Behöver lite tips angående fodervärdsantal.

V

vendelay

Godmorgon!
Det är så att jag ska lämna ut min häst på foder från och med nu, fram till sommaren.
Det är så att tjejen som jag har fastnat för ville att jag skulle betala boxplats och foder. Och det går jag med på då detta verkligen känns helt toppen! Vi tänker likadant om hästar och ridningen.
Vi har kommit överens om att jag betalar boxplats+foder, och hon resten. Alltså betalar hon försäkringen, lektioner, skoning etc. etc.
Hur går det till när fodervärden ska betala försäkringen?
Har ingen erfarenhet utav att låna ut hästen sen innan, men nu ska det ju göras. :crazy:

Skulle vara glad för lite tips med vad man ska tänka på och sådär när man ska lämna bort sin häst. :)

Mvh Anna

Varför ska du stå för box och foder om du lämnar bort hästen?

Enklast är att hon betalar en summa som motsvarar kostnaden för försäkringen till dig, så att du har kvar den i ditt namn och vet att den blir betald.

Sen finns de färdiga kontrakt i ridsportbutikerna.

Skriv fodervärdskontrakt och var jättenoga med att få med ALLTING! Låt försäkringen stå kvar på dig, så att hon får ge dig pengar när fakturorna kommer, så att du är helt säker på att försäkringen blir betald. Skriv även en lista på alla grejer som du skickar med hästen, och underteckna den (både du och fodervärden). Jag har använt Ridsports fodervärdskontrakt, dom går att köpa i ridsportbutiker.

Jag håller med de övriga, varför ska du stå för box + foder.
Jag tycker inte du ska stå för några andra kostnader än försäkringen....
Jag har en på fodervärd, har haft honom i 1 1/2 år nu. Och jag står för alla
konstnader, förutom försäkringen, som hon betalar.
Han är ju som min, och då tycker jag att det är jag som ska stå
för alla andra kostnader. Vi skrev in i kontraktet vad vi inte
får göra med honom. Och hon stog för transporten ner hit, och vi står för transporten
hem, om och när vi lämnar tillbaka honom. Vilket inte är aktuellt.
På denna sida så har dom kontrakt och mycket annat att läsa

http://www.hastlitteratur.se/

Hoppas att det kommer gå bra för dig, hästen och fodervärden....

Jo, det är så att jag står för box och foder,
(vi har nu kommit överens om att jag har kvar försäkringen och betalar den som vanligt, och drar av den summan varje månad ifrån box och foder kostnaden istället).
Jag känner att det är okej att jag betalar för att jag vet att dom kommer vidareutbilda honom. ( Det blir som om jag skulle lämna honom på tillridning någonstans). :)
Tack för länken till fodervärdsavtalen!
Mvh
Anna

p.s såg att jag skrivit fel på rubriken, det ska vara fodervärdsavtal :o :D

Saker som ofta kan strula till är: Fodervärden vill köpa hästen. O hästen har under tiden den varit hos foderväden ökat i värde. O att då ägaren vill ha mer för hästen när h*n länade iväg den. Alltså skriv in häsens nuvarande värde även om planen inte är att du ska sälja den. Man vet aldrig vad som händer.

En annan sak som kan skapa bråk är att helt plötsligt vill fodervärden ha betalt för den utbildning hästen får under fodervärds tiden.

En bestämd uppsägnings tid från båda parter t.ex tre månader så du inte helt plötsligt står med en häst i famnen o räkningar som ska betalas... Även om ni har ett slutdatum.

Hur ska ni göra med skador o veterinärvåd?? Låt säga att hästen skadar sig och o behöver behandling som sträcker sig längre än foredvärds tiden. Ska du eller hon då stå för kostnaderna. som kommer efter fodervärdstiden. Samma sak om det helt plötsligt under fodervärds tiden visas att hästen har en gammalskada som t.ex inte behandlats rätt eller som inte upptäckts. Som hästen fick under under tiden den var i din vård. Vem ska då stå för kostnaden.

När jag var fodervärd så hade vi så att olycksskador delar vi på kostnaden för. Men om det skulle vara så att jag betätt mig vårdslöst med hästen så skulle jag få ta kostnaden själv.

O vem ska ta beslutet om avlivning av hästen. Detta är en känslig fråga ur fodervärdens synvinkel. Låt säga att fodervärden ska ta alla veterinärkostnader. o hästen får en skada som kostar långt över vad försäkringen tar. en kostnad som du själv aldris skulle ta utan att då välja avlivning. Kan du då kräva hur mkt hon ska lägga ut. Så ett tak på hur mkt fodervärden ska behöva lägga ut för vådr av en skada är bra att ha. Det kan ju faktist vara så att ägaren slarvat med att betala försäkringen o då kan ju en veterinärrräkning skjuta i höjden på ingenting ju. (Nu inte sagt att du kommer att göra det)

Att ta en häst på foder eller att låna ut sin häst är ofta en svår balansgång. det finns många situationer som är svåra att förtutsäga. O även om du har en uppfattning o ett muntligt avtal med fodervärden hur man ska agera i sådana situationer så kan saker snabbt ändras om man kommer i en kostsam situation.

Du ska sätta dig ner. Tänka ut dom mest absurda o skrämmande situationer som överhuvudtaget är möjliga att komma i. Även att du troligtsvis inte kommer att göra det så om något oförutsägbart händer så e det väldigt skönt att ha allt klart.

Betala försäkringen själv! Jag skulle aldrig överlåta den på någon annan. Det är ju jätteviktigt att den blir betald ordentligt. Hörde om en tjej vars sambo skötte alla räkningar hemma. Han hade missat försäkringspremien och där stod hon utan försäkring den dagen hästen blev sjuk.

Byt, så du står för försäkringen och hon motsvarande kostnad för foder eller något annat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 861
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka