behöver hjälp...!!!

zazza girl

Trådstartare
ha en 3 åring som jag måste hitta på något med , just nu så gå han bara i hagen och slappa .
tänkte rida in han nu i sommar men väntar till nästa i stället..
så vad kan jag hitta på med han ...

kan jag longera han två gånger i veckan ?? typ måndag och torsdag och en av gångerna med typ halsförlängare och den andra gången fri från hjälper..???

så snälla kom med tips..!!!!;) :bump: :bump:

Sv: behöver hjälp...!!!

Longering sliter ganska mycket på dom. Tömkör istället, det kommmer du få igen när du börjar rida honom:bump:

Som ovanstående talare sa Tömkörning är betydligt mindre slitsamt & mycket mer konstruktivt och uppbyggande.

utöver det annat arbete för hand, stanna, skritta, trava, flytta fram del, bakdel, rygga, kan du röra hästen överallt utan att den reagerar? kan du göra det samma med en svart sopsäck? skrämsel övningar, gå på blå presenningar, sätta fötterna i däck, NHs seven games, utsätta hästen i lagom takt för trafik så som bilar/traktorer, stå i transport & när den är trygg där ut och åka, introducera cavaletti, ut i naturen och promenera, sadel och träns vana? köra in så smått? osv.

absolut viktigaste, glöm inte vilorna. Både dom kortare och dom längre så att hästen får tid att processera tänka och mogna i sin uppgift.

oki.. jag tömkörde han mycket förut och han e inkörd och halft inriden gå att skritta och trava på han utan problem...

jo han kan typ allt , e inte rädd för något , och bli han rädd så kolla han på det i några minuter och sen är det lugnt...
han är väldigt lätt lärd och arbetsvillig...

oh! det är alltid så kul med en outbildad häst! :D
jag tycker att du ska köra NH (naturalhorsemanship) med honom! det är jätte kul och hästen kommer älska dig!
och at sedan börja rida blir ju helt underbart när hästen litar på dig i ALLA lägen! :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur