Behöver lite råd!

D

Darkstarlet

Hej Alla häst människor!

Jag behöver lite hjälp eller snarare mer tips och råd!

Det är såhär det finns en häst som jag vill köpa tillsammans med min svärmor!
hon har redan två hästar en nordsvensk och en shettis.

och nu vill vi ha en till ridhäst så man kan rida ut tillsammans

VI/JAG har lånat en häst nu sen i slutet på sommaren och han är en valack och han funkar jättebra med de andra hästarna! men då undrar jag lite vad ni tycker han är värd

Han är som sagt valack, en korsning mellan någon ponny och häst troligtvis men det är ingen som vet, han är istort sett helt okänd , man vet inte vad han är för ras , eller vilken stam han tillhör/kommer ifrån. De säger att han är över tio iaf det kan de se på tänderna och när de kollade detta vet jag inte . plus att han är triangelmärkt! annars en väldigt duktig och grundutbildad häst och väldigt snäll och lättlärd häst :) kan dock vara lite busig ibland men det är väl alla hästar!

Så säg vad ni tycker och anser!

tack!

Sv: Behöver lite råd!

Inte många kronor.. Korsning, okänd härstamning, i princip okänd ålder, triangelmärkt etc. Slaktpriset låter rimligt i mina öron.

Nej, förmodligen inte många kronor på dagens marknad, mer en symbolisk summa. Min häst är en valack av okänd härstamning, troligen en blandning med mycket arab, lite travare och möjligen något "halvblodigt". Inköpt från Danmark för fyra år sedan, födelseår satt till 2000 utifrån tänderna, kan vara något år yngre eller något år äldre. Grundutbildad, välriden, genomsnäll, lättlärd och oerhört trevlig men med lite dålig benställning bak, i övrigt frisk. Inte triangelmärkt. Köpte honom för 20 000 kr inkl utrustning för två år sedan, en struntsumma med tanke på vilken fantastiskt trevlig hobbyhäst han är. Är din häst ännu äldre, av totalt okänd ålder dessutom, och triangelmärkt skulle jag personligen tro att man inte får mer än absolut max 10 000 kr för honom i dagens läge.

Dock är det ju ägaren som avgör vad hästen ska kosta, inte vi på Bukefalos :) Så fråga där.

Jo givetvis så är det ägarna som bestämmer, jag ville bara ha lite råd om hur andra tycker och tänker om vad en sådan häst kan vara värd;)

Sen har jag en annan fråga utrustningen de köpte till honom sadel och träns kostade dem 8000:- då var sadlen speciellt utprovad för hästen.. sjunker sånt här i värde eller hur funkar det? de köpte den begagnad då och så..

Är han triangelmärkt så har väl ägaren fått ut pengar redan för hästen. Sen om han är t-märkt så kanske ni inte kan rida så mycket till slut. Som sagt slaktvärdet.

Beror lite på hur längesedan de köpte utrustningen, men en bra sadel som köptes begagnad sjunker oftast inte så snabbt i pris.

Jo sadlen ska vara gjord för honom säger de, men jag gillar den inte riktigt. Men de köpte den med hästen och vad jag kann minnas så har de nog haft sadlen i minst 7 år skulle jag tro.

Alltså han hade ju haft sadlen innan de fick honom. för de fick honom gratis de enda de behöve göra var att betala utrustningen som kostade dem 8000.

Priset för sadel beror ju på vad det är för sadel ... En äldre märkes kvalitets sadel som är välskött får man ju betala en del för. Sist jag letade sadel letade jag i i prisklassen 5000 - 10 000 kr och de jag hade hem och prova hade några år på nacken.

Sök på nätet över likadana sadlar som är till salu, så får du ett hum om värdet idag. Hästen bedömer jag inte värd mer än (som tidigare redan skrivit) slaktvärdet.

Men det är ju säljaren som bestämmer priset i slutändan ...

Jag kan tycka att hästen inklusive all utrustning är värd ca 10.000 kr. Jag hade inte betalat mer för den.
När det gäller sadeln. Exakt hur gammal är den, och när blev den omstoppad senast? Vad är det för märke?
Följer det med nå mer utrustning än sadel och träns? Täcken borstar etc?

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 503
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 450
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V