Behöver hästar socker?

Texaz

Trådstartare
Som rubriken säger, finns det någon mening med att ge sockerrikt foder?

Funderingen kom upp när jag letat foder med låg sockerhalt och sett hur mycket det finns i de mesta av färdigfodren och även i hö/hösilage.

Hästen i vilt tillstånd får ju knappast i sig de nivåer som vi ger dom....:confused:

Sv: Behöver hästar socker?

Behöver nån egentligen socker? Vi människor ex. behöver vi socker?
Min spontana tanke är nej.... Men jag vet ju inte.

Jo men det är ju VÅR modersmjölk med!

Och när fölen blir avvanda så äter ju även de vad de hittar, i vilt tillstånd då...

Jag är ju mer inne på Got2Be´s tes.

Undrar även för att kunna tipsa grannarna som producerar hundratals ton hästfoder varje år, ifall de kanske ska försöka hålla ner sockerhalten i grovfodret.

Socker är en billig råvara som man i männsikoföda gärna använder dels av den anledningen dels, såklart, på grund av smakligheten.

kl

Socker ger ju energi precis som kolhydraterna i fibrerna.
Det är klart att hästar behöver energi. Jag tror dessutom att även vilda hästar får i sig en hel del socker från gräset fast inte hela året i alla klimat. Däremot så är de inte lika väl anpassade för att äta massor av stärkelse.

Sedan är det ganska intressant att små föl äter helt annan mat än äldre hästar. De får ju i sig massor av socker genom mjölken men jag har för mig att de sedan förlorar förmågan att spjälka mjölksockret.

Gräs, som hästen är gjord för att äta, innehåller väldigt mycket socker.

Om jag minns rätt nu: (Ta det med reservation för att jag hr snurrat ihop det hela och rätta gärna om jag minns fel)
Socker behövs för hela matsmältningssystemet men givetvis får det inte bli för mycket så att det överbelastar systemet. För mycket socker eller stärkelse gör att hsäten riskerar att bli dålig i magen eller sjuk på annat sätt. Eftersom allt inte kunnat tas om hand i tunntarmen hamnar det i blindtarmen där det jäser lätt, och pH sjunker i grovtarmen - nyttiga bakterier dör, gifter frigörs osv och hästen riskerar att bli dålig (kolik, fång, magsår osv).

Hästen lagrar glukos, som behövs för explosivt arbete, som t.ex. att fly undan fara eller hoppa en bana. Det är det sockret som finns i t.ex. Betfor och melass. Så jo... alla behöver socker - men kanske inte just den typ av socker som ofta används - det vita sockret. Det enzym som spjälkar det är ganska lågt hos hästar precis som förmågan att spjälka stärkelse. Sockret som fölen får i sig är ju som sagt laktos, och de flesta vuxna däggdjur är laktosintoleranta och h'ästen förlorar sin förmåga att spjälka laktor runt 4 års ålder.

Sen är det givetvis så också att en häst som är van vid att äta socker och stärkelse från t.ex. kraftfoder klarar en höjning av fodret, ofta dessutom i snabbare takt, än en häst som inte är van alls. Det är ju också sockret som gör att byten mellan olika grovfoderpartier bör göras gradvis.

Men det borde väl också vara så att för mycket inte är bra? Så tex karftfoder med hög sockernivå kanske inte är att föredra, inte till normalpresterande hästar iaf?
Jag vet alltså inte, bara spekulerer/funderar :)

Olika hästar har ju olika energi behov och dessutom mer eller mindre lätt att ta hand om stora socker och stärkelse intag. Min IR ponny tex kan knappt äta socker/stärkelse alls medan vårt fullblod kan äta betydligt mer utan problem. Så vad som är för mkt blir ju mkt individuellt. Kraftfoder som ska tillföra energi innehåller oftast energi i form av socker eller stärkelse, ibland som fett. Begreppet kraftfoder bör ses som ett foder där näringen dvs proteiner eller energi finns i koncentrerad form. Ett energi kraftfoder med låg socker/stärkelse halt verkar ganska meningslöst. Då är det bättre (och billigare) att bara ge grovfoder.

När det gäller socker eller stärkelse så tror jag att man ska vara minst lika försiktig med stärkelsen som med sockret.

Jag föredrar lite mindre stärkelse än rent socker, förutom det som finns i basfödan. Annan sockerart även om det omvandlas i tarmen.

Jag gillar havren som innehåller både protein, lysin, fett o att det ger en annan energi än rent socker. Ja det är konstigt det där med havrens effekt.

Korn med dess höga stärkelsehalt är koföda..:grin:

nu när mina äter gräs får de inget extra. Lite som godis efter jobb o för att få i mineraler.

Men det borde väl också vara så att för mycket inte är bra? Så tex karftfoder med hög sockernivå kanske inte är att föredra, inte till normalpresterande hästar iaf?
Jag vet alltså inte, bara spekulerer/funderar :)

Det var ju det jag skrev ;)

Sen håller jag med axel om korn... det ger jag till hönsen, hästarna äter havre.

jo i gräs och då hö, finns det ju socker, och det är ju liksom naturligt att hästen får i sig. Men för övrigt då?

Har efter fånghästen funderat över att skörda ett hö med minimalt med socker, men blir det då fel för hästarna? Kommer jag då att behöva TILLSÄTTA socker????:confused:

Själv känner jag att med tanke på vilken föda som är den naturliga för hästen, dvs gräs, blad, kvistar etc, och då långt ifrån alltid frodigt gräs, så borde det inte vara bra att trycka i alltför sockerrik föda....

En fullt frisk häst tål nog en sockerbit ibland :) Men det är ju inte fel att ha koll på vad fodret ger också.

Tillsätta socker behöver du knappast göra! Däremot är det ju inte lika kinkigt med att leta "sockerfritt" när man väljer kraftfoder - om man nu inte har en häst som är i riskzonen för fång, IR osv. Hög stärkelsehalt bör man dock akta sig för... korn och de flesta müslifoder är rena stärkelsebomber.

Jag skulle nog läsa Hästens näringsbehov och utfodring några varv, sedan det som finns att tillgå via SLU, SVA och LRF med fler ställen innan jag gav mig in på att skörda eget foder med speciella preferenser... Annars är nog risken stor att man antingen misslyckas med det man ville ha - eller att man lyckas med det man ville ha men att det var fel. Lycka till!

Hästar bildar energi från hela växten- cellulosa.

vissa grässorter har ett högt sockerinnehåll o dessa behöver väldigt få hästar. De unga stora o avelsdjur. Ponnys behöver inte alls samma någonsin. De har ju nästan lika stor mun som en stor o därav....

Om du inte har en högpresterande häst som travare eller fullblod i full tävlingsform finns ingen anledning att ge foder med högt sockerinnehåll (energi).
Många fodertillverkare har i socker/melass i färdigfodren som smakhöjare. Det är klart matte eller husse köper det dyra fodret när hästen formligen älskar det. Att det skulle vara nyttigt för normalhästen har jag svårt att tänka mig.
De flesta får i sig tillräckligt med energi med en vanlig basfoderstat.

Ja tanken är ju att skörda höet under de omständigheter som ger lägst sockerhalt...

Angående kraftfoder så är ju det inget som mina hästar får just något av, iaf inte de jag har nu

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar