Behöver hjälp!

Sv: Behöver hjälp!

Hästar struntar i hur många gram dom har i sina täcken - de har en komfortzon på 20 grader.
Dom som gör hästtäcken vill såklart få oss att tro nåt annat.

Åh vad lättad jag blir när du skriver så!:D
Hoppas just mina exemplar är sådär bra också;)

Men man lär ju sig tillslut vilka gram just ens egen häst behöver vid olika grader för att ha lagom temperatur, iaf jag känner på min häst nästan dagligen för att känna så han inte är för varm/kall (ja min förra då, men kommer ju göra med nya oxå)

Jag tycker de ser väldigt fina ut till det priset, vart faktiskt förvånad över att de var så billiga:p

Hoppas jag blir nöjd med dom iallafall!

Ja, det är klart. Vi har flera sånna också, går inte att rida på dem på en vecka om de gått utan täcke en dag! :crazy:

Du behöver inte hålla på att byta när temperaturen växlar. En häst är en häst är en häst. Komfortzonen är fortfarande 20 grader även om hästars NKT (nedre kritiska tempeeratur) växlar.

F ö är det effektivare att ge hästen mat än att sätta på ett täcke. Och det ger bara 10 % mer värme att sätta på ett extra täcke.

Senast ändrad:

Ja, det är klart. Vi har flera sånna också, går inte att rida på dem på en vecka om de gått utan täcke en dag! :crazy:

Om det ligger runt nollan och min går med 300 gr utan flecce under så är hon jättespänd att rida på t.ex... Har hon däremot samma täcke med flecce under och står med värmdyna på ryggen 30 min innan är hon betydligt trevligare :)

Amigotäckena är bra! Jag hade själv Amigo regntäcke med hals över ett innetäcke på vintern, som budgetalternativ då jag hade ny häst.

De sitter rel bra och har aldrig blivit blöta igenom(har iof inget av mina täcken någonsin blivit då jag impregnerar alla själv också för säkerhetsskull).

Vad bra det låter!
Skulle också vilja ha en hals, får se om budgeten räcker till för det...

När du impregnerar, gör du det innan första användningen då eller efter ett antal tvättar?
Använder du ngt särskilt impregneringsmedel?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka