Behöver jag ge något tillskott?

Lillsillen

Trådstartare
Hingst 7,5 mån (ej avvand än) behöver han något extra selen eller annat?
Jag har analyserat hö men på analysen framgår inte selenet.
Ger till detta endast Krafft Groov 125 för en bra foderstat.
Kommer inte ihåg hur mkt groov i kg jag ger men det är ca 1 liter.

Energi o protein, kalcium o fosfor har jag koll på, men behövs något annat tillskott? Hur är det med saltsten till såna här knattar? Han har ingen i dagsläget.
Tacksam för hjälp!

Sv: Behöver jag ge något tillskott?

Troligen så finns inte Selen med i grovfoderanalysen för att det helt enkelt inte finns något i fodret. Det är väldigt ovanligt att det finns selen i svensk odlat foder utan att det tillsätts.
Efter som du inte vet hur mycket kraftfoder han får så är det svårt att säga något. Men jag tror att han skulle behöva t ex Tocosel eller mineralfoder för att fylla upp behovet av selen.

Du kan prova att fylla i dina värden och mängder i ett foderstats program t ex Hippocampus och se vad som kan behöva kompletteras med.

Det finns för lite selen i svenska grovfoder för att det ska synas på analysen.
Du får helt enkelt slå in dina värden i ett foderstatsprogram för att kolla vad som saknas.
Vi hade inte saltsten upp tills fölen var 6 månader (gav mammorna separat) men nu har vi en saltsten i hagen. Har dock inte sett att de visat något som helst intresse.

ok, men jag ger bara utöver hö, krafft groov 125 ca 1 liter, vad det nu kan väga?
Jag har räknat foderstat på Smbrp, E, Ca o P så det jag egentligen funderade över var OM selenet i den mängd groov jag ger kan vara tillräckligt??
Vad är behovet av selen för en sån liten?

Och saltsten är alltså ok att sätta in nu :)

ok, men jag ger bara utöver hö, krafft groov 125 ca 1 liter, vad det nu kan väga?
Jag har räknat foderstat på Smbrp, E, Ca o P så det jag egentligen funderade över var OM selenet i den mängd groov jag ger kan vara tillräckligt??
Vad är behovet av selen för en sån liten?

Och saltsten är alltså ok att sätta in nu :)

0,5 kg Krafft groov 125 innehåller 0,2 mg selen
Fölets behov är ca 1 mg selen/dag (lite beroende på hur stor han beräknas bli)

De flesta mineralblandningar innehåller ca 1,5 mg selen per 100 g. Hippo Grow innehåller 3 mg per 100 g (= det räcker dubbelt så länge).

Lycka till med fölet!

Tack för info!
Jag behöver komplettera lite alltså.
Frågan är om jag ska ta Tocosel eller mineraler då...

Det beror ju på om det BARA är selen som skall ersättas eller om du vill ha tillskott på annat också ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer. Torrsubstans 84%...
Svar
1
· Visningar
786
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 279
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar