Behöver lite hjälp

Magzzan

Trådstartare
Det är så att jag har 8 katter, var av 6 är honor = blir många katter. Nu till problemet Jag kan få tag på 4 av honorna utan problem( med muta av burkmat) De andra 2 kommer jag inte nära. Tyvärr har redan mamma katt hunnit bli dräktig som tur var verkar inte de andra vara dräktiga. Jag vill ju självklart kastrera min katter man ska inte sätta fler katter till världen när det finns så många som inte har hem. Men hur ska jag göra med dem jag inte kan få tag på? Har till och med funderat på att låta en jägare få skjuta de 2 jag inte får tag på.
Men det vill jag ju inte egentligen då jagtycker om mina katter.
Så jag behöver hjälp med hur jag ska göra.

Vilket är det snällaste sättet att ta dö på nyfödda katt ungar? Till vet. eller ...

Sv: Behöver lite hjälp

Men hur kan det komma sig att du inte får tag på dina katter?

Om du tar de direkt när de kommer ut så är det bara att drämma till dem hårt mot en sten..

Det är ute katter,
Når vi flyttade in på gården fanns det redan en katt på gården som var mycket förvildad gick inte att komma nära. Hon fick ungar det är hennes avkommor vi har nu. Så det är inte jag som skaffat katterna de kom med gården=))

****raderat av moderator****

Vi får inte tipsa om olagliga metoder.

mandalaki/moderator

Senast ändrad av en moderator:

Citat ur DFS 2004:7 Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om avlivning av hundar, katter och vissa pälsdjur.

"3 § Avlivning av hundar och katter ska ske genom en överdos av narkosmedel, genom skjutning med ett vapen eller genom slag mot huvudet i enlighet med 4-6 §§."

"6 § Avlivning av hundvalpar och kattungar upp till åtta dagars ålder får utföras genom slag mot huvudet. Slaget ska utföras med sådan precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död.

Allmänna råd till 6 §
Djuret bör inte vara större än att det kan fattas med en hand, varefter djurets huvud med ett hårt, snärtigt slag slås mot ett fast förankrat, hårt föremål."

Visst går det att dränka kattungar, men det klassas förmodligen som djurplågeri.

Hela texten
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/webdav/site/dsm/shared/PDF_foreskrifter/DFS_2004_7_L24.pdf

Lena_B skrev:
"6 § Avlivning av hundvalpar och kattungar upp till åtta dagars ålder får utföras genom slag mot huvudet. Slaget ska utföras med sådan precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död.

Allmänna råd till 6 §
Djuret bör inte vara större än att det kan fattas med en hand, varefter djurets huvud med ett hårt, snärtigt slag slås mot ett fast förankrat, hårt föremål."

Står detta i djurskuddslagen?? :eek:

Gäller det bäbisar upp till 8 dagar också :confused:

Ja. Alla vuxna djur ska antingen skjutas (med kulvapen) eller avlivas av vet. Små ungar får man slå ihjäl, och det är antagligen det mest humana att göra det så fort de är födda. Vuxna djur får man inte slå ihjäl, och inga djur får man under några omständigheter dränka!

Men jag förstår inte hur man kommer på idén att SLÅ ihjäl sitt djur :confused:

Jag skulle aldrig för mitt liv klara av att ta en kattunge "med en hand, varefter djurets huvud med ett hårt, snärtigt slag slås mot ett fast förankrat, hårt föremål."

OM jag någonsin tvingas ta beslutet att avliva ett eller flera djur (vuxet eller unge) så skulle jag aldrig få för mig att göra det själv :eek:

Kan du inte fånga in dem med någon listig fälla, så att du får tag i alla katterna. Sen så får du fara till vet och sterlisera honorna och kastrera hannarna om du hade någon. Om de är gravida när de sterliseras så vet jag inte riktigt vad vet gör, men jag tror att han tar bort kattungarna då, en abort liksom, tror jag ?.

Jag skulle ha väldigt svårt för att ta bort kattungar.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
31
· Visningar
1 246
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
765
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 614
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
513
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025