Behöver gå ner några kg, hur?

Sv: Behöver gå ner några kg, hur?

För mig så är hästen inte fet. Fet för mig är när det syns övertydligt att hästen behöver gå ner i vikt. Min har en rund mage. Det är allt. Så sommarfet är nog mer rätt bemärkelse. Du skulle kanske inte ens tycka han behöver ner i vikt om du ser en bild på honom. Men dock så kan du inte då känna med handen över revbenen och känna att han faktiskt har ett oönskat fettlager där.

Nej, han rör inte på sig för lite. Han rör sig som vilken annan häst som helst gör ute i sin hage. Han går inte på en miniruta utan har en stor hage.
Varför han gick upp i vikt? Det kallas gräs. Och som oftast så lägger sig ponnyer på sig lättare än större hästar och min ras är erkänt att dom lättare får övervikt än andra. Men jag tänkte att han är 2 år. Han ska på bete ändå.

Men det här kommer gå super. Jag har fått bra råd och dom tar jag till mig.

Ska försöka hitta potatisproteinet.

Tror du inte han kommer att bli av med en hel del av överflödet när det blir kallare i vinter?

För mig så är hästen inte fet.
......

Men dock så kan du inte då känna med handen över revbenen och känna att han faktiskt har ett oönskat fettlager där.
Hur skall du ha det?
Och varför är det oönskat?

Min har en rund mage.
Rund mage på hösten brukar vara tecken på proteinbrist då betet blir mycket proteinfattigt på slutet av säsongen.

Nej, han rör inte på sig för lite.
En unghäst som blir fet på betet rör sig för litet.

Varför han gick upp i vikt? Det kallas gräs.
En unghäst som får tillräckligt med protein och rör sig tillräckligt blir inte fet av gräs.
Det gäller även lättfödda raser som just jag har mest erfarenhet av.
Islandshästar är bland det mest lättfödda som finns i hästväg.

Jag hoppas på det!

Det vore det allra bästa och enklaste.

Hur skall du ha det?
Och varför är det oönskat?

Rund mage på hösten brukar vara tecken på proteinbrist då betet blir mycket proteinfattigt på slutet av säsongen.

En unghäst som blir fet på betet rör sig för litet.

En unghäst som får tillräckligt med protein och rör sig tillräckligt blir inte fet av gräs.
Det gäller även lättfödda raser som just jag har mest erfarenhet av.
Islandshästar är bland det mest lättfödda som finns i hästväg.[/QUOTE

Jag har aldrig skrivit att han är fet. Jag har skrivit att han behöver gå ner några kilon. Du vet vad jag menar. Märk ord.
Det är oönskat på så vis att dom inte ska sitta där till att börja med. Precis som med oss, vill vi har oönskade kilon på våran kropp? Oavsett om det är 10 eller 40 kg så vill nog ingen ha dom. Det ska inte heller min häst ha.

Han har ingen bukmage om det är en sån du menar. Rund mage har han haft sedan i juni, nu något mindre än då.
Det beror på betet. Han är inte den enda med rund mage. I så fall är det fel på ungefär hälften av hästarna i stallet. Halvblod som kallblod har gått upp i vikt i sommar, och då även min ponny.

Måste åka iväg nu, får återkomma senare.

Det är oönskat på så vis att dom inte ska sitta där till att börja med. Precis som med oss, vill vi har oönskade kilon på våran kropp? Oavsett om det är 10 eller 40 kg så vill nog ingen ha dom. Det ska inte heller min häst ha.
Hästar har inte sådana känslor och du skall inte banta en unghäst för att det skall passa dig rent estetiskt.
Du måste först och främst tänka på hästens hälsa.

I så fall är det fel på ungefär hälften av hästarna i stallet. Halvblod som kallblod har gått upp i vikt i sommar, och då även min ponny.
Ja antagligen.
Om alla har ätit samma proteinfattiga foder så får ju alla samma runda mage.

Men det är ju för hästens hälsa som hästen behöver gå ner i vikt? Det är inte nyttigt att släpa på övervikt! Varesig det är 10 eller 40 eller 100 kg extra det handlar om.
Ännu viktigare på en ung häst tycker jag, som ännu inte är helt klar i leder och skelett och det därför sliter extra mycket jämfört med om hästen är äldre!

Förstår inte folks besatthet av att "en unghäst skall inte bantas!" en tjock häst behöver gå ner i vikt för att må bra, punkt, oavsett ålder!

Proteinfattigt foder? Den har gått på bete, dvs raka motsatsen. Givetvis går hästar upp i vikt när de går på ett bra bete, även en häst av lättfödd ponnyras eftersom den inte är till för att gå på vårat starka bete vi har till hästar idag!
Nu i höst när gräset tappar styrkan sas så ja, då kanske det är lite brist på protein. Men fet på sommaren är ju snarare regel än undantag.

TS- om ni nu håller igång med löshoppning och promenader, dvs sådant man normalt gör med en unghäst i denna åldern, så är det nog en bra utgångspunkt. Är det inte många extrakilon som ska bort borde det och en uträknad foderstat räcka. Uträknad foderstat görs på målvikten, det man drar av för att banta är MJ men SMRP och det andra skall vara lika mycket som annars.
Lycka till!

Du kan fylla behovet för hans idealvikt, inte det han väger nu som lite småtjock :) brukar funka bra.

Knapplån.

Att en häst är fet behöver inte automatiskt betyda att den rör sig för lite, det kan helt enkelt betyda att den äter för mycket också, ett sommarbete ger, ofta, en fri tillgång på en faslig massa mat. Hur får man en häst att röra på sig mer om den är 2 år och inte ska tränas hårt? Jagar den med långpisk i hagen?

Djur, som människor, mår inte bra av att vara för överviktiga, har man en ponny som lätt lägger på sig, tycker jag det är alldeles utmärkt att TS är medveten om "problemet" och försöker hålla ponnyns vikt i schack innan det går för långt och den blir ohälsosamt fet.

Så länge hästen får i sig rätt mängd proteiner, mineraler och vitaminer, så den kan få växa ordentligt som en ung häst/ ponny ska, så ser jag inte varför det är dumt att "banta" hästen så den inte får onödig övervikt att släpa på med icke färdigväxta ben, senor och ligament.

Vissa har inte tillgång till en lösdrift, som många också anser är det bästa för hästar. Då gör man det bästa av situationen, ser till att hästen har en ordentlig hage att kunna röra sig fritt i, så många timmar på dygnet som möjligt.

Vissa av er härinne på buke är verkligen nånting extra, sluta påpeka andras "fel" och "brister" och uppmuntra de som söker efter hjälp.
Jisses

*kl
Visst är han en welsh sektion D? De ska ha lite mer "massa" än en "vanlig" ponny utan att för den skull bli fet. Så lägg dig inte för lågt i vikt när du räknar foderstayen. Om du vill ha hjälp så skicka ett pm.

Hur får man en häst att röra på sig mer om den är 2 år och inte ska tränas hårt? .
Genom att låta den växa upp i en flock med många lekkamrater så att den rör sig naturligt.
Hästar är skapta för att röra sig långa sträckor och det är vad som behövs för att unghästar skall växa och utvecklas på bästa sätt.

Vissa har inte tillgång till en lösdrift, som många också anser är det bästa för hästar. Då gör man det bästa av situationen,...

Nej då så låter man bli att föda upp unghästar.
Det bästa för hästen i första rummet.

Du och jag har helt enkelt en helt olika syn på bra hästhållning.

Det är inte bra för en häst att gå med övervikt. Oavsett ålder.

Tack ni andra för era kommentarer, ni verkar förstå precis hur jag tänker men inte riktigt kan formulera själv.

Han är en sektion C.

Han har fått en väldig massa sen i våras och det vet jag att dom ska ha. Det är nog ponnygenen i honom som gör honom lättfödd.

Tar gärna emot hjälp :)
Skickar ett PM.

Haha, vad DU anser är det bästa för en häst är, tro det eller ej, faktiskt inte alltid det bästa för ALLA hästar.

Du och jag har helt enkelt en helt olika syn på bra hästhållning.

Det är inte bra för en häst att gå med övervikt. Oavsett ålder.
Hästar i naturen äter på sig ett överskottshull på sommarens bete för att ha något att leva på under de kalla vintermånaderna då tillgången på föda är betydligt sämre. Det är alltså helt naturligt att en häst är lite rund och go efter sommarbetet. Detta kommer rätta till sig i vinter om du inte skyfflar i hästen mer mat än den behöver.
Så länge den inte är så fet att det dallrar om den behöver du inte göra mer än du gör nu = se till att den har bra mat och tillgång till rörelse i hagen.

Å andra sidan - mina shettisar brukar också vara ganska feta efter sommarbetet och faktum är att de brukar minska i hull på vinterhalvåret trots att de har fri tillgång till grovfoder. :idea:

Jag kommer få vara väldigt noga med hur mycket mat han får. Fick veta att hästarna han ska gå med Brukar få 3 kg hö var till frukost i hagen och sedan 3-4 kg hö till lunch. Så det kommer finnas ett överflöd av mat i hans hage om dom andra delar med sig.

Men det låter inte riktigt som att dom andra räknar foderstat, hur vet dom annars hur mycket deras hästar ska ha redan nu?
Kanske behöver min häst samma mängd och då är ju den biten löst. Det återstå att se. Är det väldigt mycket energi i höet så är jag den enda som får problem med det. Dom andra kan äta på fri tillgång utan att lägga på sig.
Men på något vis så löser det sig.

Han motioneras inget eftersom han är 2 1/2 år och kan alltså inte hjälpa till att få ner honom några kg.

Varför inte?

En 2-årig häst behöver motion och det är jätteviktigt för hur kroppens hållbarhet kommer att vara senare i livet.

Kanske litet trådkap, men många unghästar sätts igång alldeles för sent och jag är helt övertygad om att det hänger ihop med hållbarheten om man inte i god tid ser till att stärka hästens kropp redan väldigt tidigt. Att börja motionera den förns när den blir 4 i samband med inridning är för sent.

Har hästen tendens till att lägga på sig extra, oavsett ålder så behöver den röra sig mer säkerligen även.

Senast ändrad:

Jag har inte påbörjat någon inridning än. Han har haft en väldig växtperiod i sommar. Han blir 3 nästa år i början på sommaren så jag tycker inte att jag är sent ute?

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar