behöver lite hjälp med boots

J

jessikatten

hej igen, undrade lite snabbt hur jag vet vad hästen ska ha för "gr" på sina boots.Det står ju tex.110gr men ja, jag förstår helt änkelt inte,det var billigare och enklare att beställa från nätet men problemet kom när jag inte visste vad han har för"gr". är det runt om hoven eller ? :P //jessica

Sv: behöver lite hjälp med boots

gr står för gram och talar om hur mycket bootsen väger, för övrigt har jag ingen aning om boots.

Haft island i 20 år och aldrig använt boots i nån större utsträcking, de jag har köpt har alltid lämnat skavsår eller blivit kvar i skogen...

okej, tack så jätte mycket men vad skulle hända om jag tog för tung ? ;P //jessica

110 gram är säkert inte för tungt för honom, men tänk på att boots inte ska användas varenda dag!

Om hästen trampar sig så kan man använda superlätta skyddsboots varje dag, men så fort du har en vikt på bootsen så manipulerar du hästens steg, och det blir jobbigt för den att använda de varje dag.

Max vikt på tävling är 300 gr per ben (inklusive vatten och lera som bootsen kan suga åt sig ;)) så 110 är inte speciellt mycket. Men som sagt, bootsen ska användas av en anledning, så använd de inte urskiljningslöst varenda dag utan att du vet varför du använder dem.

Freyr här på forumet har skrivit en jättebra guide till boots och bootsanvändning, men jag har glömt adressen. Någon annan som har adressen?

Kan vara bra att veta vad du ska använda bootsen till, att skaffa viktboots bara för att andra använder det om hästen egentligen inte behöver sånt är ju onödigt.
Behöver du skyddsboots rekommenderar jag gummibootsen som ligger helt runt hoven, eller med boots som kallas scalper, sen finns ju tex läderboots med klockor, bootsen kan få hästarna att gå annorlunda, ett par boots är bra för att länga steget & ett par för att få extra aktion.
110 gr är inte så farligt tungt, men kan vara nog så tungt för en travtaktig häst.

I storlek så brukar (iaf de jag testat på) ha strl S eller M.
M är ofta jättestor på många (fast de i affären tyckte att s funkar BARA på shettisar :mad:) Men hursom.

Vikt efter behov som sagt.

Jag rider ofta med skyddsboots på min kille just nu eftersom han håller på och träna upp sin trav och då han ännu är obalanserad och börjar ta större steg så kan han lätt slå sig, alltså har jag det enbart för skydd och när jag vet att jag skall trav eller passträna.

När man rider pass skall man ALLTID ha skyddboots för att skydda, balltramp är inget roligt...

6ouff69.jpg

såhär ser min lille pojke ut ;)

WOW vad han är överbyggd! Herrejisses! Kan han gå utan att stå på näsan?
Söt pojk : )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 894
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar