Behöver gå ner några kg, hur?

Sv: Behöver gå ner några kg, hur?

Vad ger mest protein på minsta mängd?

Potatisprotein, men det är inte så lätt att få i dem.
Om hästen inte äter det foder som den behöver äta så måste den lära sig det.
Lämpligtvis så ställer man den då i en box och låter den bli hungrig.
Sedan så serverar man det som man vill att den skall äta.
Uppblött lusernpellets brukar vara lättast till hästar som bara vill äta grovfoder.

Jag ger ett proteinrikt pellets av typen fullfoder, det fungerar också bra.
Om inget annat fungerar så får du se till att hitta ett ensilage med hög kvot.
Vår andraskörd ligger på 12 i kvot, så det skulle gå bra att använda för ditt behov.

Jag har i över 20 år fött upp Islandshästar, de bör vara jämförbara med en C-ponny som lätt blir för fet.

Han står på spån.

Det är inte så att jag är orolig utan det är bara fakta att han måste ner lite. Jag känner inte revbenen ens om jag trycker in fingrarna i magen på honom.
Det får lösa sig med hagindelningen. I värsta fall får han gå själv. Det finns tyvärr ingen annan han kan gå med och som sagt, dom 3 han ska gå i hagen med kommer få stora mängder hö till lunch och jag tror inte det kommer gå att ha dom i samma hage pga det. Dom är stora hästar alla tre och min är en liten C-ponny.

Låter ju som perfekt för en tjock unghäst, så lite hö som möjligt o ingen att röra sig med tillsammans.:meh:

Ok, då förstår jag :)

Det brukar kunna spåra ur rätt bra här på buke så jag undrade bara vart det kom ifrån mitt i en foderdiskussion.
Men busar gör han. Körde senast igår själv ett race med bocksprång efter bocksprång. Kompisen stod bara och tittade på. Han brukar göra så, med eller utan kompisarna.

Så var också min plan. Han skulle gått på lösdriften här i stallet men han började betäcka alla stona och då gick den planen i stöpet. Så jag ville inte alls ha honom på box.
Nu finns det inga andra lösdrifter i min närhet. Jag valde detta stallet just för att dom hade lösdrift men det går tyvärr inte.

Leta bland Islandshästmänniskorna.
En C-ponny brukar fungera bra att trycka in där.
Ofta så är flockarna uppdelade med bara ston eller hingstar och vallackar.

Han leker jättebra med sina kompisar. Dom är busiga dom med.

Senast ändrad:

Det finns några Islandsstall i min närhet men ingen har lösdrift. Jag har kollat runt.

Måste det vara nära då?
Han kan ju bo på annan plats över vintern, eller tills att hullet ordnat upp sig i alla fall.

Och dessutom, tror du inte att jag vet om problemen du nämner?
Varför tror du inte att jag försöker lösa det?
Han kunde gått i andra hagen men då blir det med 2 ston och det går inte. Nu fick han gå med dom stora som alla är valacker. Vi har ännu inte fått analysen. När vi får den så får jag se hur mycket hö dom andra måste få ute. För min del så delar jag gärna upp mina givor lika mycket per gång och vill därför inte ge honom jättemycket så han äter sitt medans dom äter sitt så han inte försöker ta av deras. Då får han ju typ inget på dom andra måltiderna. Men hur man än vänder på det så får inte han lika mycket mat som en stor häst som rids varje dag.

En vuxen och litet överviktig Islandshäst med den mankhöjden väger runt 350kg.
En smäcker ner mot 250kg.
Så under 300 kg absolut.
Det beror väl på kroppsbyggnaden.
En betesfet shettis kan väga uppemot 300 kg.
Denna (101 cm) vägdes 3 dagar före fotot togs, vägde då 285 kg.
7573768428_9fd4d4c90f.jpg

Så jag har lite svårt att tänka mig att under 300 kg är normalvikt för en C-ponny rent generellt.

Helst så får han gärna göra det. Jag litar inte på att någon annan ser till min häst. Man hör så mycket så den chansningen gör jag inte. Tyvärr är det ju så att man nu för tiden inte har en aning om vem som är en vettig människa att lämna sitt djur till.

Så jag har lite svårt att tänka mig att under 300 kg är normalvikt för en C-ponny rent generellt.

En unghäst bör nog inte väga mera.
Dock räknar man ju foderstat efter förväntad vuxenvikt så man måste hålla reda på vad man skall ha vikten till.

Där så är ju jag litet bortskämd.
Islandshästvärlden är så pass liten att jag kan hålla koll på folk.

Har du ingen som du känner som kan hjälpa dig att hitta en bra plats?

Övervikt och för litet rörelse är inte ett riktigt bra alternativ.

Rör sig för lite gör han ju inte nu. Dom kommer gå ute länge. Det blir runt 11 timmar per dag. Så länge det bara går. Dom går ut vid senast åtta och in inte innan sju på kvällen om vädret inte är superdåligt.

Ska kolla analysen först och se vad den säger. Behöver han massa hö så löser ju det hagbekymret och då är nästa att få i honom rätt kraftfoder istället. Den är inskickad så kommer vilken dag som helst. Får ta ställning efter det.

Han går fortfarande ute dygnet runt så nej, han rör sig inte för lite just nu. Dom ska vara ute ett tag till som tur är. Så länge som möjligt enligt mig.

Jo han rör sig för litet, annars så hade han inte varit fet.
Tillbaka på ruta ett.
Försök att ta reda på varför.
Lös problemet.
Och se till att han får i sig mera protein.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar