Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Exakt vad jag menade , tack. Det är presis så det är .Hästar i naturen äter på sig ett överskottshull på sommarens bete för att ha något att leva på under de kalla vintermånaderna då tillgången på föda är betydligt sämre. Det är alltså helt naturligt att en häst är lite rund och go efter sommarbetet. Detta kommer rätta till sig i vinter om du inte skyfflar i hästen mer mat än den behöver.
Så länge den inte är så fet att det dallrar om den behöver du inte göra mer än du gör nu = se till att den har bra mat och tillgång till rörelse i hagen.
Å andra sidan - mina shettisar brukar också vara ganska feta efter sommarbetet och faktum är att de brukar minska i hull på vinterhalvåret trots att de har fri tillgång till grovfoder.
Här drar ni i växlarna!
Att arbeta för hand kallar inte jag motion. Det är väl klart att jag pysslar med honom.
Behöver jag verkligen redovisa allt punkt till pricka för er utan att ni ska dra förhastade slutsatser?
typ kl
Nåväl, jag fick svaret på min fråga för länge sen så diskutera ni gärna vidare här fast utan mig.
Jag har fått hjälp via PM istället då tråden spårade ur från ursprungsfrågan, som var hur jag skulle göra med fodret, inte hur jag motionerar min häst.
Tack för hjälpen ni som har kommit med svar på min fråga
Jag förstår att andra räknar det som motion, men det tycker inte jag. En promenad för hand i en halvtimma, det är motion men inte 10 min. Det är ungefär enkel väg till förra hagen han hade. Kändes inte som någon vidare motion.
Jag tar inte illa upp men anser att jag har erfarenhet jag med. Har haft egen häst i snart 18 år och har jobbat inom travet några år samt haft en egen starthäst som jag själv tränade så jag går efter eget tycke men tar självklart in det ni säger och sedan sållar jag fram dom råd som passar mig och min häst.