Behöver hjälp!

nyponros

Trådstartare
Håller på att planera garderoben till kommande pålle, och har fått ihop det mesta, änsålänge håller budgeten sig där den ska;)

Det är det här med täcken som är kruxigast, då jag vill ha bra kvalitet men har inte en chans att ha råd med en komplett rambogarderob tex:p

Så nu får ni hjälpa mig med garderoben!
Så jag har tänkt köpa:

Utetäcken:
HW Amigo turnout heavy (350gr)
HW Amigo turnout Lite (ofodrat)

Eventplus undercover m halvhals(ofodrat)
220+-fyllningen till det

Event basic vintertäcke m combohals (300 gr)

Event plus undercover halstäcke, går att använda på alla täcken med knäppanordning.

Stalltäcken:
HW Amigo insulator stable(300gr)
+ två fleecetäcken

Transport:
HW Amigo Jersey cooler(sommar)
och sen amigos transportskydd till det.

Ridtäcke:
HW Rambo newmarket competition fleece
sen har jag ett ländtäcke som är vattentåligt också.

Vad tror ni om det här?
Skrev ju en tråd förut om hur man hittar prisvärd utrustning, och jag har försökt så gott det går här:p
För horseware ska ju vara bra?
Har inte haft ngt därifrån förut...
Är Amigo mkt sämre än de dyrare modellerna?
ngn som har Amigo?

Och hur är eventtäckena?
Tänkte att eftersom eventtäcket är ofodrat kan man använda det både som regntäcke och som mellantjockt vintertäcke tillsammans med 220+fyllningen.

Tror ni det här räcker som komplett garderob åt häst som är klippt vintertid?
Ngra andra märken jag ska kika på?
Kom gärna med åsikter eller erfarenheter kring det jag skrivit upp:bow:

Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp!

Amigo täckena är super! Har tre innetäcken och har provat ett ute och alla ligger verkligen super! Om jag vore du skulle jag nog satsa på fler såna än på Event, har inga själv men har sett dem på andra och de har suttit riktigt riktigt uselt, strypgrepp i halsen vid intag. Annars har ju Shires ganska billiga täcken, har ett sånt och det har varit jättebra! Hållt bra i regn och suttit bra.

Skippa kanske transport- och ridtäckerna så länge, det kan du ju köpa sen när du behöver dem. Fleecetäcken duger till det mesta! ;)

Vad skoj att du gillar Amigo:)

Skulle ju kunna köpa ett turnout 200g också för att få det mellantjocka... men då behöver jag ett till ofodrat regntäcke, jag tyckte det var så bra att man kunde få liksom 2 täcken i ett hos event.
Synd att de hade dålig passform... var det också ngn av halvhalsmodellerna?

hmm.. får kika på shires och se om jag hittar ngt som gör att jag ångrar mig:p

Neej, ridtäcket har jag varit kär hur länge som helst nu, jag måååste bara ha det:D :love:

HWAGAC6N_ptn.jpg
:love:

Och transporttäcket matchar transportskydden, ska dessutom ha matchade grimma och grimskaft så det går INTE för sig att skippa det heller:D

men behöver du verkligen så många utetäcken?

Jag skulle nöja mig med följande utetäcken ;
ett ofodrat regntäcke
ett fodrat regntäcke
ett vintertäcke
o ev ett tjockare vintertäcke m hals (men du bor ju i sydväst sverige så risken för -30 tror jag inte är så stor nu i vinter iaf. du kan ju ha tjockare stalltäcke under isf om du tkr hästen fryser)

förresten så har jag både Horseware Amigo Stalltäcke o Jersey Cooler + transportskydd. är supernöjd m allt. bra passform o inget att klaga på!

matchande.jpg

Ja, det skulle ju kunna ha räckt med ett av varje... det hade plånboken gillat också;)

Men vi har så dåliga torkmöjligheter i stallet, så jag behöver verkligen ha två av varje för att alltid ha ett torrt att ta på på morgonen.

Åhh, där är det ju:love:

jag är verkligen kär i det setet!
Hur är täcken i materialet?
Det är tunnt väl?

Gäller bara att bestämma färg också, det är hur svårt som helst!:p

ja det är väldigt tunnt, eller ja som ett tunnt fleecetäcke typ. men det andas superbra.

ja färger är ju svårt, men brunt o marinblått passar ju till de flesta. vad blir det för färg på hästen?

Det blir en skimmel.
Har provridit ett sto, som jag är kär i, men ska provrida en pålle till i helgen "bara för att" liksom.
Och han är också skimmel:p
Stoet är flugskimmel och valacken avblekbar, nästan helt vit.

Jag blir lite puttinuttig och vill ha de rosa grejerna om det blir stoet, men jag vet inte om jag kanske kommer tröttna på att vara rosa...hmm:p

Tycker det gråa är snyggt, men det kanske inte passar på en fluga?

Men kan du inte skippa att köpa vintertäcket o ha dubbla och en hals kanske när det är kallt? :idea:
De fleecetäckena är verkligen underbara :love: Så mjuka och tjocka, vilken färg ska du välja?

Kom på att Amigo också har ett Summer turnout regntäcke som är lite billigare, skulle inte det kunna vara ngt?

Jag hade nog valt samma färg som Peplis, den rosa är fin men man vill ju se hyfsat seriös ut också...

Vilket vintertäcke ska jag skippa och vilka ska jag ha dubbla?:o Lite trög såhär på natten;)

Och vilka fleecetäcken är underbara?
menar du transporttäcket eller ridtäcket?
De fleecetäcken jag skrev upp som stalltäcken är inte HW.

Ska absolut kolla in regntäcket,tack:)

Usch,jag vet inte vilken färg jag ska välja... tycker om alla. Den blåa blir mest stilrent, men den gråa är läcker tycker jag.. likaså den bruna.

Haha, ja jag kanske blir tagen för en ponnyryttare som åkt fel om jag kommer med rosa grejer:D
Men jag tror jag har karaktär nog att stå för färgen med stil;)
Iaf ett tag:angel:

Men om du bara köper ett 200g Amigo, så behöver du egentligen inte ett tjockt Amigo. Då kan du ha 200g ute + 300g innetäcke under! :idea:

O jag menade ländtäcket. Det är underbart! :love:

Jaa..det har du ju rätt i:idea:
Men då blir det så himla tjockt...
Haha, jag är kräsen!

Åhh, är det ridtäcket som är så underbart?:love:
Jag har gått och trånat efter det hur länge som helst, nu längtar jag ännu mer tills det kommer:D
Ska ha ett rött/gult/svart!
Men hur är de i storlekarna?

Nej då det blir inte för varmt :) Mina går med 300g inne + 200g halvhals ute när det är några minus och är det många minus har de 300g inne + 400g med helhals ute, de har aldrig varit för varma! Täckena andas ju och om du tänkte ha klippt så blir det ju inte så mycket värme därifrån...
Ingen aning om hur ländtäckena är i stl...

Jag har haft två eventtäcken och de satt bra på in häst och höll de fem åren jag hade hästen iaf ...och han var inte snäll mot sina *kläder*

förresten så har jag både Horseware Amigo Stalltäcke o Jersey Cooler + transportskydd. är supernöjd m allt. bra passform o inget att klaga på!

matchande.jpg

Jag måste få klaga på amigos (som för övrigt brukar ha kanongrejer) transportskydd. Är inte förstärkta där de behövs och ganska mesiga kardborreknäppen. Finns betydligt bättre och mer prisvärda transportskydd! (Om man nödvändigtvis inte behöver matcha då vill säga!):)

dom är förstärkta på insidan, ok att tex Mark Todd är bättre, men min häst står still när hon åker.. o jag har haft/sett/testat många olika transportskydd. o Mark Todd kan strimlas dom med ganska så enkelt måste ag säga.
.. mesig kardborre? för att den är ljusblå eller? för jag kan knappt få upp kardborren när dom är nytvättade.

dom är förstärkta på insidan, ok att tex Mark Todd är bättre, men min häst står still när hon åker.. o jag har haft/sett/testat många olika transportskydd. o Mark Todd kan strimlas dom med ganska så enkelt måste ag säga.
.. mesig kardborre? för att den är ljusblå eller? för jag kan knappt få upp kardborren när dom är nytvättade.

Haha, nä, inte för att de är ljusblå, utanför att de flärparna som man fäster med är så tunna. Jag gillar varianter som har stoppade flärpar så de blir lite stadigare. Hoppas du förstår vad jag menar! Lättare att knäppa fast när man åker mycket ensam.

Men smaken är olika såklart! var bara tvungen att nämna det så att folk som går i köpartankar har det i åtanke!:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka