Behöver input. Bostadsfråga

Koltinna

Trådstartare
Jag och min dotter som är 19 månader bor nu i en stor 3:a (lägenhet) på 3:e våningen utan hiss. Det är super jobbigt att bära allt upp och ner för trappan och jag trivs inte direkt i lägenheten då den är för stor och är i dåligt skick. Jag håller på att spara pengar för att så småningom kunna köpa ett litet hus till oss, men lägenheten jag bor i nu är ganska dyr och kostar 5677 kr i månaden vilket inte ger så stort utrymme till att spara.

Jag har nu blivit erbjuden att få komma och titta på ett litet gårdshus, en 2:a på 45 kvm som består utav ett allrum som isåfall ska fungera som vardagsrum/kök/mitt sovrum, ett litet sovrum med dusch i ena hörnan (jag vet, jätte skumt!) och en toalett med tvättmaskin, torktumlare och i huset finns luftvärmepump. Kallhyran ligger på 3700:-

Skulle detta funka att bo såhär med ett barn, eller kommer jag ångra mig så fort jag flyttat in?

Sv: Behöver input. Bostadsfråga

Jag har inte barn, så jag vet egentligen inte hur man kan bo med barn...
Men själv skulle jag inte vilja ha mitt sovrum i samma rum som gästerna är, och jag skulle inte vilja ha matos där heller. Och dusch i sovrummet, borde inte det ge väldigt dålig luft och eventuellt mögel? Eller är duschen ett eget rum i rummet så att säga?

Det finns ingen möjlighet att hyra en lite mindre (och därmed billigare) lägenhet tills vidare så du snabbare kan spara ihop till husköp? Och då gärna längre ner, kanske finns på markplan med altan/uteplats till och med?

Jag hade inte velat sova i allrummet, varken med eller utan barn.

Och det var kallhyra, blir kanske lika dyrt som lägenheten ungefär.

Jag hade fortsatt kika vidare...

Tack för era svar! Det får en verkligen att tänka till. Och jag vet nog innerst inne att det inte är en bra idé, men börjar bli lite desperat!

Hur eller hur kommer jag att skaffa en 2:a, just för att jag inte behöver ha ett eget rum. Jag ska då göra en rumsdelare så att sängen blir lite mer privat.

Duschen är ett eget rum i rummet typ. Alltså med glasväggar och fläkt och ventilation, men vet inte om det skulle vara ett problem.

Huset är ganska nybyggt och fräscht för övrigt.

Jag har letat lägenhet i snart 1 år, och där jag bor är det stor bostadsbrist och lägenheterna är dyra. Jag betalar normalpris för min 3:a.

Fast 5600:- är väl inte sådär superdyrt för en trea ? Får du inte bostadsbidrag ? Hissen kan jag hålla med om, urjobbigt att släpa saker i en trappa :(. Egentligen borde du räkna litegranna på om du verkligen tjänar något på att byta ned dig. Tex min sambos syster bor i stor trea med sin son, hon funderade på byta till 2:a, men efter lite räknande kom hon fram till att: med treans hyra + bostadsbidrag så skulle det bli billigare att bo i trean, än att bo i en 2:a med lägre hyra eftersom hennes bostdsbidrag då minskade rejält.

Så räkna lite på det. Bor du hos allmännytttan eller privat ? En del allmännyttiga företag har ju internköer för sina hyresgäster. Ang dåligt skick, har du sagt åt värden att åtgärda bristerna ?

Senast ändrad:

Jag får nu bostadsbidrag på 1200 kr som beräknas på min nuvarande hyra alltså 5677:-, sen kollade jag upp hur mycket jag skulle få om jag flyttade till en lägenhet som kostadde 4500:- och då skulle jag få 1000:-. Så jag skulle ju spara in nästan 1000 kr om jag flyttade till mindre.

Och jag tycker att 5677:- i hyra är dyrt med tanke på att jag får ut 13000:- i månaden.

Problemen med lägenheten "ska" åtgärdas sa dom för ½ år sedan, så det är ingenting jag kommer att vänta på när jag endå inte kan bo på 3:e våningen.

Jag har försökt prata med hyresvärden om jag kan få byta, men hon sa till mig att göra intresseanmälningar när det kommer in något på hemsidan.

Ok, men lägg ut en egen annons då, fast det kanske du gjort ?

Du vet att, 2: or hamnar oftast i en gråzon (kanske till din lycka), menas att, det är jättetradigt att sitta i en 2: a och villja byta till större, för nästan inga vill ju byta ned sig. Så du kan ju ha ett guldläge eftersom du sitter på en trea och vill ha mindre. :)

Lycka till !

Jag har lagt ut 400 kr på annonser utan napp, så nu tänker jag inte slänga mer pengar på det :)

Ja jag såg många på blocket som ville byta, men jag vet inte om jag får byta bort denna!?
Jag mailade min hyresvärd nu och frågade igen om jag kunde få förtur när det kommer upp något ledigt, annars får jag väl fråga om jag får byta bort den.
Att det ska vara så svårt att hitta någonstans att bo!

Det gamla hederliga lappsystemet är ärligt talat det bästa...tro mig. Folk orkar inte plöja igenom massa nätannonser, det finns alldels för många sajter att välja mellan. Har läst otaliga gånger om folk som gett upp och kastat upp en lapp ute på stan istället...och fått napp direkt.

Klart du får byta, alla får byta sina lägenheter om de har godtagbara skäl, och ett utav dessa är att man vill sänka sin hyra. Så det är bara leta på, men det är tröstlöst ibland, för hälften av alla som säger sig vill byta, dom är bara ute efter att *kolla läget* och se om dom kan få ett slott eller paradvåning ;).

Det kanske finns någon hyresgäst som har samma värd som dig som tänker exakt likadant fast tvärtom: jag vill ha större...Kanske grannen längst ned är urless och vill ha större. Vem vet ? ;) Hände min fd chef en gång. Han ville ha större, grannen längst ned mindre. Fast det visste dom inte om förräns nån bara nämnde nåt i förbifarten...och på den vägen var det. Sätt upp lappar i området, nere på Ica mm mm. Ja, där folk går mest.

Senast ändrad:

Jag hade nog hellre satsat på en annan lägenhet med lägre hyra och bättre förutsättningar om jag var du. Utöver kallhyran på 3700 tillkommer ju uppvärmning, vatten och avlopp samt ev sophämtning så det blir kanske inte mycket billigare i slutändan?
För mig låter det förövrigt helt ok att ha en tvåa om man är ensam med ett barn, bara den har en förnuftig planlösning :)

Jag kan ju bara svara för mig själv. Bor ju på tredje våningen nu med sambo och son och vet hur fruktansvärt jobbigt det är med allt asande upp och ner och hit och dit. Vi trivs ju inet hundra heller i vår lägenhet, vilket inte gör det direkt enklare (nu flyttar vi ju snart så det är ju bra).
Vi har dock bott i en lägenhet innan vi fick barn, med just dusch i sovrummet. Precis som du beskriver en dusch i ett eget rum i rummet. Fungerade hur bra som helst. Också ganska nyrenoverat och fräscht. Konstigt upplägg, men inga större problem.
Just det där med att bo i en tvåa får du ta ställning till själv ;) Svårt att avgöra hur andra känner. Hade det bara varit jag och mitt barn så hade jag nog inte haft några större problem med det, OM det går att skärma av sängen från resten av området.
Lycka till i alla fall och hoppas ni hittar något annat snart =)

Angående 2:an
Behöver din dotter verklgen ett eget rum? Kan ni inte dela, så känns inte lägenheten så liten.

Lillan har alltid haft lättstörd sömn, oavsett hur man gör, men hon sover jätte bra nu när hon har ett eget rum. Och jag känner att jag också vill sova ifred för jag har också lättstörd sömn, och när vi sover tillsammans så bara knuffas vi och vänder och vrider oss och håller på. Med andra ord mår vi båda bäst av att sova i olika rum :)

Fast ni behöver väl inte dela säng bara för att ni delar rum?

Nej delat säng har vi inte gjort på det senaste året förutom när hon har varit sjuk. Men delat rum gjorde vi tills hos blev 10 månader, och det var ingen höjdare för någon av oss

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 468
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar