Behöver lite tips på hur man får till bra hagmark.

Prefab Sprout

Trådstartare
Har av en granne fått förfrågan om att göra en hage på ett ganska stort område i anslutning till stallet, vilket skulle vara jättebra för mig, fast på sikt, eftersom marken just nu består av ogenomtränglig sly...
För många år sedan har det varit åkermark men är nu som sagt helt igenväxt. Måste ju börja med att röja och dra undan allt ris, vilket kommer ta en evighet, har en bekant med får som jag tänkte fråga om hon kunde ha dem där i sommar. Men sen då, stubbarna som blir, hur "många år" måste man vänta på att de ruttnar ner? Är detta ett omöjligt projekt? Någon med liknande erfarenheter som kan dela med sig om lite tips skulle jag bli oändligt tacksam.
MVH
Eva

Sv: Behöver lite tips på hur man får till bra hagmark.

sly= högt gräs eller sly = buskar?
du kanske kan hugga det med traktor, och sen låta t ex; en flock får beta där under vintern och våren.
annars så kan du röja ett mindre område och låta hästarna sedan röja resten efterhand.
eftersom det har varit åkermark så borde det inte finnas så mycket större rötter och stubbar där, de buskar som blir kvar äter hästarna upp.

Var kanske lite otydlig där ja, jo jag menade alltså buskar och småträd, de största med en diameter på kanske fem centimer, vilket gör att det kommer att bli småstubb...

Om du går med röjsåg och kapar slyn lågt (gör det när du ser bra, dvs. när det inte är snö eller högt gräs) så borde det inte vara några problem att få det bra. Det är ju inte helt tokigt att lämna vissa partier också, så har hästarna lite att roa sig med.

låt några träd stå kvar:) då kanske dom gnager på träden istället för stolparna när dom blir utråkade:)
och om ni har möjlighet så drennera vid ingången till hagen och där de får hö/vatten. det är inte roligt att vada igenom 3dm lera varje gång man slägger in och ut hästarna i hagen nu på hösten-vintern-våren (och ibland på sommaren).

Låt hästarna först göra grovjobbet. Hästar är inte så hemskt dåliga på att röja och trampa ned. hägna in, släpp in hästarna. Låt hästarna gå där tex en vinter. då garanterat gnager dom på både det ena och det andra, och sly tål inte att gnagas eller slås ned mitt i vintern. Låt hästarna göra grovjobbet. Du kan finslipa därefter. Växelbetar man dessutom med nötkreatur minskar upp komsten av sly. Stubbar förstår jag inte, ska du inte ha ett endaste träd där ? Förässten är väl stubbar inget att bry sig om egentligen.

När man röjer i betesmark, är utgångspunkten att få ned mycket ljus till marken. Man sparar mindre buskage och trädgrupper och däremellan låter man det vara stort och solbelyst. En betesmark är ju inte ett platt fält, gud så tråkigt för en häst.

Senast ändrad:

Det TS är rädd ör när det gäller stubbar är att de i det här fallet kommer att bli både många o smala. Rätt stor risk för skador.

TS

Om du röjer sly så ta precis invid backen- jag/vi tar ofta en stor röjsax, en drar i slyet uppåt och en knipsar så lågt som möjligt, då blir det väldigt lågt-nästan under mark.:)

Det bästa är att ta slyt när det kommit upp och slått ut sina blad på våren, eller i september.

Fast man röjer ju knappast så man får höga stubb. Vad finns det för anledning till det undrar jag ? Varför ska man krångla till det ? Ut och såga ned, därefter får man ju finslipa i fall man anser att det sticker upp för mycket.

Hejsan,
prata med en bondgranne ska du se.. En riktigt rejäl betesputs tar ner sly som är upp emot en meter hög..
Betesputsen kan du köra ett par gånger om året så håller sig allt i schack ska du se..

Men håller med andra, spara lite både som sysselsättning och framtida solskydd...

Fast man röjer ju knappast så man får höga stubb. Vad finns det för anledning till det undrar jag ?

Många röjer med hög stubb, det sliter och förstör de maskiner man använder om de når marken, sten, jord.Klingorna blir oskarpa.

Det är därför vi går för hand en del, drar upp slyet och klipper med sax. Den blir inte förstörd.

Alltså, grovröja kan man ju göra, sen får man väl finslipa. Jag har också restaurerat betesmark med enormt med sly och träd. vi grovröjde samt finjustrerade efteråt..och klingan, ja den slipades med jämna mellanrum.

Vad problem många ser..det är väl bara att börja ?!

Jag skulle inte släppa ut mina hästar i en hage som vad det verkar? består helt av ogenomtränglig sly.
För stor skaderisk, enlig mig.

Och sedan förklarade jag bara varför så många faktiskt röjer med högstubb och att det inte är särskilt smart att släppa hästar i en hage med dito- för hög skaderisk.

TS

Stubbar tar rätt många år innan de ruttnar ner, och just den diametern du har är kanske stubbar som man inte vill ska sticka upp.Vi har tagit en motorsåg med sämre kedja, oundvikligt vid sågning till lågstubb att det inte blir skador på den.

Jag skulle inte släppa ut mina hästar i en hage som vad det verkar? består helt av ogenomtränglig sly.
För stor skaderisk, enlig mig.

Och sedan förklarade jag bara varför så många faktiskt röjer med högstubb och att det inte är särskilt smart att släppa hästar i en hage med dito- för hög skaderisk.

TS

Stubbar tar rätt många år innan de ruttnar ner, och just den diametern du har är kanske stubbar som man inte vill ska sticka upp.Vi har tagit en motorsåg med sämre kedja, oundvikligt vid sågning till lågstubb att det inte blir skador på den.

Tack för svar, jo det är helt otänkbart att släppa hästarna där som det ser ut, de tar sig inte ens igenom buskaget som består av tunna träd som är flera meter höga, jag kan själv knappt gå där som det är nu, och det är småstubben som blir när jag röjer som jag funderar på hur man får bort...det är ju ingen brådska eftersom jag har bra hagar, men det är ju bra att ha fler att växla mellan. Jag får gå med röjsågen först och sen finslipa med motorsågen helt enkelt och sen hålla efter...tills stubbsnuttarna ruttnar...vilket som sagt kommer ta år, antar jag. Någon som har tips på hur man kan skynda på den processen lite?

Om du inte har bråttom så är det faktiskt effektivt att ringbarka de största träden och de grövsta slyna.

Det är jobbigt men fördelen är att trädet dör och så även dess skott.Om du röjer allt på en gång kommer det tusenfalt med rotskott som växer upp och det drar med sig mer röjning, ja, du förstår.

Man tar en kniv, skär av bark + den delen innanför där trädet har sina transportbanor, ca 10 cm på stammen.Låter träd o sly stå tills det är dött.Sågar sedan ner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka