Behöver man ha täcke till en connemara?

P

Paavo

Vi har några shettisar som går i lösdrift året om. Dom får ju tjock päls på vintern och har aldrig haft några täcken.
Nu har vi skaffat ett connemara-sto och har haft lite diskussioner i familjen om hon behöver ha täcke på vintern. Connemaran verkar inte ha lika tjock päls som shettisarna. Klarar hon vinterkylan utan täcke?

Sv: Behöver man ha täcke till en connemara?

Beror helt på individen skulle jag vilja säga! Om just din connemara tål det kan nog ingen av oss på buke veta.

i 9 fall av 10 går det inte att säga att en häst behöver eller inte behöver täcke bara för att det är en speciell ras.

Min connemara blir jättestel och får korsförlamning om han blir kall, dvs går utan täcke. Medans kompisens connemara aldrig behöft ha täcke i sitt 15åriga liv, bortsett fleecetäcke efter träning.

Kolla med föregående ägare :) de känner ju hästen och vet vad hon är van vid. :idea:

Helt beroende på hästindividen, hagförhålladen, väderförhållanden, foderförhållanden, samt hullförhållanden osv osv osv.

många hästar klarar sig utan täcke.

att inte ha ett enda täcke tillhanda till vilken häst det vara må, är som att köpa en bil men inte införskaffa ett extra däck för punktering.

skulle ha minst 2-3 täcken som backup, utifrån behov. Om inte annat kan ju hästen bli sjuk helt plötsligt och då behöva extra värme/skydd.

Kanske en dum fråga men hur ser man att hästen fryser?

Hej!

På fråga 1 svarar jag att det beror på häst. Min connemara kunde gå naken, spåklippt, ner till -30 utan täcke och utan att frysa. Var det 0-gradigt och regn med blåst frös hon, det märkte jag mest pga att hon blev stel och sur.
En annan connie jag kände frös redan vid kanske 5 plus- men han var helklippt.

På fråga 2: min nuvarande skakar när hon fryser- det har jag bara sett en gång (hon är arab), då var det 9 grader ute, blåste och hade regnat 2 dygn i sträck.. Hon klarar sej också utan täcke när det är kallt, men inte när det blåster/regnar.

/Lavinia

Mina hästar står och skakar och är ovilliga att flytta på sig.

Det är väl bra att ha ett täcke hängandes ifall att. Normalt borde de klara kylan lika bra.
Jag har en connemara. Han får ont i ryggen om det regnar en längre tid och är kallt/blåsigt samtidigt. Då sätter jag på honom ett regntäcke innan 'regnperiod' för att han inte ska få ont.

Men det händer ju inte alla hästar.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka