behöver hjälp med att få hästen gå i form!

W

whateverr

nu vill jag inte ha sånna svar som "Sitt stilla, i balans med mjuk kontakt med hästens mun" det vet jag redan. utan nu vill jag mer veta vilka ridövningar man kan göra.
satt och tänkte lite själv ..

att som uppvärmning: först skritta på långa tyglar några minuter,göra lite serpentiner,känna att hästen går i bra tempo.
och sen trava,på halvlånga tyglar,lösgöra. ( är det en bra ide att trava med halvlånga tyglar eller är det bättre med korta ? )
och sen även galoppera som uppvärmning.
och sen ner till skritt och börja arbeta lite mera, övergångar,halt,volter,serpentiner,skänkelvikning,framdelsvängning,rygga.
och använda halvhalter, krama lite i tyglarna i takt med hästen (ej såga) ha kontakt med munnen och bettet.
driva framåt och sedan fånga upp framåtbjudningen i ett mjukt stöd på tygeln.

låter detta bra?
hur ser en vanlig ridtur ut för er?
vilka övningar gör ni med era hästar och får dem gå i form?
hur värmer ni upp?
hur arbetar ni för att få dem i form?
hur avslutar ni?

jag ska och provrida en häst i veckan, om allt funkar så blir han min :D
vill därför ha någonting att "följa" när jag rider.

Sv: behöver hjälp med att få hästen gå i form!

sen den här övningen då man går runt i små cirklar, alltså på stället.
har hört att den är lösgjörande,
är det nåt man kan göra?

Jag tycker att du ska ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig, speciellt om du ska få en egen häst, då är det ju extra viktigt att du kan rida den i en bra form! :)

nej jag rider inte för tränare, men sen om jag får hästen tänker jag rida inför tränare.
men kom igen nu, svara på frågorna (:

Allt blir ju mkt lättare om man skulle veta vad dte är för häst.
Alla hästar är ju olika.

hur ser en vanlig ridtur ut för er?
vilka övningar gör ni med era hästar och får dem gå i form?
hur värmer ni upp?
hur arbetar ni för att få dem i form?
hur avslutar ni?

Jag har en ganska stor häst som behöver få jogga igång sig ordentligt innan vi börjar själva arbetet.
Brukar börja med att skritta på lång tygel i ca 10-15 minuter, joggar sedan i trav i ett par minuter och sedan får han rulla på i arbetsgalopp en stund och då står jag oftast i 2-punktssits. Jag passar på att göra lite tempoväxlingar och kolla av att han lyssnar på hjälperna dvs både förhållningar och framåtdrivande.
När han är varm så får han sträcka på halsen en kort stund i skritt innan arbetet börjar. Arbetet i sig kan bestå av lite olika saker men det är mycket lösgörande eftersom det behövs på min häst. Arbetar väl i ca 15 min med någon kort sträcka-på-halsen paus när det känns rätt.
Brukar avsluta med att jogga hästen i trav på stora böjda spår och då ska han förhoppningsvis kunna göra det i en lite lägre form (inte alltid vi lyckas med det dock:angel:). Slutligen skritt på lång tygel och jag sitter ofta av och går med hästen. Mina ben tycker det är skönt att få sträcka på sig lite:D.

När du provrider så kanske du inte rider så länge och ofta brukar säljaren visa hästen först och då är den ju aningens uppvärmd när du sitter upp. Det viktigaste i det läget är väl mest att kolla av om kommunikationen stämmer mellan dig och hästen. Förstår den dina hjälper? Lyssnar den på förhållningar? Hur går det att ställa och böja dvs är den någorlunda liksidig? Sist men inte minst...ger den ett allmänt trevligt intryck vid ridning så att du skulle vilja rida den 5-6 dagar iveckan och ha glädje av det?

Mycket av hur övningarna ser ut beror ju på hästens utbildningsnivå (och ryttarens också förstås...) Det är ju stor skillnad om målet med övningen är att få hästen att söka sig i rätt form, alltså om den är ung och behöver hjälp att hitta formen, eller om man har en häst som befäst formen och kommit en bit på väg. En sådan häst bör ju gå i rätt form oavsett vilka övningar man gör och vad syftet med dessa är.
Lite rörigt förklarat kanske, men jag menar att en unghäst/otränad häst kan behöva den sortens övningar som du beskriver för att söka sig i rätt form, medan man med en häst som går stadigt i form kan jobba med annat som att finslipa detaljer och träna in svårare rörelser och ändå ha den i form hela tiden.
Att varje gång följa samma mönster på träningspasset är ju olidligt trist för både ryttare och häst. Träna för instruktör så får du förhoppningsvis tips på bra övningar som du kan träna på själv och som ni sedan kan följa upp och utveckla.
Lycka till! :laugh:

hästen e ett varmblod (:
den är 8 år, mycket riden, kan gå i form och det mesta i dressyr.
kan hoppa. osv.
alltså en ganska rutinerad häst men ändå lite osäker.
alltså när jag ska provrida den så är det bara jag som ska rida den, inte ägaren, för hon vill se hur jag rider den.

Men det skulle inte jag göra. Jag skulle låta ägaren rida först för att se hur ägaren rider fram hästen. Det har du användning för sedan. Sedan när hästen är lösgjord skulle jag sitta upp för att känna känslan :)

Men så är jag lat också! Detta är oavsett vilken främmande häst jag sitter upp på- känner jag inte till den först- låt ägaren, beridaren, tränaren rida först...

okej :)
men den har varit borta på foder hos en annan ganska länge och är nu hos sin ägare, så jag vet inte ens om hon rider honom..hon kanske inte ens vill de. :p

Men det skulle inte jag göra. Jag skulle låta ägaren rida först för att se hur ägaren rider fram hästen. Det har du användning för sedan. Sedan när hästen är lösgjord skulle jag sitta upp för att känna känslan :)

Men så är jag lat också! Detta är oavsett vilken främmande häst jag sitter upp på- känner jag inte till den först- låt ägaren, beridaren, tränaren rida först...

Kan bara instämma i detta. Jag vill gärna se hur hästen beter sig med sin vanliga ryttare. Om ägaren har en skada och inte kan rida så hade jag gärna sett att någon annan visar hästen. Om ägaren är frisk men inte vill rida och visa sin egen häst så hade jag blivit väldigt misstänksam och undrat varför.

Ge fan i att joxa med tyglarna. Driva fram och fånga upp låter som citat ur en bok men i praktiken blir det gas-broms-gas-broms...

Jag brukar efter skritt på lång tygel samla ihop tyglarna och mjuka upp hästen i skritt innan jag börjar trava. Jag kontrollerar att hästen bjuder framåt, lyssnar på halvhalter, att bogar och bakdel går att flytta.Volter, öppnor, serpetiner, slutor, diagonalslutor, bakdelsvändningar. Använder mig sällan av framdelsvändingar och ryggningar.
Joggar igång hästen i trav, ganska friskt tempo men inte överilat, samma arbete som i skritt, flyttar fram och bakdel, ser till att h'sten lyssnar på hjälperna. Tempovxlingar. Samlar upp tempot efter en stund.
Galoppen fokuseras på fattningarna.

Ge fan i att joxa med tyglarna. Driva fram och fånga upp låter som citat ur en bok men i praktiken blir det gas-broms-gas-broms...

Jag brukar efter skritt på lång tygel samla ihop tyglarna och mjuka upp hästen i skritt innan jag börjar trava. Jag kontrollerar att hästen bjuder framåt, lyssnar på halvhalter, att bogar och bakdel går att flytta.Volter, öppnor, serpetiner, slutor, diagonalslutor, bakdelsvändningar. Använder mig sällan av framdelsvändingar och ryggningar.
Joggar igång hästen i trav, ganska friskt tempo men inte överilat, samma arbete som i skritt, flyttar fram och bakdel, ser till att h'sten lyssnar på hjälperna. Tempovxlingar. Samlar upp tempot efter en stund.
Galoppen fokuseras på fattningarna.

Jag håller med egentligen om att man inte ska "bromsa" med händerna samtidigt som man driver på med skänklarna. Men samtidigt, hur/när söker sig hästen ner - fram i form då? Om man bara driver så känns det som om den bara kommer springa iväg, och om man bara samlar ihop så känns det som om man inte får med sig bakbenen. Men samtidigt känns det nästan som man drar hästen lite i munnen och tvingar den ner på tygeln även om man inte "sågar". Jag vet inte riktigt.. Någon som förstår vad jag menar? :)

Innan du fått hästen lösgjord o ridbar, kan det nog kännas som att du gasar o bromsar, men du måste komma till ridning, då menar jag stötta hästen med skänklarna och sättet, samtidigt fånga upp honom med handen, innan hästen är ridbar kommer den försöka gasa på, eller sacka eller slänga ut en bog eller... Det måste du då parera och hela tiden reagera fort, fort, och så snart du har korrigerat snabbt mjukna, då hamnar du inte i broms-problemet. Följde blir att hästen kommer slappna av, kommer upp med ryggen och blir följsam.
Svårt att beskriva, men så upplever jag att jag har fått jobba med min, långt ifrån färdiga häst;). Känner bara så väl igen känslan av att man sitter och gasar o bromsar, och känner sig hopplös när hästen bara blir mer spänd, men för mig gällde det att hitta "rätt knappar" hos mig o själv o hästen.

Vad jag ofta ser att det saknas är ett mjukt stöd på yttertygeln som inte glappar. Driv mot ytter tygel och fånga upp.

Man ser ofta ett sågande och glappande med innerhanden, samtidigt en glappande yttertygel, i värsta fall en förböjd häst.

Mitt råd är att erbjuda hästen en mjuk fast hand på yttertygeln. Brukar funka, men alla hästar är ju olika.

Sen finns det ju tusen övningar man kan göra, tempoväxlingar, öka och minska volten, framdelsvändningar m.m.

hästen e ett varmblod (:
den är 8 år, mycket riden, kan gå i form och det mesta i dressyr.
kan hoppa. osv.
alltså en ganska rutinerad häst men ändå lite osäker.
alltså när jag ska provrida den så är det bara jag som ska rida den, inte ägaren, för hon vill se hur jag rider den.

Det låter helmysko. Själv provrider jag aldrig en häst om jag inte får se ägaren rida den först. Man vill ju veta att den är ridbar innan man sitter upp. :idea: Den enda gång jag inte krävt att ägaren skulle sitta upp var när hon gick med magen i vädret och den hästen köpte jag.

Hälsning Maja

Först och främst så tycker jag att du ska be ägaren rida hästen först, så att du kan se hur den går under henne. Du kan du ju se hur hon hanterar hästen, efter som hon känner den bättre än dig.
Sen när du själv rider så tycker jag inte du ska krama för mycket med händerna utan ha ett mjukt stöd på yttertygeln och lite ledande tygeltag i svängarna och sen tillbaka. Känn så att hästen svarar bra för skänkeln och att den även svarar på förhållningar.
Skänkelvikningar tycker jag är bra lösgörande rörelser, och som samlande kan du göra tex öppnor.

Men framför allt låt ägaren (eller någon annan som har ridit hästen innan) ridan den först. Det är trots allt köparens marknad och du som bestämmer :)

Först och främst så tycker jag att du ska be ägaren rida hästen först, så att du kan se hur den går under henne. Du kan du ju se hur hon hanterar hästen, efter som hon känner den bättre än dig.
Sen när du själv rider så tycker jag inte du ska krama för mycket med händerna utan ha ett mjukt stöd på yttertygeln och lite ledande tygeltag i svängarna och sen tillbaka. Känn så att hästen svarar bra för skänkeln och att den även svarar på förhållningar.
Skänkelvikningar tycker jag är bra lösgörande rörelser, och som samlande kan du göra tex öppnor.

Men framför allt låt ägaren (eller någon annan som har ridit hästen innan) ridan den först. Det är trots allt köparens marknad och du som bestämmer :)

Ja, självklart ska ägaren rida hästen först! Då får du ju se hur hon/han rider hästen och hur den går under en ryttare den är van vid och du får kanske se hur mycket den kan.

Det kan vara lite svårt att förklara för någon hur man ska lösgöra hästen eftersom mycket går på känsla, men ledande tygeltag istället för kramande tycker jag är bra!
Var stadig och mjuk på handen. Ha ett bra stöd på yttertygeln och led lite med innertygeln på böjda spår. Dock inte för mycket, det är bara en liiiten ledning, alltså överdriv inte ledningen..
Glöm inte att hålla om med skänklarna och driv med sätet. Bra stöd på ytterskänkel och formande med inner.

Jag brukar värma upp på stora böjda spår och mycket övergångar, tempoväxlingar osv. Men som sagt, alla hästar är olika så de gäller att anpassa uppvärmning och träning efter varje individ.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross