W
whateverr
nu vill jag inte ha sånna svar som "Sitt stilla, i balans med mjuk kontakt med hästens mun" det vet jag redan. utan nu vill jag mer veta vilka ridövningar man kan göra.
satt och tänkte lite själv ..
att som uppvärmning: först skritta på långa tyglar några minuter,göra lite serpentiner,känna att hästen går i bra tempo.
och sen trava,på halvlånga tyglar,lösgöra. ( är det en bra ide att trava med halvlånga tyglar eller är det bättre med korta ? )
och sen även galoppera som uppvärmning.
och sen ner till skritt och börja arbeta lite mera, övergångar,halt,volter,serpentiner,skänkelvikning,framdelsvängning,rygga.
och använda halvhalter, krama lite i tyglarna i takt med hästen (ej såga) ha kontakt med munnen och bettet.
driva framåt och sedan fånga upp framåtbjudningen i ett mjukt stöd på tygeln.
låter detta bra?
hur ser en vanlig ridtur ut för er?
vilka övningar gör ni med era hästar och får dem gå i form?
hur värmer ni upp?
hur arbetar ni för att få dem i form?
hur avslutar ni?
jag ska och provrida en häst i veckan, om allt funkar så blir han min
vill därför ha någonting att "följa" när jag rider.
satt och tänkte lite själv ..
att som uppvärmning: först skritta på långa tyglar några minuter,göra lite serpentiner,känna att hästen går i bra tempo.
och sen trava,på halvlånga tyglar,lösgöra. ( är det en bra ide att trava med halvlånga tyglar eller är det bättre med korta ? )
och sen även galoppera som uppvärmning.
och sen ner till skritt och börja arbeta lite mera, övergångar,halt,volter,serpentiner,skänkelvikning,framdelsvängning,rygga.
och använda halvhalter, krama lite i tyglarna i takt med hästen (ej såga) ha kontakt med munnen och bettet.
driva framåt och sedan fånga upp framåtbjudningen i ett mjukt stöd på tygeln.
låter detta bra?
hur ser en vanlig ridtur ut för er?
vilka övningar gör ni med era hästar och får dem gå i form?
hur värmer ni upp?
hur arbetar ni för att få dem i form?
hur avslutar ni?
jag ska och provrida en häst i veckan, om allt funkar så blir han min
vill därför ha någonting att "följa" när jag rider.