar av när hon lagt sig, även om jag ber henne gå och lägga sig..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 206
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp