Behöver lite friska tankar, hur hade ni gjort?

Martina_m

Trådstartare
För att försöka dra det lite kort!

Jag studerar i Helsingborg, tar examen mitten av juni.

Har fått jobb i Malmö, och började jobba nu i veckan (får räkna in det som praktik som utbildningen avslutas med).

Och jag kommer från Ronneby där min häst och sambo (numer särbo) befinner sig. Även mina föräldrar och många vänner finns kvar där.

Hästen är utlånad på foder till sista maj.

Tanken är att bo kvar i Helsingborg under sommaren för att pendla till Malmö (tar ca 40 min enkel resa). (svårt att få boende i Malmö)

Har väldig hemlängtan till Ronneby, framför att till hästen (och så klart lite till sambon oxå ;)).

Så, HUR SKA JAG GÖRA MED HÄSTEN?

1. Ska jag flytta hästen till Helsingborg på bete? Har hittat ett jättebra. Men det är låååånga dagar (enligt mig iaf). Går hemifrån kl 6.55 till tåget och kommer hem 18.00 från jobbet. Kommer jag hinna med utan att köra slut på mig själv?
Och kommer jag åka hem till Ronneby och hälsa på om hästen är i Helsingborg? Nu är jag hemma i Ronneby nästan varje helg.

2. Ska jag låta hästen vara kvar i Ronneby på bete? Men jag har ingen som kan rida honom under sommaren. Och betet jag har, är med en annan häst som kommer vara igång under hela sommaren. Kommer min häst kunna vara själv kvar i hagen? Han är iof van att gå själv. Men kommer de bli så tajta att de inte vill skiljas från varandra? Och ska jag åka hem varje helg och rida? Men hästen kanske behöver bli riden mer än så?

3. har funderat på Malmö, att flytta hästen dit. Men eftersom jag inte har något boende där nere, så har jag röstat ner det så länge... Tar en månad i taget just nu känns det som...

Ska tilläggas:
  • Jag känner att jag måste ta chansen att ta det här jobbet, som har med min utbildning att göra.
  • Jag längtar något otroligt efter min häst! Och jag har köpt min häst för att JAG ska ta hand om honom, inte alla andra. Han har har varit ute på foder i nästan ett år nu, hos två olika fodervärdar. Innan dess var jag skadad i två omgångar och fick ha andra som tog hand om hästen då. Och jag är så trött på att alla andra ska ta hand om min häst. För det är inte lätt att hitta någon utan att behöva böna och be! Svårt att hitta någon som vill och är nöjd!

Håller på att bli tokig, ena stunden vet jag precis hur jag vill ha det, och andra stunden tycker jag precis tvärt om. Suck, vet varken ut eller in längre....

Så, hur hade ni tänkt? Och gjort?

Sv: Behöver lite friska tankar, hur hade ni gjort?

Jag hade flyttat hästen till Helsingborg. Sommarkvällarna är ju ljusa :) och vad ska du annars hitta på efter jobbet menar jag :p

Åka till Ronneby varje helg låter jobbigt, det slipper du ju om du flyttar hästen. Då kan särbon hälsa på dig i Helsingborg istället :)

Tack för ditt svar :)!

Just nu så lutar det ganska starkt åt att ha kvar honom i Ronneby.

Den stora anledningen är att OM jag flyttar honom till Helsingborg, så kommer jag förmodligen aldrig åka till Ronneby på helger. Och jag har som sagt stor hemlängtan.

Och Ronneby är väldigt härligt på sommaren! Massor av natur, och hav. Samtidigt som "folkskygga mig" slipper trängas bland massa okända människor bara för att man kanske vill tillbringa dagen utomhus.

Att åka till Ronneby varje helg, gör jag ju redan. Så det känns ändå ok. Även om jag hade önskat att det var en kortare resa hem.

Så känns det nu iaf. För en vecka sedan kände jag helt tvärt om :confused:
Suck, ååh. Om bara det där jobbet hade legat i närheten av Ronneby istället så hade det sparat mig många bekymmer! Men när man är nyutexad (eller ja, inte ens det är jag ju ännu...) så får man ändå vara ganska glad för att ha jobb.

Jag tyckerdu ska låta honom gå kvar i Ronneby över sommaren för att ge dig själv en chans att arbeta in dig på nya jobbet. Det är mycket när man börjar på nytt och det tar energi. Gå på bete är väl inte det sämsta för en häst. det hade varit värre på vintern när det är svårare till "självmotion".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar