Behöver hjälp!!

T

team

Jag rider ett sto som är runt 15-16 år, blandras mellan Halvblod och Connemara.
Varje gång jag rider ut eller rider i paddocken på väg hem, så blir min häst helt allmänt dum i huvudet, jag vet inte vad som händer med henne, jag får ingen kontroll över henne. Det har hänt flera gånger att bilar har fått stanna för att hon har stannat mitt i vägen och börjat stegra och dampa sönder. Inget hjälper, jag måste varenda gång hoppa av och smacka på henne tills hon lyssnar, då kan jag få in henne till en äng eller något. Där lugnar hon ned sig, men den börjar hon igen, men sen när vi nästan är hemma, då är hon fullt normal igen.

Jag förstår verkligen inte vad som händer med henne, jag har fått hjälp men inget verkar fungera. Så jag undrar ifall någon av er vet jag jag ska göra..

Oerhört tacksam för svar!

Sv: Behöver hjälp!!

Hästen kanske är rädd för något där, vill komma undan något?
Du sa att hon brukade ställa sig och stegra mitt i vägen, låter inte så jätte normalt ifall jag får säga det själv, har du verkligen testat allt? kontakta någon kunnig person som kan hjälpa dig.
Det enda jag kan ge som tips är att ta det lugnt på den platsen, känner hon att du blir stressad så fortsätter hon, så var lugn och tänk positivt att nu ska vi gå här ifrån, sen glöm inte att prata med henne och beröm henne när hon är duktig och lyssnar :)
Det var mina tips, lycka till tjejen!

Det verkar som att hon antingen är väldigt rädd för något, har ont någonstans eller helt enkelt är ute efter att sätta dig på prov. Vad det än är så finns det en anledning, och den är inte att hästen är dum i huvudet eller dampar sönder.

Det verkar som att hon antingen är väldigt rädd för något, har ont någonstans eller helt enkelt är ute efter att sätta dig på prov. Vad det än är så finns det en anledning, och den är inte att hästen är dum i huvudet eller dampar sönder.

Men alltså hon är inte rädd för något, hon har inte ont..kollar igenom varje gång i stallet, ägaren har själv sagt att det inte är något sådant. Det kanske är helt och hållet att hon inte vill gå där, den här hästen har jag ridit väldigt länge, så det är inget med att hon testar mig längre. Hästen är väldigt speciell och har alltid varit det, hon kan få för sig att göra detta med alla som rider henne, men det är bara att jag vill få några tips och kanske att någon vet varför hon gör som hon gör.

Jag rider ett sto som är runt 15-16 år, blandras mellan Halvblod och Connemara.
Varje gång jag rider ut eller rider i paddocken på väg hem, så blir min häst helt allmänt dum i huvudet, jag vet inte vad som händer med henne, jag får ingen kontroll över henne. Det har hänt flera gånger att bilar har fått stanna för att hon har stannat mitt i vägen och börjat stegra och dampa sönder. Inget hjälper, jag måste varenda gång hoppa av och smacka på henne tills hon lyssnar, då kan jag få in henne till en äng eller något. Där lugnar hon ned sig, men den börjar hon igen, men sen när vi nästan är hemma, då är hon fullt normal igen.

Jag förstår verkligen inte vad som händer med henne, jag har fått hjälp men inget verkar fungera. Så jag undrar ifall någon av er vet jag jag ska göra..

Oerhört tacksam för svar!

Vadå "dum i huvudet"? Du skriver väldigt lite om hästen, vad den gör, och hur du agerar när den stressar upp sig. Du har "fått hjälp" - vad innebar den hjälpen?

En häst är inte "dum i huvudet". :mad: Den reagerar på någonting, och det är upp till dig att hitta orsaken. Vill du ha hjälp så berätta mer om vad som händer, när det händer, och vad du gör.

Jag sa att jag kollade igenom hästen, efter skador vid benen/hovarna. Jag har alrdig sagt att jag var veterinär du :)
Ingen av er känner hästen. Den här hästen blir dum i huvudet när den håller på så, den tänker inte på något annat, lyssnar inte på något, hon har alltid gjort så inte bara med mig. Jag har en vän som hjälper mig, så behöver nog inte eran hjälp.
Tack endån!

Då behöver du ju inte fråga här. När folk säger att en häst är dum i huvudet tycker jag det bevisar brist på kunskap och vilja att lösa ett problem.

Jag retade mig också mycket på ordvalet. Men det kanske helt enkelt var oövertänkt från TS sida.

Hoppas det går bra med hästen, och att det inte är något fel på den!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Cs218
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama