Behöver hjälp

JustInCase

Trådstartare
Min häst började för ungefär 2 månader sedan äta sitt bajs. Från början åt hon nästan allt och det fanns nästan inget att mocka ut ur boxen på morgonen. Jag sökte här på Bukefalos och hittade att det berodde på att de får för lite protein. Jag gjorde en foderstatsuträkning och har nu följt den ett tag och till en början blev det bättre, men nu har det blivit sämre igen.
Kan någon hjälpa mig med vad jag ska göra. Har haft hästen sedan -01 och hon har inte gjort så här tidigare.

Vi har två sorters hö:
Hö 1: 34 sm protein, 7,6 MJ, 3,0 kalcium, 1,0 fosfor och 0.6 magnesium
Hö 2: enda skillnaden är 58 sm protein i övrigt likvärdigt med det andra.

Hon får 4 kg av Hö 1 och 4 kg av hö 2, Total 8 kg hö/dag.
1 kg Hippo Bas
0,3 kg betfor
50 gram Steel Joint

och sedan förra veckan har vi lagt till 0,5 kg lucern.

Tänkte öka Hippo till 2kg när hon är mer igång, har gått lite lugnt och är under igångsättning.

Hon är lagom i hull.

Hon väger ca 600kg och arbetar inte jättehårt, men går 1 pass/dag.
Har jag glömt något? Fattar inte vad som är fel.
Har ni några tips/idéer?

Sv: Behöver hjälp

Har inte kollat upp ang häst, men när hundar äter skit så är det B-vitamin brist vanligtvis.
Det kan vara liknande för hästar.....
& glöm inte att även om alla värden är bra på foder analys & du eventuellt ger vitaminer,
så kan djur & människor ibland inte ta upp det rätt i kroppen så en brist kan ändå uppkomma.

Ex. Magnesiumbrist (för muskler,nerver,mycket svettande m m behövs mer vid ev. skada/sjukdom t ex)är väldigt vanligt numer
& exempelvis för mycket av en B-vitamin kan slå ut en annan sorts B-vitamin.

För att ta reda på sådana saker kan man göra vissa men tyvärr dyra prover via veterinär,
men ett tips är Håranalys...många fnyser åt detta men jag fick tipset av min veterinär
& jag har gjort det på alla hästarna i stallet 4 (1 egen) & hela min familj mycket intressant.
(det finns mycket i ett strå - ex. tas sådana prov för att kolla upp droger på människor & DNA m m)

Bra är det att försöka hitta foder & vitam. & Min. som är naturliga utan tillsatser dessa ger bäst resultat.

Att en häst har väldigt tråkigt....kan kanske leda till ett sånt beteende????....men du ger ju en bra mängd Grovfoder,
men vissa hästar behöver mer stimulans än andra.........
lägga till mer Grov & ge mindre kraft (men inte glömma Vitam&min.)är en variant eller lägga till 1-2 kg fint halm. Lycka till // Mi

kan du inte ge mer grovfoder? 8 kg är inte mycket för en häst på 600 kg, börja med 12 kg, vet inte exakt vad hästen kan ha för brist men hur har hästens foderstat sett ut förra året då den inte åt sin egen träck?

skulle absolut ge mer grovfoder, 8 kg är ju nästan ingenting för en 600 kg häst, kan ju vara så att din häst känner behov av att tugga och äter upp bajset då ?? Har aldrig hört om det förut, har hört att det brukar tyda på vitaminbrist lr liknande... Men prova att ge typ 12 kg hö och se om det blir skillnad.

Tror att hästen skulle rulla fram om jag gav den 12 kg. :) jag brukar inte vara "snål" med grovfoder.

Förra året hade vi eget stall och då åt hästarna hösilage och fick bara betfor utöver det.

Hon är den enda hästen som jag inte kunde ha fri tillgång på grovfoder då hon blev väldigt tjock. De andra hästarna har haft i stort sett fri tillgång på grovfoder. Hon fick 9 kg när jag flyttade hit, men tyckte bara att hon blev bukig av höet och sedan började revbenen att synas. Nu ser hon bra ut i hullet igen. Om jag höjer höet igen blir energin alldeles för hög jämfört med resten och det var brist på nästan allt.
Finns inte möjlighet att byta tillbaka till hösilage och jag har mycket svårt att köpa halm då vi inte har någon förvaringsplats åt den. Har tänkt på det tidigare.

8 kg är ju ingenting så det finns stor risk att det beror på det.
Det kan ju vara vitaminbrist, uttråkighet, stressmage (pga för lite tuggtid!).

Får hästen för lite mat utvecklar de gärna ovanor. Vissa börjar väva, andra boxvandra och endel äter upp sitt bajs (eller ströet).

Att hästen skulle bli bukig av ett kg extra tycker jag låter konstigt. Provade du att tillsätta lite lucern?
Kvoten kan ju ha blivit lite lustig så den fick i sig för lite protein.

Sen tycker jag Inte du ska höja kraftfodret om du inte vill höja grovfodret. :crazy:
Din grovfodergiva är lagom för en ponny.

du kan inte få tag i något hö med lägre energi? kanske inte så lätt med årets skördar iförsej...
Du kan ju alltid ringa en veterinär och höra vad h*n tycker.

När en vuxen häst ägnar sig åt bajsätning, så brukar man tillskriva det som näringsbrist. De enda brister man sett vid koprofagi hos vuxna hästar är protein och fiberbrist. Så efersom du ger så liten giva grovfoder till sådan stor häst, så skulle jag starkt tippa på fiberbrist, och troligtvis proteinbrist. Höj grovfodergivan.

Om du ökar givan av det bättre höt (nr 2) som har en kvot på 7,6 är borde hästen inte bli bukigare, bara gladare :) Om du ökar grovfodret kan du antagligen skippa kraftfodret och sänka din foderkostnad :idea:
Om du inte har mer av det höt får du helt enkelt öka givan av det andra och lägga på något proteinfoder, tex soja eller Kraft protein för att kompensera den låga proteinnivån.
Om du vill förlänga ättiden ännu mera så kan du kanske ge natthöt i hönät, tar lite längte tid att äta, men framför allt, öka givan grovfoder!

Bukighet och ser revbenen - det brukar tyda på att de behöver mer! enligt min erfarenhet. Bukighet blandas alltför ofta ihop med att hästen är tjock. Bukighet är inte tjockhet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
9 301
Senast: Newbee
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025