Behöver gå ner några kg, hur?

Sv: Behöver gå ner några kg, hur?

Det har jag planer för :)
Är tänkt att köra in honom nu i höst.

En unghäst bör motioneras i andra former före inridning, den ska vara väl förberedd.
Det går ju att motionera dem utan att sitta på dem, diverse markarbeten, köra etc.

Så jag reagerade lite på att han inte motionerades bara av anledning "för att han är 2,5 år"..

Senast ändrad:

Hästar i naturen äter på sig ett överskottshull på sommarens bete för att ha något att leva på under de kalla vintermånaderna då tillgången på föda är betydligt sämre. Det är alltså helt naturligt att en häst är lite rund och go efter sommarbetet. Detta kommer rätta till sig i vinter om du inte skyfflar i hästen mer mat än den behöver.
Så länge den inte är så fet att det dallrar om den behöver du inte göra mer än du gör nu = se till att den har bra mat och tillgång till rörelse i hagen.

Å andra sidan - mina shettisar brukar också vara ganska feta efter sommarbetet och faktum är att de brukar minska i hull på vinterhalvåret trots att de har fri tillgång till grovfoder. :idea:
Exakt vad jag menade , tack. Det är presis så det är .;)

Här drar ni i växlarna!

Att arbeta för hand kallar inte jag motion. Det är väl klart att jag pysslar med honom.
Behöver jag verkligen redovisa allt punkt till pricka för er utan att ni ska dra förhastade slutsatser?

typ kl

Nåväl, jag fick svaret på min fråga för länge sen så diskutera ni gärna vidare här fast utan mig.
Jag har fått hjälp via PM istället då tråden spårade ur från ursprungsfrågan, som var hur jag skulle göra med fodret, inte hur jag motionerar min häst.

Tack för hjälpen ni som har kommit med svar på min fråga :)

Motion och kost går väl hand i hand?

Går det inte via matväg att gå ner i vikt, måste motionen ökas. Så det kan också vara en input i frågan.
I många fall stirrar vi oss blinda totalt på foderstaten men ägnar få tankar till övriga aspekter, så jag tycker motionen också kan vara högst relevant (det är bara att kolla på det antal "hjälpminhästäröverviktigvadskajaggöra" trådar här på buke).
Jag tycker det är lite skrämmande att det är så vanligt idag med övervikt på häst, så såg det inte ut för typ 10 år sedan tycker jag.
En bov i dramat är högst sannolikt att vi börjar ha för bra värden på grovfodret jämfört med hur mycket vi motionerar/arbetar våra hästar, det blir lätt ett överskott om vi inte vill att hästen ska svälta/stå på tom mage för länge vilket absolut inte är bra det heller.

Sen är det lite utanför ämnet, men många unghästar rör sig alldeles för lite/förbereds för dåligt därav min reaktion på åldern och att hästen inte skulle motioneras pga just åldern var det jag reagerade på och uppfattade det som.

Senast ändrad:

Ingen behöver säga till mig att hästar ska aktiveras från ung ålder. Jag är travtjej och jag tror det räcker med den infon. Vi arbetar på ett annat vis med våra unghästar än ridhästarna och det är den uppväxten min häst får. Dock inte lika hårt, självklart inte. Men han aktiveras. Har haft lite sommarlov och nu blir det lite hjärnaktivering i höst för att ta lite jullov och efter det börja inridningen.

Nej, nu lämnar jag tråden, kände dock för att svara på ditt inlägg först.

Upplever det faktiskt som att travbranschen är mycket bättre på att börja tidigt med hästarna i förberedelser/stärkande i tidig ålder.

Men återigen, så uppfattade jag ditt inlägg gällande ålder att hästen inte motioneras/inte ska motioneras än för att den är 2,5 år. För mig är den åldern mao ingen ursäkt till att inte motioneras, därav min input i frågan.
Står även fast vid att vi inte enbart kan fodra våra hästar i form, utan det kan krävas motion.

Har annars inte kunnat läsa om det är en travhäst eller ridhäst/vad du sysslar med, så ja det är svårt att få ett hum om vilken tillhörighet ni har.

Senast ändrad:

Jag menade ridning när ni pratade motion och då kände jag att man rider inte på en 2,5 år gammal häst. Så det blev nog ett litet missförstånd där.

Jag är lite av varje. Började som ridtjej, kom in på travet några år och tog körlicens, la av hästarna och nu är jag ridtjej igen som är präglad genom travet. Det är en welshponny av cobtyp jag har, en C-ponny.

Det var inte ridning/att sitta på en 2,5 åring jag syftade på utan förberedelser och bygga upp styrka samt någorlunda kondition tidigt.

Är väl å andra sidan van vid att mest se/höra om unghästar som står i hage fram till antingen 3 eller 4års ålder totalt orörda för att sedan börja någon slags hårdträning för inridning "när åldern är inne".
Inte konstigt det är många som inte håller :( och därav min reaktion.

Då är vi inne på samma spår. Stå i någon hage och uggla kommer han inte få göra.
Letar sadel för fullt så han kan bli sadelvan. Är uppsutten på några ggr. Longering är inget jag sysslar med. Promenader i skogen och löshoppning är det som kommer göras i höst och tömkörning när jag köpt en sele. Det är på gång.

Men om du är travtjej så är väl inkörning en bra idé?
I stället för att belasta med mera vikt genom att sitta på hästen.
Då så kan du ju motionera bort överflödiga kilo utan att det frestar på den lilla hästen.
På det viset så kan du ju kompensera för den uteblivna lösdriften.

Här drar ni i växlarna!

Att arbeta för hand kallar inte jag motion. Det är väl klart att jag pysslar med honom.
Behöver jag verkligen redovisa allt punkt till pricka för er utan att ni ska dra förhastade slutsatser?

typ kl

Nåväl, jag fick svaret på min fråga för länge sen så diskutera ni gärna vidare här fast utan mig.
Jag har fått hjälp via PM istället då tråden spårade ur från ursprungsfrågan, som var hur jag skulle göra med fodret, inte hur jag motionerar min häst.

Tack för hjälpen ni som har kommit med svar på min fråga :)

Jag motionerar min 29-åring vid hand 10-20 min varje dag och försöker att promenera henne när min kropp orkar. Och jag har sett stor skillnad på de veckor som nu gått, från att jag inte fick ta ut min häst ur hage/stall för att stallkompisens häst inte klarade det. Så jag kallar i alla fall både upp- och avsutten träning för motion. Och det gör även de trav- och galopptränare som jag haft kontakt med.

Inte illa ment, så ta det inte så. Jag har 40 års hästvana både från trav, galopp, ridskole-, hopptävling-, dressyrtävlingsbiten och har både ridit in och ridit till hästar.

Mvh

IngelaH

Att köra honom är en jättebra idé, också därför jag tänkt köra in honom :)

Jag förstår att andra räknar det som motion, men det tycker inte jag. En promenad för hand i en halvtimma, det är motion men inte 10 min. Det är ungefär enkel väg till förra hagen han hade. Kändes inte som någon vidare motion.

Jag tar inte illa upp men anser att jag har erfarenhet jag med. Har haft egen häst i snart 18 år och har jobbat inom travet några år samt haft en egen starthäst som jag själv tränade så jag går efter eget tycke men tar självklart in det ni säger och sedan sållar jag fram dom råd som passar mig och min häst.

Senast ändrad:

Jag förstår att andra räknar det som motion, men det tycker inte jag. En promenad för hand i en halvtimma, det är motion men inte 10 min. Det är ungefär enkel väg till förra hagen han hade. Kändes inte som någon vidare motion.

Jag tar inte illa upp men anser att jag har erfarenhet jag med. Har haft egen häst i snart 18 år och har jobbat inom travet några år samt haft en egen starthäst som jag själv tränade så jag går efter eget tycke men tar självklart in det ni säger och sedan sållar jag fram dom råd som passar mig och min häst.

Enligt veterinär, kiropraktor och equiterapeut ska vi gå MINST två km egentligen MINST 4 km (jag fick dispens) varje dag för min hästs artros. Men eftersom jag har ryggmärgsskada och dubbla höftledsproteser, klarar inte jag det. Utan vi får ta det som vi kan, vilket är hage där hon rör sig rätt bra själv, samt tio minuters promenad vid hand eller annat arbete två gånger/dag :)

Och självklart ska du ta åt dig de råd du anser passar dig och din häst, det är vad jag själv har gjort under mina bukeår. Men jag ville bara tala om att vi andra också har erfarenhet, när du själv sparkade bakut och gick i försvarsställning. :)

Fortfarande inte illa ment.

mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Även om man inte ska lita blint på viktmåttband så kan det vara en bra hjälp för att hålla reda på hästens hull tycker jag. Om du väger hästen så vet du exakt vad den väger och med viktmåttbandet kan du sedan mäta hästen någon gång i månaden för att kunna hålla koll på att det går åt rätt håll om du inte har möjlighet att väga hästen så ofta. Så brukar jag göra för man blir hemmablind och det är det enklare att se på ett måttband om hästen går upp eller ned än att bara känna på hästen. Även om man inte vet exakt vad hästen väger med hjälp av måttband så är ju några centimeter hit eller dit ett tecken på åt vilket håll det rör sig. Det är ju precis som att vi märker att vi har gått upp när jeansen stramar i midjan eller ner när de blir för stora.

Ett proteinfoder som många hästar gillar är sojaprotein. Endel vill ju inte ge det pga hur det odlas men om du inte får i hästen potatisprotein så kan det ju vara ett alternativ. Potatisprotein måste blandas med något eftersom det är ett pulver medans man kan ge soja bart eftersom det är små flagor eller små pellets.

Har hellre en mullig unghäst än en som går själv i hage vid så unga år.
Finns det ingen lösdrift att släppa hästen på så att den bygger muskler och får röra på sig hela dygnet med kompisar.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar