Behöver hjälp & tips med igångsättning.

A

amandahellstrom

Har nu haft min nya häst i två veckor. Han är tjock och omkusklad.;)

Har börjat att skritta ut, och skritta på volten.
PÅ volten gör jag mycket övningar med vikten osv. Han är jätteduktig.
Ute klättrar jag i 10-15 min, och han blir dödstrött av en vanlig kort skogsrunda .
Jag longerar också, men sist när han skulle trava i högervarvet så började han halta lite. Tror han sträckte sig. Det gick över redan nästa dag.
Men nu är det så, att både han och jag tycker det är skittrist att bara skritta runt på volten, även med alla små "tänk" övningar. Men jag är osäker om han pallar trav med ryttare, eftersom han sträkte sig utan?
Snälla kan jag få lite tips om uppvärmningar på volten, hur mycket trav osv? Han är jättemjuk och fin och böjer sig på en gång i volter.
Ska börja tömköra, för jag rider inte ut själv på en relativt ny häst, och jag är ofta i stallet på fm när ingen annan är där.
Vågar jag använda halsförlängaren? Känner ju inte att han blir ordentliget uppvärmd?
Tips thank you :grin:

Sv: Behöver hjälp & tips med igångsättning.

Kan du inte vänta lite med att rida på volten och i stället använda naturen som ridhus nu i början? Skritta mycket på lång tygel, plocka ihop honom då och då, rid skänkelvikning fram och tillbaka över vägen, ställ honom åt båda hållen osv. Träna på halter och igångsättningar.
Lägg in korta travpass emellanåt som du ökar på efterhand. Kräv inte så mycket i början utan låt honom hitta en bra rytm och takt.
Klättra lite, rid "off-road", lägg in lite galopper då och då.
När han känns pigg och fräsh under era ridturer är det kanske dags att börja rida på banan igen. Och då har han nog så pass kondition att du kan kräva lite av honom.
Skynda långsamt och lycka till!!

Han kan inte skänkelvikning :P Men annars låter det absolut bra, förrutom det att jag inte vill rida ut själv. Försöker hitta en medryttare som vill träna dressyr, och som kan lära hästen. Eftersom jag själv inte tycker det är ett dugg kul med dressyr. Men skänkelvikning ska jag lära honom hur som helst nu då när jag fick tipset :)

Idag tänkte jag tömköra i skogen en kort stund, och när det är folk i stallet ska jag rida ut.

Jag ska gå mycket med honom ute så han lär sig omgivningen, då går det fortare att känna sig trygg när vi är ute själva och jag sitter på, både för honom och mig.

Det med galopp, han har inte muskler alls att samla ihop den, och om jag då ska galoppera ute, kommer han inte rusa då? Det gjorde min förra häst. Iof var han skithet, och det är inte nuvarande :P

Skönt att man inte är en stressig människa :) Och inte har något direkt "syfte" med honom, utan han är min bästis. Ska ta min första NH lektion nästa vecka, så då får jag lite tips av tränaren också. Men vill komma igång nu liksom :D

Senast ändrad av en moderator:

Hoppa över skänkelvikningen (helst helt och hållet) och rid öppna och sluta istället. Mycket bättre för hästen och bygger muskler som bara den ;)
Jag har nämnligen fått det förklarat för mig att skänkelvikning inte alls är bra för hästen, om man gör det förofta och förlänge då vill säga. Tyvärr kommer jag inte ihåg VARFÖR det var såhär men det finns det säkert någon kunnig människa här på buke som vet.

Lycka till :laugh:

Skänkelvikningen var bara ett litet tips på vad man kan göra på en skogsväg, håller med om att du kan strunta i det tills han kan lite mer och har lärt sig sidförande hjälper ordentligt.
Galoppen kan man lägga in i en uppförsbacke t ex, eller i slutet av en skogsväg, och bara ta några språng till att börja med. Öka på efterhand som du känner att det funkar.

När jag fick hem min foderhäst var hon grymt otränad, omusklad som sjutton (vet påpekade till och med detta vid besiktningen). Det jag tänkte extra mycket på var att inte kräva för mycket samt att variera träningen så mycket som möjligt. Jag hade inget särskilt träningsprogram, men med tanke på hur vi bor blir det mycket träning ute i skogen. Skritt i kuperad terräng är kanon för både hästens kropp och hjärna, min fick tänka till ordentligt var hon skulle sätta fötterna.

Det du gör nu är jättebra, fortsätt med det. Skritta den nya hästen, rid dina tänk-övningar, tömkör lite och promenera i skogen, och sen rida ut (lugnt) när du har sällskap, det är så rätt. Ge hästen tid att vänja sig vid sin omgivning och att vänja om sin kropp till din ridning, till ny utrustning och till nytt underlag. Två veckor är ingen tid, ge det kanske fyra-fem veckor till på samma sätt, det hade jag gjort. Du kommer att minimera risken för skador och samtidigt hinner ni lära känna varandra i lugn och ro.

Hade fler ridit in sig på nya hästar som du gör, hade klinikerna inte haft lika mycket att göra :bow:

Tack :D vad skönt det kändes att höra :) Igår var vi ute i skogen och gick "off-road" som jag fick tips om. I såndär mjuk mossa, över stock och sten, under stock och sten :P Men det tog 10 min och han var så trött, så då gick vi tillbaka och utövade krig mot flugor istället :)

Instämmer med övriga. Skritta mycket, ta det lugn och var lyhörd för din häst och hans förutsättningar. Tänk även på att lägga in vilodagar så han hinner återhämta sig. Tycker du jobbar på bra redan, fortsätt så!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har rätt precis satt igång mitt fyraåriga sto lite mer seriöst nu efter det långa sommarbetet. Hon fick vila helt i ungefär 1...
Svar
4
· Visningar
1 551
Senast: Joelina
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 000
Senast: Vogue
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 443
Senast: Maaddeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar