Behöver hästen benskydd??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mimmsan_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 5 967
M

Mimmsan_93

7137.jpg

Hur vet man att hästen behöver benskydd?? Skulle behöva veta omg. Tack på förhand //Julia

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver hästen benskydd??

Hästen behöver benskydd om den stryker sig eller trampar sig.
Vid hoppning och terrängridning kan man ha skydd för att skydda hästen från skador.

Precis! Min häst har aldrig sår på benen efter ridning hemma så jag använder således inte skydd. Tävlar vi använder jag skydd eftersom ett ömmande sår kan leda till att vi blir uteslutna. Det är lite onödigt och på tävling är hästen alltid lite mer på hugget än hemma och då kommer misstagen lite lättare.

jag använder alltid benskydd i förebyggande syfte.

Har nästan alltid skydd. Det är inte så jobbigt att sätta på dom (vad kan det ta? fem sekunder per skydd?..) och så länge de sitter bra är de inte i vägen.

Min häst stryker sig inte/trampar sig i dressyren men jag använder senskydd fram vid hoppning/uteritt eller om jag ska göra skänkelvikning osv när jag rider dressyr för säkerhets skull.

Jag använder boots då han lätt trampar sig, och bendamasker fram, skyddar benen och är lite stötdämpande med.

Jag tycker att alla hästar ska ha skydd vid all ridning. man vet aldrig vad som kan hända, och det är en väldigt billig försäkring mot avslitna senor och fula sår... :crazy:

Vissa hästar som är extra klantiga kan även behöva skydd i hagen om dom brallar mkt.

Hellre skydd på än av!!

jag använder alltid skydd eller lindor på min häst i förebyggande syfte...tycker jag nog alla ska göra.

På min fjorda använder jag aldrig skydd. Hade senskydd fram förr då vi hoppade, men det var endast då. Har haft henne i 17 år och hon har inte trampat/slagit på sig under ridtur en enda gång, så där anser jag det ej nödvändigt med skydd.

Mitt vbl har jag däremot skydd på vit motion. Fram vid uteritt och runt om vid dressyr/hoppning. Hon kan slå på sig så det är dumt att chansa...

Min häst går med skydd vid hoppning har han låga bak, senskydd, och boots bak.
Vid ute ritt har han bakskydd och boots bak.
Han är het å prioriterar inte då vart han sätter sina fötter :p

Liknande trådar

Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Kristall10
·
Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka