S
SecretLady
Min pålla var jättefin när jag köpte henne i hullet, men efer ett tag började hon gå ner
även om jag hade samma mängd foder med ganska lika ensilage värden även fall hon dessutom stog
i en gödslad gräshage ca 10 timmar om dagen. Viktminskningen började i sammband
med att hon blev "konstig" att rida. Mycket protester och inte så mycket "vilja" att gå fram som innan.
Sen var det problem att gå till och från hagen där man får gå ca 100 m på assfalt.
Nu är hon halt och har diagnoserats med hovbroskförbening som hon har haft sen födseln.
Men man har inte märkt det sedan vi kommit igång att träna lite mera än bara skritt och trav.
Nu är hon jättesmal och går bara ner mer och mer hur mycke vi än ökar fodert.
kan det vara så att all energi går åt att få benet att funka.
Vi har börjat täcka henne vid lite kyligare dagar så hon inte spiller med energin.
Nu äter hon:
Fri tillgång på ensilage (äter ca 8-9 kg dag resten lämnar hon bara)
2 kg müssli med ganska mycket kornkross
1 liter betfor
2 kg frafft grov
0.5 kg havre
0.5 kg lusern pellets
och såklart vitaminer o mineraler, foderjäst och extra b vitamin och linfröolja.
Detta är över 4 gånger så mycket emot vad hon har ätiti tidigare i sitt liv!
Vad rekomenderar ni? Åsikter? fodersorter?
skall kanske tillägga att hon har stått nu i över 1.5 månad och får bara stå i mindere hage (20*30 M)
Mia
även om jag hade samma mängd foder med ganska lika ensilage värden även fall hon dessutom stog
i en gödslad gräshage ca 10 timmar om dagen. Viktminskningen började i sammband
med att hon blev "konstig" att rida. Mycket protester och inte så mycket "vilja" att gå fram som innan.
Sen var det problem att gå till och från hagen där man får gå ca 100 m på assfalt.
Nu är hon halt och har diagnoserats med hovbroskförbening som hon har haft sen födseln.
Men man har inte märkt det sedan vi kommit igång att träna lite mera än bara skritt och trav.
Nu är hon jättesmal och går bara ner mer och mer hur mycke vi än ökar fodert.
kan det vara så att all energi går åt att få benet att funka.
Vi har börjat täcka henne vid lite kyligare dagar så hon inte spiller med energin.
Nu äter hon:
Fri tillgång på ensilage (äter ca 8-9 kg dag resten lämnar hon bara)
2 kg müssli med ganska mycket kornkross
1 liter betfor
2 kg frafft grov
0.5 kg havre
0.5 kg lusern pellets
och såklart vitaminer o mineraler, foderjäst och extra b vitamin och linfröolja.
Detta är över 4 gånger så mycket emot vad hon har ätiti tidigare i sitt liv!
Vad rekomenderar ni? Åsikter? fodersorter?
skall kanske tillägga att hon har stått nu i över 1.5 månad och får bara stå i mindere hage (20*30 M)
Mia