Behöver hjälp med galoppen!

A

arran2004

Hej!

Jo jag behöver lite tips om hur jag kan göra/tänka på för att min häst inte ska bli så stressad när hon ska gå över/fatta galopp.

Hästen är 6 år och är en tinker/fullblods korsning(så hon har en passion för just att få galoppera).

Hon är en väldigt cool häst annars att rida men så fort det handlar om att galoppera "tänder hon till på alla cylindrarna":) och blir alldeles till sig. När jag(inte hon) väl fått till fattningen sticker hon iväg som en raket för att sedan falla in i en behaglig och lugn galopp.

Jag har försökt att ha tålamod och försökt att galoppera/göra så många fattningar som möjligt med henne just för att det inte ska bli något speciellt. Men hon har fortfarande inte "taggat ner". Jag har även tränat för tränare och de har sagt detsamma att jag ska försöka att galoppera henne så mycket som möjligt och inte undvika det/göra det så speciellt.

Några tips eller funderingar?

Sv: Behöver hjälp med galoppen!

Har hon ordentligt med muskler osv?

Min nordsvensk hade förr lite svårt att fatta lugn galopp eftersom hon inte orkade bära sig ordentligt, det blev att hon rusade in i galoppen.

Jag klättrade mycket så hon fick jobba bakifrån och gjorde galoppfattningar från skritt osv.

En av mina ök gillar att galoppera. Den hästen brukar må bra av att få mata på i galopp ungefär två gånger i veckan.

Då fjuttar jag inte med fattningar utan matar på oavsett det är uppför eller nedför. En mil brukar vara lagom. Sen vila och skritt och sen en halvmil eller så till.

Med två galoppjobbsdagar i veckan brukar den hästen fungera bra i fattningar. Utan så blir den het och kastar sig in i dem.

//Waern

Alltså grejen är att hon har VÄLDIGT mycket muskler(en rejäl(!) quarterrumpa) och vi har snögalopperat hela vintern ungefär. Tränar ofta i backar (upp och nerför) i trav och skritt så hon sätter under sig ordentligt. Inge "ligga i händerna" och på bogarna:)

Sedan har jag provat att galoppera mycket och länge med henne men hon blir bara mer "triggad" av det. Visst hon blir trött såklart men 10 min senare så är hon likadan igen! :S

//Jossan

Vad händer om du kräver litet arbete av henne då? Öppnor, slutor, byten alltså i galopp?

Och vad händer om du tex släpper tyglarna helt vid fattningen och i galoppen? Jobba med förflyttning i sidled mha kroppen och justera farten med densamma?

//Waern

Byten har vi inte kommit till ännu. Gör jag öppnor/slutor/skänkelvikningar i galoppen blir hon bra samlad och lätt i handen, men det är något hon verkligen tycker är jobbigt, så vi jobbar vidare med detta nu när paddocken är mer brukbar.

Senaste veckan har hon blivit mycket bättre, då jag krävt att hon ska göra fattningen från en öppna i trav/skritt. Hon blir inte lika stressad och "springer inte ifrån en", utan hon sätter under sig bättre.

Släpper jag tyglarna helt så slänger hon sig iväg i slängtrav(oftast) och gör fattningen.

En svor nut du komma med!
Fätta hon galopp själv utt i hagen?
Kan du omslutta henna med skänklarna?

Min eget sätt är att omslutta skänklar och lyfta med vad och hälen.
En vänster ställa jag han lite till höger och lyfta med hög. skänklar,
Höger galopp, vänster ställ och lyft med vänster skänkler.

En tips:
Vara medvetet att om hästen är Intåd vill den inte gärna fätta galoop på ena svängen, som till vänster om den är intåd på vänster siden.
Good Luck
Az

I hagen och när jag tömkör/longerar henne fattar hon galopp hur enkelt som helst.

Håller jag om med skänklarna straxt innan jag ska fatta galopp, för att samla och få kontroll, blir hon lite nervös och vill gärna förekomma mig(fatta galopp innan jag givit "kommandot"). Jag tror att hon vill verkligen göra rätt för sig och visa att "hon kan själv". Men sen kan hon ju inte hålla på och fatta galopp själv hit och dit när hon tror det passar. :)

Jag har provat det som du precis beskriver arizona, hon fattar då rätt galopp och direkt(ingen slängtrav), men är inte samlad utan rinner iväg och blir tung i handen. Jag tror hon måste sätta under sig mer med sina bakben. Hon har trots allt största delen av sina muskler bak. :D

Ok, det låter som det är igen stor fel med henne, kan var dina nerverna.
Göra så:
Ett bra rak sträk där hon kan springa för fullt, en hand, den ändra hålla i mannen, ta lite stöd i tyglar, skänkla och sträck främ armen samidig och låt henna galoop allt hon örka, en ryktig Burn Out, du marka snart att hon minska färten, gå hon ner till trav, driv på i galoop lite till, och sen ner till en skritt.
Skkritta av henne tills hon kommit ner lite och sen samla dig in i galoop igen och kör, hon ska inte gå fullt utt, men hålla ett jämn tempo.
Det här komma att bygga din egen rid förtrörenda och hon hitta ett passenda tempå som du kan börja att arbete med.

Vet inte om du förtså, lätter att göra än beskriva.
Az

Jag förstår vad du menar arizona. :) Har provat detta på min förra häst och det fungerade kanon. Men gör jag det på denna så visst, hon blir trött och när man skrittat en stund efter "burn out:en", så är hon lika pigg igen sen när hon ska galoppera. Hon är lite av en evighetsmaskin när det gäller galopp, fast till sist så slutar ju benen fungera:D.

/Jossan

Alltså, fullblod... Jag hade ett fullblod i tre år som var helt outtröttligt. Vi kunde vara ute och rida i timmar och när vi väl kom hem räckte det att han drog ett par djupa andetag och sen var han på G igen :crazy:

Låter som att själva fattningen skapar osäkerhet, antingen hos hästen eller dig. Kanske är inte momentet helt befäst? Eller att något blivit fel vid inlärningen. Då är det enda du kan göra att helt enkelt lära om.
Det bästa är nog att du konsulterar med tränare som kan kolla på problemet och hjälpa dig arbeta med det. Hoppas det löser sig för er! :)

Haha ja lite outtröttliga är dom allt ;) Jag ska få hjälp av en tränare idag med "problemet" så får vi se vad hon säger. Senaste dagarna har dock gått bättre och bättre för henne, sätter inte lika stor press på henne att hon ska vara samlad i momentet utan bara göra fattningen direkt(inte slängtrava iväg). Vi får se hur det går senare idag:)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 324
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka