Behöver hjälp och tips!

IrpaSnirpa

Trådstartare
Hej!

Har ett islandssto med rätt ok gångarter (mer än ok när hon är tränad) Men jag älskar hennes trav och tror väldigt mycket på den, i hagen är hon grymt flott när hon rör sig själv, samma sak när hon longeras/tömkörs.

Problemet sitter hos mig, jag har sen många år ont i ryggen pga en spark, inget som egentligen hämmar mig, men jag spänner mig lätt i traven då det skumpar och jag är rädd för att det skall göra ont. Här kommer problemet för mig och hästen, jag kan omöjligt få henne att gå i form i traven, det går om jag sänker handen ordentligt, men på så sätt blir hon framtung istället och det är inget jag vill.

Sen saknas också den där gnistan hon har i ögonen i hagen, hon har börjat leva upp ordentligt nu igen efter ett missöde från min sida, gav henne helhavre vilket resulterade i att hon blev dåsig och tappade muskler (vet ej varför). Nu är hon sig själv igen och lite värre än det. Hästen i fråga har ett väldans humör och tycker hon skall bestämma det mesta, jag och hon kommer överens för det mesta, vi ger och tar båda två så att säga, andra har mer problem (nya ryttare).

Detta problemet finns även i hennes galopp, jag kan inte sitta till, hon har inte världens bästa galopp (5-gångare) men den duger mer än väl, fast hon blir lätt passaktig och drar iväg för mycket.. Saknar det där explosiva med, det explosiva har hon istället till 100 i tölten som jag upplever som klockren och mer därtill, trots hennes lilla storlek och bristande grymmehingstar i stamtavlan så har hon massvis att ge. Hon är 16 år och har vilat mycket under 4 år, rider i genomsnitt 4 dagar i veckan (skog och mark) under dessa år. nu rids hon 5-6 dagar i veckan och just nu bara lullridning för att bygga mer muskler, tanken är att jag skall börja träna henne lite mer nu nästa vecka.

Longering har jag testat, dessvärre är detta en häst som är ett typiskt sto, hon blir förbannand väldigt fort, ställer sig upp mot en, vägrar gå och är bara trotsig, detta gör hon när hon tröttnar eller tycker det blir för jobbigt. Kan göra samma sak med ryttare på sig. Eller helt sonika satsa på att kasta av en. Hon har inte ont någonstans så är det avklarat, hon är bara lat helt enkelt.

Rider med en bomlös sadel, vet ej märket.
Har lite frågor om det där med, har en zaldi isafold egentligen, men den sitter inte bra på henne då hon har en tjock och go mage samt dåligt med muskler (därav muskelbyggande i nuläget). Har fått låna den bomlösa av en tjej i stallet som aldrig använder den. Men jag upplever att jag får väldigt dåligt knäslut i den sadeln och har svårt att hitta rätt längd på min stigläder, antingen är de för korta, för långa eller så knasar sig knäslutet helt enkelt, knäslut är superviktigt på denna pållen då hon som jag sa lätt hittar på hyss för att slippa undan. (mindre kul när hon kastade av mig så jag tappade skon i ett dike och sedan drog iväg så jag glatt fick gå 200 meter med bara en sko i c.a 40 cm snö).

Så, vad jag behöver tips med är traven, hur får man till sitsen bra, bra travövningar, väcka upp hästen lite utan att hon drar iväg..

Tölt, bästa sättet att få hästen att jobba ordentligt bakifrån. undvika att bli framtung.

Muskler (vi klättrar varenda ridtur i stortsätt, har löshoppat lite (max: 80 cm), försöker travträna, men som sagt så går detta inte såååå bra..

Longering, hur gör ni med era pissemärrar som bara håller på att stoa sig?

Bilder på traven:

trav_02.JPG

Yrpson%20springer.JPG

Tjockisen%20kan%20springa%20fiiiiint!.JPG

Så, någon som kan hjälpa?

Sv: Behöver hjälp och tips!

Hej=)
Jag säger väl som alltid...jobba med mycket markarbete och akademsik ridkonst för att bygga upp rätt muskler och bärighet i henne. Om du spänner dig i traven har hon självklart svårt att hitta rätt form och balans, allt som är spänt är fel.... Det är därför enklare för dig att befästa trav formen från marken. Denna form kommer endast bakifrån och har inte mycket med tygeln att göra. Som du själv beskriver lägger hon sig på framdelen när du sänker händerna. Lär henne istället från marken att gå i en lång och låg form, där hon kommer upp i ryggen och länger överlinjen. När hon kan det, så kan du börja flytta över mer vikt till bakbenen genom att lära henne att träda in under sin tyngdpunkt. Detta arbete påbörjas lättast med hjälp av ett spö, som du kan visa henne med hur hon ska lyfta och placera bakbenet inunder sig. Det görs först stillastående och sedan i skritt. När hon kan det i skritt kan du föra över samma jobb i traven. Ha henne på en mycket liten volt, där du kan gå med och peta på inner bak varje gång hon ska lyfta det, så att hon verkligen sätter under sig det, och bär upp sig. I den här övningen ser man verkligen när hästen går rätt, hela ryggen lyfts och hästen börjar stöna och stånka, för det är jätte jobbigt! För försiktigt över det till ridandes och försök att låta henne sköta så mycket som möjligt själv, och slappna av så mycket du kan! MYCKET voltarbete och rakställning på volt, dvs lär henne att "spåra" på volten. Se till att du alltid har en insida och en utsida att jobba med, alltså ha henne alltid lite ställd och böjd åt något håll, annars kan du omöjligt påverka hennes samling.

Min Freyja var oxå hon en mycket bestämd dam, med många härliga sto egenskaper! Men jag jobbade väldigt mycket med horsemanship och på så sätt befäste jag min ledarroll och hon slutade att trotsa mig i longeringsarbetet. Nyckeln ligger att vara ständigt KONSEKVENT, låt aldrig Yrpa ha övertaget! Jag tycker bäst om löslongering, om du inte har tillgång till en rundkorall, så kan du enkelt göra en med stängsel. Då kan hon gå fritt och själv hålla balansen, utan att man drar i dem åt olika håll och skapar spänningar. Ibland kan du ha en repgrimma och ett rep om du vill kontrollera den långa och låga formen, håll försiktigt din hand lite lägre än hennes huvud och locka huvudet neråt. När hon går där du vill ha henne släpper du helt och berömmer. De förstår rätt snart vad man vill.

Tölt är en mycket krävande gångart för hästen, och om den rids rätt så är samlingsgraden lika hög som den i piaff. Därför krävs mycket muskler för att de ska kunna bära sig rätt. Även här är det akademiskt som gäller =) Mycket öppna och sluta, voltarbete, korta-länga stegen, samla-läng, skrittölt osv. Låt henne inte gå för högt i formen, utan var noga med att hon bär upp sig och att överlinjen är lång.

Angående sadeln, så tror jag inte att den bomlösa sadeln verkar bra. Har ridit i en liknande det du beskriver, och det är verkligen inte bra, rid hellre barbacka isåfall, det är inte bra om du spänner dig, då gör Yrpa det oxå! Isafold zaldi har jag svårt att tro passa henne. Den är väldigt smal i bomvidden, och jag tycker personligen att den är hemsk att rida i. Så nu ska jag vara hemsk och säga att du antagligen får satsa på en ny sadel, om det ska bli bättre...dyrt, jag vet, men klart värt det! Man märker sådan skillnad! Kan varmt rekomendera KenTaur Karí special/exlusive (Agersta).

Lycka till, och som sagt jag hjälper dig gärna någon gång, säg bara till, så kan vi se om det går att lösa=)
//Julia

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 905
Senast: Bee
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25